Røber'n's 1962 PV 544
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Nå er det girkassa som skal til pers. Jeg har fått tak i en m40-kasse som skal ta plassen til m30'n som sitter der nå.
Forrige dagen rakk jeg akkurat å få løsnet den før jeg skulle på jobb, men såvidt jeg kunne se i farten går ikke kassa ut sånn uten videre. Har kikket i verkstedhåndboka, og det kan se ut som jeg må dele kassa og clutch-huset for å få den ut... Stemmer det?
Jeg har løsnet motorfestene litt slik at blokka nesten ligger an mot torpedoveggen, men huset går fortsatt borti torpedoveggen/tunnelen.
Er det noen som kan hjelpe meg med en liten arbeidsbeskrivelse???
Fredag formiddag SKAL den girkassa ut!
Forrige dagen rakk jeg akkurat å få løsnet den før jeg skulle på jobb, men såvidt jeg kunne se i farten går ikke kassa ut sånn uten videre. Har kikket i verkstedhåndboka, og det kan se ut som jeg må dele kassa og clutch-huset for å få den ut... Stemmer det?
Jeg har løsnet motorfestene litt slik at blokka nesten ligger an mot torpedoveggen, men huset går fortsatt borti torpedoveggen/tunnelen.
Er det noen som kan hjelpe meg med en liten arbeidsbeskrivelse???
Fredag formiddag SKAL den girkassa ut!
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Begge deler går med M30 og M40, men på M4 og M6 til B16 må det deles.
Det er en fordel å dele girkasse og kløtsjhus på din også, da du vil spare slit og lirking. Og en ny kløtsjplate er vel greit å få byttet når du først har tingene fra hverandre...?
Å løsne de umbrakoskruene til kløtsjhuset kan være litt vrient. Selv har jeg tre løsninger. En lang stang laget i "superstål"/sølvstål som har riktig tommeumbrako til boltene i kløtsjhuset, en omslipt bits med halvtoms feste og en avkappet umbrakonøkkel som går til 10 mm fastnøkkel. Sistnevnte er best til M4 og M4 -kassser, da det er ekstra trangt der ved boltene. To av delene er for tiden utlånt, men stanga har jeg hjemme.
Med B16 må man være forsiktig når motoren bøyes bakover, da temperaturføleren sitter på enden av topplokket. Batteriet må tas (forsiktig) ut. På B18/20 sitter føleren oppå topplokket, så her er det ikke noen problem.
Tar du av kløtsjdisken, kan du med fordel merke med kjørner eller maling for riktig montering. Det er spesielt viktig om svinghjulet skal av og på. Her kan det lønne seg å kjøpe simmeringboks å sette inn, kontra filterring. Da er du sikret oljesvetting på kløtsjen i framtida...
Å bygge om veivhusventilasjenen til Amazonløsning er et annet alternativ for å hindre trykk i veivhuset. Her kobles en av slangene til manifold og /eller luftfilter slik at det ikke blit trykk i veivhuset og da vil selv gammeldagse filterteetninger holde tett.
Særdeles viktig om trykket skal økes i motoren på et eller annet tidspunkt...
Lykke til!
Det er en fordel å dele girkasse og kløtsjhus på din også, da du vil spare slit og lirking. Og en ny kløtsjplate er vel greit å få byttet når du først har tingene fra hverandre...?
Å løsne de umbrakoskruene til kløtsjhuset kan være litt vrient. Selv har jeg tre løsninger. En lang stang laget i "superstål"/sølvstål som har riktig tommeumbrako til boltene i kløtsjhuset, en omslipt bits med halvtoms feste og en avkappet umbrakonøkkel som går til 10 mm fastnøkkel. Sistnevnte er best til M4 og M4 -kassser, da det er ekstra trangt der ved boltene. To av delene er for tiden utlånt, men stanga har jeg hjemme.
Med B16 må man være forsiktig når motoren bøyes bakover, da temperaturføleren sitter på enden av topplokket. Batteriet må tas (forsiktig) ut. På B18/20 sitter føleren oppå topplokket, så her er det ikke noen problem.
Tar du av kløtsjdisken, kan du med fordel merke med kjørner eller maling for riktig montering. Det er spesielt viktig om svinghjulet skal av og på. Her kan det lønne seg å kjøpe simmeringboks å sette inn, kontra filterring. Da er du sikret oljesvetting på kløtsjen i framtida...
Å bygge om veivhusventilasjenen til Amazonløsning er et annet alternativ for å hindre trykk i veivhuset. Her kobles en av slangene til manifold og /eller luftfilter slik at det ikke blit trykk i veivhuset og da vil selv gammeldagse filterteetninger holde tett.
Særdeles viktig om trykket skal økes i motoren på et eller annet tidspunkt...
Lykke til!
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Tusen takk for tipset Torbo!
Det er godt å ha noen å spørre når det kniper!
Med ny kunnskap gikk jobben plutselig veldig lett. Ny girkasse var på plass på 1,5 time.
Jeg har kommet opp med enda en løsning til lista di over muligheter for å fjerne de øvre boltene. Jeg brukte en løs umbrakobits med skrallefastnøkkel for å løsne boltene. Jeg så i verkstedhåndboka at volvo har et spesialverktøy med en slags wire-forlenger til å skru ut de øvre boltene mellom girkasse og kløtsjhus. Biltema har 50 cm flexi-skrutrekker med 1/4" pipefeste, evt bitsholder. Denne er genial til å stikke opp rundt og innimellom girkassa og tunnelen for å skru ut boltene. Entring av boltene etter byttet er også superenkelt med denne. Av og til holder det med 59,50 for å gjøre dagen bedre
I dag skal jeg hente det nye 2" Simonsanlegget. De har ikke dobbelflens frontrør til pv, så anlegget må prøvemonteres så jeg ser at det passer. Har fått tak i rør som passer på 142 og det er mye lengre, men har samme vinkel som pv'n. Det skal sveises om så det blir likt enkelflensrøret. Det blir artig å se hvordan det blir med porta manifold, dobbelflens og 2" rør bakover. Jeg tror det hvertfall kommer til å bli ganske grom lyd i den nå...
Bildet er tatt de gamle industrilokalene til Mathiesen ved Eidsvollsbygningen. Har blåst det opp på lerret i tv-stua. Hva hadde vel verden vært uten Photoshop???
Det er godt å ha noen å spørre når det kniper!
Med ny kunnskap gikk jobben plutselig veldig lett. Ny girkasse var på plass på 1,5 time.
Jeg har kommet opp med enda en løsning til lista di over muligheter for å fjerne de øvre boltene. Jeg brukte en løs umbrakobits med skrallefastnøkkel for å løsne boltene. Jeg så i verkstedhåndboka at volvo har et spesialverktøy med en slags wire-forlenger til å skru ut de øvre boltene mellom girkasse og kløtsjhus. Biltema har 50 cm flexi-skrutrekker med 1/4" pipefeste, evt bitsholder. Denne er genial til å stikke opp rundt og innimellom girkassa og tunnelen for å skru ut boltene. Entring av boltene etter byttet er også superenkelt med denne. Av og til holder det med 59,50 for å gjøre dagen bedre
I dag skal jeg hente det nye 2" Simonsanlegget. De har ikke dobbelflens frontrør til pv, så anlegget må prøvemonteres så jeg ser at det passer. Har fått tak i rør som passer på 142 og det er mye lengre, men har samme vinkel som pv'n. Det skal sveises om så det blir likt enkelflensrøret. Det blir artig å se hvordan det blir med porta manifold, dobbelflens og 2" rør bakover. Jeg tror det hvertfall kommer til å bli ganske grom lyd i den nå...
Bildet er tatt de gamle industrilokalene til Mathiesen ved Eidsvollsbygningen. Har blåst det opp på lerret i tv-stua. Hva hadde vel verden vært uten Photoshop???
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Jeg har sånt anlegg på Amazonen (2") og det gir god lyd, både dyp og hvass, avhengig av stillingen på gasspedalen. Kammen er skrudd litt fram, slik at motoren gir mer bunndrag. Så jeg mangler flere gir eller høyere utvekling bak, men det er ikke så ofte jeg er oppe i de store hastighetene. Kjører jo mest i Norge.. Har vel funnet ut at man kommer fram selv om det går i 80-90.
Men det er jo kjekt å ha en reaksjon når man tåkker på pedalen... Noen små akser må jo til av og til.
Det høres ut som du har full kontroll med det hele, så er det vel å få fintunet SUene... Jeg hadde doble en stund, og de er nøye på grunnstillingen. Jeg startet med spjeldinnstillingne og gikk så videre med CO osv...
Det ligger noen linker her inne om det om det er noe du ikke har selv...
Men det er jo kjekt å ha en reaksjon når man tåkker på pedalen... Noen små akser må jo til av og til.
Det høres ut som du har full kontroll med det hele, så er det vel å få fintunet SUene... Jeg hadde doble en stund, og de er nøye på grunnstillingen. Jeg startet med spjeldinnstillingne og gikk så videre med CO osv...
Det ligger noen linker her inne om det om det er noe du ikke har selv...
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Hva hadde verden vært uten pv da? Jeg bare spørr.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Flott med slike tips. Står disse bygningene fortsatt? I så fall noteres de som fotobakgrunn.Røber'n wrote:Bildet er tatt de gamle industrilokalene til Mathiesen ved Eidsvollsbygningen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Bra tips! Kjekt å ha med forgrunn og bakgrunn i bildene. Det kan være noe å tenke på. I Nydalen i Oslo er det noen fine gjenstående insdustribygninger. Og i Gamle Fredrikstad skal man ikke kjøre mange meter før man finner fint miljø....
Her er noen andre forslag.
Mandal
Jøssingfjord
Obrestad gård Jæren/ Hå
Her er mer:
viewtopic.php?f=25&t=1052
Her er noen andre forslag.
Mandal
Jøssingfjord
Obrestad gård Jæren/ Hå
Her er mer:
viewtopic.php?f=25&t=1052
Last edited by Torbo2 on Mon 19 Mar 2012 23:02, edited 1 time in total.
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Næmmen, er DET Duetten din, Torbo2? Da har jeg jaggu tatt bilde av den, da (Husk å lukke døren neste gang):
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Du store! Døra på gløtt, men den ser jo nypolert ut! Så jeg skal ikke klage!
Og mye har skjedd med bilen siden 2007. Lurte litt på de felgene, men så så jeg bildeteksten...
Nå er det 5,5 tomemrs felger med 195/70 dekk.
Verden er ikke stor!
Og mye har skjedd med bilen siden 2007. Lurte litt på de felgene, men så så jeg bildeteksten...
Nå er det 5,5 tomemrs felger med 195/70 dekk.
Verden er ikke stor!
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Skal bli spennende å høre erfaringene dine med dette.Røber'n wrote:I dag skal jeg hente det nye 2" Simonsanlegget.
Er det laget i rustfritt eller galvanisert stål?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Nå skal ikke jeg skryte på meg å ha voldsom erfaring med eksosanlegg, har kun byttet noen få, men Simonsanlegget ser sålangt veldig lovende ut.
Noen deler er svartmalte, mens andre ser ut til å være rustfrie.
Jeg har sålangt kun prøvemontert det for å se at det passer, med tanke på at frontrøret skal være mal for ombyggingen av 142-røret.
Passformen virker god. Pv'n har jo plenty med plass, både over bakakselen og rundt bensintanken. Morro!
Noen deler er svartmalte, mens andre ser ut til å være rustfrie.
Jeg har sålangt kun prøvemontert det for å se at det passer, med tanke på at frontrøret skal være mal for ombyggingen av 142-røret.
Passformen virker god. Pv'n har jo plenty med plass, både over bakakselen og rundt bensintanken. Morro!
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Torbo skriver om 5,5" felger med 195/70 dekk. Dette er veldig interessant. Finnes det noen mulighet for å få lagt ut bilder av dette?
Blir det samme rullediameter med denne dimensjonen?
Blir det samme rullediameter med denne dimensjonen?
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Jeg skal se hva jeg finner. Og ifølge STRO-boka og http://www.motormann.no/ gir dette en lovlig fin tilpasning på +1% (1,4) på speedometeret.
På Duetten er det ikke plass til større, omg jeg ikke går på med vinkelsliper på indre skjermkant. Men det er ikke noe jeg ville ha gjort...
Skulle jo hatt et gir til, men en ting om gangen...
Da fant jeg noen bilder:
Røldal:
Kongsberg:
På Duetten er det ikke plass til større, omg jeg ikke går på med vinkelsliper på indre skjermkant. Men det er ikke noe jeg ville ha gjort...
Skulle jo hatt et gir til, men en ting om gangen...
Da fant jeg noen bilder:
Røldal:
Kongsberg:
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Tøft! Trur kanskje det blir 5,5" på min også etterhvert. De originale har blitt svindyre, men det finnes kanskje noen kina-kopier å få tak i?
Morro å se at du virkelig bruker bilen din. Trur ikke det er mange som har så mange kjørte kilometer med gammalbilen i løpet av en sesong...
Morro å se at du virkelig bruker bilen din. Trur ikke det er mange som har så mange kjørte kilometer med gammalbilen i løpet av en sesong...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
Re: Røber'n's 1962 PV 544
På tide med en liten oppdatering!
Siden sist har jeg fått prøvermontert Simonsanlegget, og sendt bort dobbelflensfrontrøret for tilpassing. Jeg har også satt sammen su'ene igjen. Har hørt at de må være helt i orden for å få satt dem opp tilfredsstillende. Derfor ble fullt overhalingskit med nåler kjøpt inn. Manifolden har også kommet på plass.
Har også laget nytt stag fra torpedoveggen til manifolden. Det viser seg at det er svært vanskelig å få tak i disse stagene i en ok forfatning uten at de koster 2 skjorter. De fleste jeg har kommet over har vært kappa og sveisa etter alle kunstens regler. Løsningen ble å få tak i et pent brukt originalstag til zenith, kappe og borre ut senteret på armene, og tre inn et lengre stag. Synes selv at det ble brukbart, prisen tatt i betraktning.
Det tidligere så mye omtalte varmeapparathuset har også omsider funnet plassen sin. Det ble utrolig trangt med de gummiproppene som originalt skal sitte i huset, og i tillegg la jeg inn litt skumgummi slik vi snakket om tidligere, så det er ingen fare for at dette kommer til å skrangle. Lover å ikke mase mer om varmeapparathus på en stund!!!
Her er dagens prosjekt. Kan rett og slett ikke ha det sånn! Veit at det er orignalt med lang sukkerbit her, men pent er det ikke. En del av koblingene begynner i tillegg å bli dårlige, og da er det vel bare et spørsmål om tid før noe ikke virker lenger. Skal prøve å få det litt ryddigere...
Siden sist har jeg fått prøvermontert Simonsanlegget, og sendt bort dobbelflensfrontrøret for tilpassing. Jeg har også satt sammen su'ene igjen. Har hørt at de må være helt i orden for å få satt dem opp tilfredsstillende. Derfor ble fullt overhalingskit med nåler kjøpt inn. Manifolden har også kommet på plass.
Har også laget nytt stag fra torpedoveggen til manifolden. Det viser seg at det er svært vanskelig å få tak i disse stagene i en ok forfatning uten at de koster 2 skjorter. De fleste jeg har kommet over har vært kappa og sveisa etter alle kunstens regler. Løsningen ble å få tak i et pent brukt originalstag til zenith, kappe og borre ut senteret på armene, og tre inn et lengre stag. Synes selv at det ble brukbart, prisen tatt i betraktning.
Det tidligere så mye omtalte varmeapparathuset har også omsider funnet plassen sin. Det ble utrolig trangt med de gummiproppene som originalt skal sitte i huset, og i tillegg la jeg inn litt skumgummi slik vi snakket om tidligere, så det er ingen fare for at dette kommer til å skrangle. Lover å ikke mase mer om varmeapparathus på en stund!!!
Her er dagens prosjekt. Kan rett og slett ikke ha det sånn! Veit at det er orignalt med lang sukkerbit her, men pent er det ikke. En del av koblingene begynner i tillegg å bli dårlige, og da er det vel bare et spørsmål om tid før noe ikke virker lenger. Skal prøve å få det litt ryddigere...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...