Restaurering av PV 544 1959
Re: Restaurering av PV 544 1959
Ok, slik at da kan jeg bore opp en dyse med 1 mm bor og teste med det?
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Jeg ville testet det - i slle fall hvis du har flere dyser.
Sikkert best å få dette bekreftet av Reodor57 som har dette i genene.
Sikkert best å få dette bekreftet av Reodor57 som har dette i genene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Jeg har flere forgassere liggende både VN34 og VN36 slik at jeg har flere dyser å teste med, lar den som står i være som den er og tar en av de andre og borer opp..
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Kan begynne med hoveddysen. Det er den som ikke sitter rett under tomgangsdysen for å si det sånn.
Sjekk også at fjæra til membranen ikke er slitt, og at setet er plant. Vår PV med B16 oppfører seg også likt som din. Har forsøkt en del kan en si, men hovedregelen er at akslingen ikke må være slitt. Sokkel mot manifold og manifold må være helt plan. Deretter kommer membran og anleggsflate.
Når du tar ut dysene i bunnen se om du finner tverrkanalen mellom de to kanalene. Den må være åpen, men ikke utvid den.
Noe av utfordringen med disse forgasserne er dagens bensin. Ikke minst nå etter 15 september, for da har de valgt å gå over til vinterbensin på stasjonene. Det gjør ikke situasjonen bedre. Fiaten jeg solgte i våres kom innom i går fordi den begynte å dø ut på tomgang etter siste tankfylling. Har gått som en drøm i hele sommer. En 6 dels omdreining ut på blandingsskruen fikset alt. Den var justert med CO måler før overtagelse. Sjekket alt uten at det ble noen forandring. men, så var det noe som sa meg at det kunne være blandingen, og det stemte.
Sjekk også at fjæra til membranen ikke er slitt, og at setet er plant. Vår PV med B16 oppfører seg også likt som din. Har forsøkt en del kan en si, men hovedregelen er at akslingen ikke må være slitt. Sokkel mot manifold og manifold må være helt plan. Deretter kommer membran og anleggsflate.
Når du tar ut dysene i bunnen se om du finner tverrkanalen mellom de to kanalene. Den må være åpen, men ikke utvid den.
Noe av utfordringen med disse forgasserne er dagens bensin. Ikke minst nå etter 15 september, for da har de valgt å gå over til vinterbensin på stasjonene. Det gjør ikke situasjonen bedre. Fiaten jeg solgte i våres kom innom i går fordi den begynte å dø ut på tomgang etter siste tankfylling. Har gått som en drøm i hele sommer. En 6 dels omdreining ut på blandingsskruen fikset alt. Den var justert med CO måler før overtagelse. Sjekket alt uten at det ble noen forandring. men, så var det noe som sa meg at det kunne være blandingen, og det stemte.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Skal sjekke tverrkanalen mellom kanalene, har ikke sett på denne. Både manifold og forgasser er planet og aksel er passe teit uten slakk. Membran sete har fint anlegg. Slik at jeg har litt tro på dysestørrelse og dagens bensin..
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Har vært en tur på hytta i helgen, vel 6 mil hver vei. Før denne turen har jeg testet forskjellige konfigurasjoner i forgasseren med test av forskjellige typer dyser, blant annet byttet alle dysene med de som står i en VN36. Da fikk den helt klart for mye bensin, byttet så tilbake en etter en og sto tilslutt igjen med standarddyser + den ekstradysen som ikke er originalt på VN34, står inn fra baksiden av dyseholderen. Her er det som det er sagt andre steder på forumet, gjenget opp, men ingen dyse. Da gikk den vesentlig finere enn alle andre kobinasjoner. Nå er det omtrent ingen jaging og jeg synes den er kvikkere enn tidligere. Har opplevd at motoren på en måte har nådd et maks turtall før den burde, nå virker det som den drar høyere opp i turtall (større fart på 2. gir) oppover bakke.
Hadde også litt problemer med at bremsene drog til høyre, hadde av alle tromler og alt så helt fint ut. Gjorde rent og på igjen, men fortsatt tok den bedre på høyre side, både framme og bak. Tok så av igjen og byttet om tromler fra høyre til venstre side (m/lager framme), justerte opp igjen og da bremser den helt gjevnt . Har testet flere ganger i helgen og jeg kan (hvis jeg tør) slippe rattet mens jeg bremser.
Har også litt vibrasjon antagelig fra mellomaksel, hadde litt trøbbel med ett kryss som ikke ville skikkelig på, mulig at gaffelen er blitt en aning skeiv. Det som er litt snodig med det er at når turen starter er den helt fin, men etter ca 10 miutter begynner det først litt og deretter noe mer, mest vibrasjon ved ca 60 -70 km/t. Skal ta av akselen i vinter så får vi se.
Ellers går det i overhaling av B18 for 1800S -64.
Hadde også litt problemer med at bremsene drog til høyre, hadde av alle tromler og alt så helt fint ut. Gjorde rent og på igjen, men fortsatt tok den bedre på høyre side, både framme og bak. Tok så av igjen og byttet om tromler fra høyre til venstre side (m/lager framme), justerte opp igjen og da bremser den helt gjevnt . Har testet flere ganger i helgen og jeg kan (hvis jeg tør) slippe rattet mens jeg bremser.
Har også litt vibrasjon antagelig fra mellomaksel, hadde litt trøbbel med ett kryss som ikke ville skikkelig på, mulig at gaffelen er blitt en aning skeiv. Det som er litt snodig med det er at når turen starter er den helt fin, men etter ca 10 miutter begynner det først litt og deretter noe mer, mest vibrasjon ved ca 60 -70 km/t. Skal ta av akselen i vinter så får vi se.
Ellers går det i overhaling av B18 for 1800S -64.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Harbdu sjekket at det kkke er litt slakk i gummiforingene som holder lageret i midten på mellomakselen fast. De to foringene skal ikke slarke mot pinnene. Slark her gir typisk mest vibrasjoner mellom 70 og 80 km/t
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Disse gummiforingene er nye, men jeg synes de er ganske slakke innpå festene på bilen, mulig jeg skal prøve med en tynn gummislange innpå pinnen først.. Har også en "myk" dunkelyd hvis jeg er litt hard når jeg løser på 1. gir, kan høres ut som det kommer fra området rundt opphenget på mellomakselen.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Da var vibrasjonen borte. Det viste seg at bakeste del av mellomakselen var skeiv, kastet nesten 1 mm, max 0,25 sier boken. Hadde en annen liggende, smurte den opp og satte den på, kast 0,2 mm. Så var det ut på tur og det var noe helt annet . Hadde også litt liten klaring mellom lagerhuset for mellomakselen og nippelen for bensinrøret, bendet dette litt vekk og da var dunkelyden borte også
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Da er PV-en gått i vinteropplag .
Har noen småting som jeg tenkte å fullføre i vinter, blant annet montere radio.
Ellers går det i 1800S -64. Er ferdig med gir og overdrive og holder på med motoren, overhaler den originale, men med lett "usynlig" trimming og simmering bak og framme.
Har noen småting som jeg tenkte å fullføre i vinter, blant annet montere radio.
Ellers går det i 1800S -64. Er ferdig med gir og overdrive og holder på med motoren, overhaler den originale, men med lett "usynlig" trimming og simmering bak og framme.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Se der ja! Du ligger ikke på latsiden
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Bare et lite spørsmål. Hva gjør du med aluminiumen på motoren for å få den så fin?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Aluminium dekslene har jeg sandblåst og lakket med felglakk fra Biltema
Ellers har jeg prøvd meg på en liten blogg i all enkelhet:
https://p1800s64.blogspot.com/
Ellers har jeg prøvd meg på en liten blogg i all enkelhet:
https://p1800s64.blogspot.com/
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Da ble det en liten tur med PV-en i finværet kveld. Startet greit i kulden og gikk rolig og fint uten nykker
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Finvær?
Nå har vi hatt et par dager med såpass interessante vær og føreforhold at 4-hjulsdrift og pigger har vært greit å ha. Godt å høre at det er finvær i Bergen!
Deilig å starte opp PV'n og høre lyden av den om vinteren også.
Nå har vi hatt et par dager med såpass interessante vær og føreforhold at 4-hjulsdrift og pigger har vært greit å ha. Godt å høre at det er finvær i Bergen!
Deilig å starte opp PV'n og høre lyden av den om vinteren også.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen