Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Da fikk Duetten fred i dag, men den fikk stå inne i regnværet. Men jeg fikk handlet et dieselfilter til VW camperen med utluftningsventil. Den hadde fra før litt napping og luftbobler i dieseltilgangen og returen. En testslange av type vindusspylerslange mellom syl. 4 og 5 avslørte dette.
Etter filterbytte gikk den bedre og uten luftbobler i den gjennomsiktige slangen. Ingen napping og kanskje litt mer motorkraft, men jeg har ikke kjørt den i Lierbakkene ennå. De er seige og avsllørende.
Så sagde jeg istykker dieselfilteret for å sjekke om det er nødvendig å skifte så ofte som foreskrevet? Men det så fint ut inni, bortsett fra en bakterieklump, trolig fra den usikre dieselen man kjøre med i dag, med biotilsetninger.
Image
Jeg har trolig ikke tappet filteret ofte nok? Kun en gang årlig.
Forklaringer mottas med takk!
Filtret innvenig så greit ut etter 30 000 km, men godt å få byttet det.
Image
Grunnen til nappingen og luftboblene er trolig lufteventilen på toppen som ble skiftet?
Kjøpte ventlen originalt, men ventilen hos VW-forhandler. Ventilen jeg vurderte uoriginalt var tett da jeg prøvde å suge igjennom den, og da jeg prøvde en til var det en enveisventil, så derfor originalt. Den oppførte seg annerledes, uten at jeg forstår helt hvorfor?
Filteret av anerkjent merke ble kjøpt uoriginalt til nesten halve prisen!
Beklager denne utskeielsen, men det er sikkert noen som har dieselbil som kan bli påminnet om at filteret bør tappes oftere enn foreskrevet?
Om ikke får modulator bare stryke....

Resten av dagen gikk med til å fkse vinduspusseren til en av mine sønners VW Polo. Så sparte har noen tusenlapper, da det var nok å demontere akslingene ut mot armene og smøre opp. verksteder bytter jo bare, men det skjønte vi, da det gikk med litt tid til å få løsnet ting og smurt opp..
Etter det 100%!
Bilen er til salgs, da har har kjøpt Volvo! Den lite kjørt, og bare kjørt av en bestemor og litt av min sønn og dama....
Rustfri og uten registerreim som må byttes. 1,4 liters motor.
Sjekk denne om du trenger en god bruksbil i svært god stand forutsigbart lave vedlkeholdsutgifter.
Den er ikke så gammel og tror de er snakk om en pris på rundt 70 000 kroner... Den legges ut på finn.no..
Har ikke detaljene her men det leggges ut. Den skal på EU-kontroll neste uke.
Men i morgen er det verre, da skal Amazonen klargjøres for salg, trist men sant! Skulle gjort det i dag, men det ble nok med det andre.
En nevø blir kjøperen, så da får jeg nok tilgang til den i ny og ne... :)

Neste prosjekt: Framfjærer? Og finne en løsning på bakfjærer, legge på et esktra blad eller bytte til nye?
Last edited by Torbo2 on Mon 06 Aug 2012 10:10, edited 1 time in total.
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Men jeg fikk handlet et dieselfilter til VW camperen med utluftningsventil. Den hadde fra før litt napping og luftbobler i dieseltilgangen og returen. En testslange av type vindusspylerslange mellom syl. 4 og 5 avslørte dette.
Etter filterbytte gikk den bedre og uten luftbobler i den gjennomsiktige slangen.
Her trenger jeg litt voksenopplæring.
Har denne bilen separat pumpe for hver sylinder?
Trodde at dieseltilførselen til hver sylinder var matet av én pumpe med kjempehøyt trykk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Men i morgen er det verre, da skal Amazonen klargjøres for salg, trist men sant! Skulle gjort det i dag, men det ble nok med det andre. En nevø blir kjøperen, så da får jeg nok tilgang til den i ny og ne... :)
Alltid trist å selge eiendeler man har et forhold til. Håper du kommer over det uten for dype arr i sjelen!
Torbo2

Post by Torbo2 »

445 wrote:
Torbo2 wrote:Men jeg fikk handlet et dieselfilter til VW camperen med utluftingsventil. Den hadde fra før litt napping og luftbobler i dieseltilgangen og returen. En testslange av type vindusspylerslange mellom syl. 4 og 5 avslørte dette.
Etter filterbytte gikk den bedre og uten luftbobler i den gjennomsiktige slangen.
Her trenger jeg litt voksenopplæring.
Har denne bilen separat pumpe for hver sylinder?
Trodde at dieseltilførselen til hver sylinder var matet av én pumpe med kjempehøyt trykk.
Dette er en såkalt fordelerpumpe av type Bosch VE. Den har et sentralt pumpeelement som fordeler høyt trykk til hver sylinder/dyse i en sirkel, som fordeleren på PV. Men den delen kommer det ikke luft i i utgangspunktet, ved å bytte filter på matesiden, men når når det kommer luft i pumpas matedel, vil det også følge med luft/luftbobler til trykksiden og gi motorfusk. Det er også utluftningsventiler eller såkalt dieselrretur ved hoveddysene som skal hjelpe til med utluftingen.
Før i tiden på gamle rekkepumper, måtte man lufte manuelt på hver dyse ved å løsne røret.

Skal ikke går for langt i denne materien, da dette er VolvoPV-forum, men jeg vet at mange har dieselbiler også som "bil nummer to", men jeg kan lage en oppstilling.
Dieselinnsprøytnings-systemet har to hoveddeler: Matesystemet og trykkdelen.
De er kun på matesiden jeg har operert, og på denne pumpa er den mekanisk og ligger i hovedpumpa. På nyere er de elektrisk og sitter i tanken eller andre utilgjengelige steder.
Når man bytter filter mistre man en halvliter (heller ikke morsomt på dagtid), og man må ofte kinne motoren i laaaaaang tid for å fylle matesystemet. Det er hardt for starter og batteri. Samme dag snakket jeg med en som hadde gjort det nylig, og han hadde nesten tømt batteriet før motoren startet.
Så jeg fylte filtret med diesel, nettopp for å unngå dette! Det er i prinsippet bra nok.
Men denne pumpa av type VE fra Bosch, som er i bruk på et utall motorer, har noe annet finurlig. Nemlig en bypassretur for å kunne lufte seg selv. Og ved å sette på en vindusspylerslange her på "luftereturen" og suge, fikk jeg ut all lufta fra pumpa og fikk full tilførsel til pumpestemplet og motoren startet "pang" med det samme og gikk rent!
Vanligvis blir de masse kinning med starteren for å få motoren i gang og dårlig gange til all lufta er ute av systemet.
VE pumpa:

Image
Motoren startet som ingen skulle har rørt noe i det hele tatt! Om en ikke er helt ute av kurs, så tror jeg dette var en smart løsning?
Men jeg måtte spytte diesel noen minutter etterpå, men det var ikke folk i nærheten så det gikk også greit.

Jeg slapp å røre trykkrørene, da den delen luftet seg selv, men det var jo ikke kommet noen luft der så det ut som.
Tidligere ha jeg måttet løsne på dyserør ved dysene for å få ut luft. Men på denne så er det en dieselretur (bypass), som slipper luft tilbake til filtret.
Og som den lille vindusspylerslangen mellom syl. 4 og 5 viser, så kommer det ikke luft fra systemet lengre! Noe jeg fant interessant!
Mulig jeg må sette tilbake en vanlig tynn varmebestandig tynn slange der, men foreløpig skal den sitte er så jeg får full kontroll.

Det er nemlig en annen lurefeil på disse bilene, at utløpsrøret fra tanken kan sprekke eller ruste slik at de drar falsk luft, men det ser ikke ut til å være tilfelle her ... Men jeg er forberedt på det, da bilen er noen år og skal gå flere år til ...

Og Amaronen, ja det er greit nå, jeg har jo tilgang til den ... Og den er i trygge hender, virker det som ...
Last edited by Torbo2 on Fri 16 Nov 2012 18:41, edited 3 times in total.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Og hva fikk jeg gjort med Duetten i dag?
Ingenting! :(
Tenkte også å dra til Notodden og høre på ZZ Top, men jeg fant ikke våtdrakten...
Kanskje bedre i morgen?
jangu1@hotmail.com

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg beklager at jeg ikke fikk ringt deg i går men jeg måtte kjøre svigerfar på sykehuset. Og da ble jeg der litt også. Men han er på bena igjen nå da.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2

Post by Torbo2 »

Sånn er det noen ganger.
jangu1@hotmail.com

Post by jangu1@hotmail.com »

Nå er duetten borte fra Tomter. Jeg snakket med en hos Jørgenrud nå og han hadde vært og henta den. Det var litt rust i gulvet og det var visst alt. Så den skulle bygges opp igjen fordi den var så fin. Selv der reservehjulet ligger var rustfri. Det var synd for det var samme farge som på din duett.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2

Post by Torbo2 »

Ja, ja, da slipper jeg å tenke mer på det/den....
(min farge ... - godt du ikke sa det før, da hadde det vært verre!)
Jeg får trøste meg med at jeg fikk med meg ZZ Top og Ten Years After på fredag:
Image
Bla fort forbi om ikke dette er noe??
ZZ Top 1:
http://www.youtube.com/watch?v=HUJxLpKZcRc
ZZ Top 2:
http://www.youtube.com/watch?v=vErz5mdM ... ture=g-upl
ZZ Top 3:
http://youtu.be/C2aqnWpqYe4
Original:
http://www.youtube.com/watch?v=7eUMB8FS ... re=related
Ten Year After:
Image

http://www.youtube.com/watch?v=yabn8vB_ ... ture=g-upl
http://www.youtube.com/watch?v=l8ZhopYO ... ture=g-upl

Og Volvotreff i Byglandsfjord på lørdag. Rakk ikke løpet, men fikk hengt meg på på slutten og fikk sett mange fine biler og snakket med mange hyggelige folk!
Image
Image
Image
Image
Image
Diskusjonforum ute:
Image
Det fineste motorrommet: ?
Image
Og Duetter på rad:
Image
Image
Og en grønn og fin:
Image
Jeg måtte dra litt tidlig, men jeg vant visst premie ? ! Hummmm...
Fikk også med meg Bjoren på Fjorden... rett før jeg dro:
(Norges eneste vedfyrte dampbåd)
Image
Fikk melding om pokal? Spennende, jeg får den seinere.... Tør ikke si mer om det nå....
Last edited by Torbo2 on Mon 06 Aug 2012 13:08, edited 4 times in total.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Bremser:
Fra Notodden bar det til Setesdalen via Dalen.
OBS: 12% stigning!
Det krever, som jeg har vært inne på før, bremser i god stand - i det minste.
Havveis ned mot Dalen stoppet jeg for å sjekke bremsene, og målte temperatiren til godt over 200 grader. Og den nye bremsetrommelen på høyre side som var malt, røyk godt.!
Det til tross for at jeg bremset godt med girene 2.gir mest, og kjørte sakte.
Jeg ventet et par minutter med å kjøre videre og målte igjen da jeg var kommet ned, og da var tempeaturen noe under 180 grader.
I tilegg til bremsene fikk 2.-giret kjørt seg, og motorturtallet var høyt nok.

På veien tilbake valgte jeg og en annen i klubben å kjøre riksvei 41 mot Kvitseid, men jaggu ble det brat og svingete der og, men langt bedre sikkerhetsmarginer om bremsene slulle fade.. her var det oppgitt 11 % stigning...
Image
Etter bakkene nederst stoppet vi ikke med det samme, men kjørte 500 meter videre, og da var temperaturen vel 100 grader. men den var nok trolig godt over 150-200+ grader nederst i bakken, før tromlene fikk kjølt seg ned?. Så også her er god bremsevæske viktig for å slippe koking. Og det er store muligheter for fading/svetting fra bremsebåndene om man ikke er flikk å bremse med girene og kjøre sakte.
De er en grunn til at enkelte trailere kjører 30 km/t nedover store bakker! De har/hadde trommelbremser og har det fortsatt på de fleste hengere..
Gammel bremsevæske kan koke på nedimot 120 grader om varmen får tid til å spre seg innover.
Last edited by Torbo2 on Mon 06 Aug 2012 17:59, edited 2 times in total.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Og Amazonen, så havnet den på langt sør på Sørlandet. Det ser ut som den er i trygge hender.
Image
Image
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det var visst sant! Duetten fikk premie! Det ble en pokal på landstreffet i Byglandsfjord! Fikk den i går, 3- premie, og den tar seg gort ut på hylla, og den konkurerer absolutt med 1. premien bak for Go-Kart løp på Vålerbanen.
Image
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Det var visst sant! Duetten fikk premie! Det ble en pokal på landstreffet i Byglandsfjord!
Gratulerer! Og takk for fin reiseskildring.
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Hmm - litt på siden, men det var da en fin kamerasamling på høyresiden av bildet :)
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2

Post by Torbo2 »

Takk for det 445!
Og du hlyshaug:
Tenkte meg at du likte Jupieren (Laikakopien) ved siden av? Pentax Spotmatic er også en klassiker, brukt på fotoskoler på 60-70-80 tallet, faktisk!
Pentax/pentax er jo opprinnelsen til speilrefleks, for de som ikke vet det. Pentax betyr prisme om jeg ikke tar feil?... Prismet tar lysstrålene fra objektivet til speilet (speilrefleks) og snur bildet riktig vei i søkeren. Sånn er visst det...
Men dette Ensign Midget -apparatet i miniformat, ville du nok også likt, men det står vanligvis ikke framme, da det er "gull verdt" og er innelåst.
Image
Og ingen får røre det!
Nå må jeg snart ta meg av de gamle gode sakene som er mer rikitg her i forumet. Det er tre ting på lista i dag. Lade batteri, skru på dørlister og koble horn på PV... Så nå skjeønner vel noen at jeg liggerr etter i tidsskjemaet.........
Last edited by Torbo2 on Fri 10 Aug 2012 13:12, edited 4 times in total.
Post Reply