445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Jeg kjørte tidligere med doble SU, men plukket de av for 2 sesonger siden da chocken på den ene hadde en tendens til å sette seg fast. I sommer tok jeg med SU-ene til hytta og satte meg ute i sola og plukket dem i biter, byttet pakninger og satte dem sammen igjen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Går den bra nå, uten lekkasjer osv...?
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Har gjort det samme selv for et par år siden, men erfaringen er at de svetter litt uansett. SU selger imidlertid et sett med nye dyser og pakninger som de kaller "superdry" eller noe i den retningen. Har forsøkt meg på bare å bytte til pakningssettet for "superdry", for å bli kvitt lekkasjen, men da ble den treg i chokefunksjonen. De nye dysene er dreid på en annen måte, så her vil alt bli byttet når våren kommer. H4 forgasserne er av erfaring langt mer kilne på at alt er riktig enn HS6 som brukes på B18. På mine var det litt forskjellig fjærspenning på den store innvendig fjæra i klokka som gjorde at bilen ikke gikk 100%. Alt annet var byttet til nytt og stemplene falt like fort tilbake. Måtte frem med gramvekten for å finne fjærmotstanden. (Fjærene var like lange men hadde 10% forskjellig fjærspenning når de ble trykket sammen til ca 70mm).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Ja, jeg synes den går bra nå.Torbo2 wrote:Går den bra nå, uten lekkasjer osv...?
Den lekker ikke, men fra bakre flottørkammer fordamper det en del bensin grunnet varmen fra manifolden.
Jeg skal bytte til en litt kvassere kam i løpet av vinteren. Tror den vil passe enda bedre til doble SU.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Det var akkurat det jeg også gjorde. Byttet til vanlige pakninger nå, og synes det fungerer bra.Reodor57 wrote:Har gjort det samme selv for et par år siden, men erfaringen er at de svetter litt uansett. SU selger imidlertid et sett med nye dyser og pakninger som de kaller "superdry" eller noe i den retningen. Har forsøkt meg på bare å bytte til pakningssettet for "superdry", for å bli kvitt lekkasjen, men da ble den treg i chokefunksjonen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Vinterens liste over prosjekter begynner å ta form. Jeg tenker å bytte kamaksel på egen motor. Har også notert diverse andre småjobber på Duetten.
I tillegg blir det bygging av en B18 sammen med Torbo2 for et klubbmedlem. Når jeg først er i farta, så kan det tenkes at det blir en ekstra B18 med det samme. Har tatt hjem 3 motorer fra lageret. 2 av dem var bra objekter, mens den siste var dårligere enn forventet.
I tillegg blir det bygging av en B18 sammen med Torbo2 for et klubbmedlem. Når jeg først er i farta, så kan det tenkes at det blir en ekstra B18 med det samme. Har tatt hjem 3 motorer fra lageret. 2 av dem var bra objekter, mens den siste var dårligere enn forventet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Her er bilder av 2 av motorene på vei hjemover.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Skal drives med knott eller? Eller det er gjordt et vedtak om at de skal fikses opp he-he
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
I disse miljøtider er knott ganske «hot».Reodor57 wrote:Skal drives med knott eller?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
En liten avsporing:
Fant en Duett som gikk som firmabil i sommer.
Kontaktet eieren og fikk beskjed om at bilen er til salgs, så da vet dere det!
Fant en Duett som gikk som firmabil i sommer.
Kontaktet eieren og fikk beskjed om at bilen er til salgs, så da vet dere det!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
To av motorene var som sagt veldig fine objekter.
Tok begge motorene med på jobben og fikk vasket dem grundig.
Grovhoningen ble gjort i løpet av et par ettermiddager.
Deretter sa værmeldingen at det skulle bli kaldere. Gjorde derfor det litt uvanlige (for meg) og malte motorene før honingen var helt ferdig. Bruker Svenske Volvo PV-klubbs motormaling som inneholder Xylen løsemiddel. Står man inne og maler så husker man ikke lenger hvem den personen som kikker tilbake fra speilet er. En effektiv rens av hjerneceller.
Bilder fra malingsarbeidet:
Tok begge motorene med på jobben og fikk vasket dem grundig.
Grovhoningen ble gjort i løpet av et par ettermiddager.
Deretter sa værmeldingen at det skulle bli kaldere. Gjorde derfor det litt uvanlige (for meg) og malte motorene før honingen var helt ferdig. Bruker Svenske Volvo PV-klubbs motormaling som inneholder Xylen løsemiddel. Står man inne og maler så husker man ikke lenger hvem den personen som kikker tilbake fra speilet er. En effektiv rens av hjerneceller.
Bilder fra malingsarbeidet:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Åpnet den siste motoren for å sjekke hvorfor den satt fast.
Det var ikke så vanskelig å finne forklaringen.....
To av sylinderne var helt fine, mens de to andre hadde interessant innhold,
Spadde ut "gørra" og gjorde rent så godt som mulig. Deretter på med varme for å hjelpe stemplene litt på glid.
Det var ikke så vanskelig å finne forklaringen.....
To av sylinderne var helt fine, mens de to andre hadde interessant innhold,
Spadde ut "gørra" og gjorde rent så godt som mulig. Deretter på med varme for å hjelpe stemplene litt på glid.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Motoren var full av olje som måtte tappes før snuing.
Heiste motoren litt opp og tappet ut "oljen". Lurer på om det var en form for konserveringsolje, for lukten var ganske spesiell.
Merket opp både rammelager og veivlager med kjørnermerker. Ikke alltid at de innstansede tallene er like tydelige.
Veiva ser overraskende bra ut!
En billig avdrager fra Biltema er helt suveren til å trekke av bakelitt-drevet.
Løsner på en av armene og lurer den inn i et av hullene. Da går også de to andre armene på plass.
Heiste motoren litt opp og tappet ut "oljen". Lurer på om det var en form for konserveringsolje, for lukten var ganske spesiell.
Merket opp både rammelager og veivlager med kjørnermerker. Ikke alltid at de innstansede tallene er like tydelige.
Veiva ser overraskende bra ut!
En billig avdrager fra Biltema er helt suveren til å trekke av bakelitt-drevet.
Løsner på en av armene og lurer den inn i et av hullene. Da går også de to andre armene på plass.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Lenge siden forrige oppdatering.
Regjeringen ville at vi skulle totalrenovere baderommet.
Det tok sine drøye 500 timer av tid jeg ikke hadde. I tillegg ble min far lagt inn på sykehuset. Det tok også tid.
Og hva er status nå?
Baderommet er (nesten) ferdig og far er ute fra sykehuset. Den ene motoren ble ferdig renovert og montert i en Duett her på vårparten.
De andre motorene får vente til neste vinter.
I juni pådro jeg meg 2 stk B4B og 1 B16 som ser ut til å være greie objekter.
Og så dro vi på hytta for sommeren......
Og hva gjør man på hytta uten mekkemuligheter?
Jo, man tar med en mengde møkkete deler som vi kjøpte for et drøyt år siden, en dunk parafin, en ultralydvasker og en masse tomme plastbokser.
Første "feriedagen" gikk med til vask av 6 bensinpumper.
Deretter ble det 6 forgassere.
Og foreløpig sist; 15 fordelere.
I går hentet jeg ytterligere et lass med bensinpumper fra lageret som skal få en skikkelig vask i løpet av sommeren.
Da er disse delene hyggeligere å jobbe med til vinteren, når de skal renoveres.
Regjeringen ville at vi skulle totalrenovere baderommet.
Det tok sine drøye 500 timer av tid jeg ikke hadde. I tillegg ble min far lagt inn på sykehuset. Det tok også tid.
Og hva er status nå?
Baderommet er (nesten) ferdig og far er ute fra sykehuset. Den ene motoren ble ferdig renovert og montert i en Duett her på vårparten.
De andre motorene får vente til neste vinter.
I juni pådro jeg meg 2 stk B4B og 1 B16 som ser ut til å være greie objekter.
Og så dro vi på hytta for sommeren......
Og hva gjør man på hytta uten mekkemuligheter?
Jo, man tar med en mengde møkkete deler som vi kjøpte for et drøyt år siden, en dunk parafin, en ultralydvasker og en masse tomme plastbokser.
Første "feriedagen" gikk med til vask av 6 bensinpumper.
Deretter ble det 6 forgassere.
Og foreløpig sist; 15 fordelere.
I går hentet jeg ytterligere et lass med bensinpumper fra lageret som skal få en skikkelig vask i løpet av sommeren.
Da er disse delene hyggeligere å jobbe med til vinteren, når de skal renoveres.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Her er før/etter bilde av bensinpumpe til vask:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen