Bekkerns Volvo PV 1960
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Topplokket til en B16A er normalt 99mm høyt etter hva jeg husker. B16B er 97,5 (Det vet jeg). Det gjør at en går fra 7,6:1 i kompresjon til 8,2:1. En legger også effekten opp på et høyere turtall da makseffekten ligger ca 1000 omdreininger høyere. Ellers er det ikke anbefalt å gå veldig mye lengre da veiva på B16 kun er 3 lagret så er ikke så turtallsresistent som en B18 f.eks. Avbalansering av hele veivsystemet (stempler, råder, veiv og svinghjul) har mye å si her.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Må man bytte til to forgassere eller går det bra med den som er standar for B16a ?
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
En får da en B16D og rundt 65-70hk DIN.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Oversikt motorkode HK/dreiemoment i Nm, kompresjonsforhold, motor cm3 og typen forgasser . Hvor da Zenith er den mest stabile forgasseren om en ikke liker å justere hver gang man har vært ute og kjørt. (På min bil er det panserhengslene som slites ut først. Derfor SU hehe)
B16A 60 / 113 7.4 1,583 Zenith 34VN
B16D 66 / 114 8.2 1,583 Zenith 34VN
B16B 77 / 115 8.2 1,583 2 x SU-H4
B16A 60 / 113 7.4 1,583 Zenith 34VN
B16D 66 / 114 8.2 1,583 Zenith 34VN
B16B 77 / 115 8.2 1,583 2 x SU-H4
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Ja, det stemmer alt som skrives her, best er det om man bygger om til B16B. En A-kam har bl.a. en duration av 256 grader mens B har 268, det finnes ogsa sportaksler med 286, 300, 310 eller 320 grader. Vi har brukt en A-kam til en 51hk B4B (her finnes jo ikke aksler) og det har fungert det med.
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Kamaksler er også et tema andre steder på forumet. Ikke ubetinget bedre kjøreopplevelse å ha en kam med større "åpningsdurasjon". Dette skyldes at man flytter turtallsområdet for maks dreiemoment opp i turtall som medfører dårligere bunndrag. Det er derfor det også har dukket opp kiler som flytter trimkammen noe slik at dreiemomentet flytter seg noe ned i turtallsområdet igjen. En mister noe av toppeffekten øverst i turtallsområdet, men det er til å leve med.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
På min duett har jeg D-kam med durasjon 280 grader. Den ville krevd ca 2500 omdreininger for å dra tilstrekkelig.Og kreftene langt oppover. Med kile på kammen drar den bra fra 1800-2000 omdreininger, og ved 2000-2200 har jeg nok til å dra på med uten å gire ned.
Oppførselen i det nedre turtallsområdet er omtrent som med A-kam, men bare mye mer kraft oppover derfra, selv med en enkel Zenith Stromberg -forgasser.
Motoren har nok mistet (falle ned) mellom fem og ti hk ved nærmere 6000 o/min, men i det turtallsområdet (støyområdet), holder jeg jeg meg unna. Så det tåler jeg.
Det har også medført at bilen tåler høyere giring i bakakslingen (mindre utvekling) enn med D-kam med standard oppsett. Kjører nå med 4,1:1, og det fungerer perfekt. På motorvei kunne det gått bra med 3,73:1, men da hadde det blitt litt mer bruk av 2. gir, hvor den nå går på 3. gir.
Tilleggsopplysning: Ny kam krever nye ventilløftere! Eller profesjonelt oppslipte. (for de som ikke har sjekket ut dette før). Tar det med siden ikke alle har vært inne på temaet.
Oppførselen i det nedre turtallsområdet er omtrent som med A-kam, men bare mye mer kraft oppover derfra, selv med en enkel Zenith Stromberg -forgasser.
Motoren har nok mistet (falle ned) mellom fem og ti hk ved nærmere 6000 o/min, men i det turtallsområdet (støyområdet), holder jeg jeg meg unna. Så det tåler jeg.
Det har også medført at bilen tåler høyere giring i bakakslingen (mindre utvekling) enn med D-kam med standard oppsett. Kjører nå med 4,1:1, og det fungerer perfekt. På motorvei kunne det gått bra med 3,73:1, men da hadde det blitt litt mer bruk av 2. gir, hvor den nå går på 3. gir.
Tilleggsopplysning: Ny kam krever nye ventilløftere! Eller profesjonelt oppslipte. (for de som ikke har sjekket ut dette før). Tar det med siden ikke alle har vært inne på temaet.
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Si meg; holder ikke du deg med egen tolk? Både hjemme og på jobb om jeg ikke tar helt feil.Bekkern wrote: Kamaksel må nok byttes ut med en ny men det ser ikke ut som det er så lett å få tak i en til b16
Har søkt på Jørgenrud sine sider men der skal man jo helst vær god i Svensk så der fant jeg ingen
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Da er B16 skrevet ut fra "sykehuset" å blir noen mnd. i rekreasjon hos:
- Attachments
-
- image.jpg (3.46 KiB) Viewed 11822 times
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Fant du ut om det var noe mer feil enn stemplene?
Var kammen veldig slitt?
Var kammen veldig slitt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Litt rust må vel være normalt
- Attachments
-
- Litt rust på venstre skjerm
- image.jpg (30.91 KiB) Viewed 11459 times
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Tok bare to timer å demontere Ikke noe som satt fast
- Attachments
-
- image.jpg (31.62 KiB) Viewed 11459 times
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Men musa har slått seg til alt
- Attachments
-
- image.jpg (27.35 KiB) Viewed 11459 times