445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Nå er det ikke 60 grader mellom boltene. Men, de ser ut til å.være likt spredd for å si det sånn. Derfor kan det være at svinghjulet også passer 180 grader forskjellig fra slik det står. Det går ikke på om en vrir det 60 eller 120 grader.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
360 grader delt på 6 bolter blir 60 grader om jeg ikke regner feil?
Men om svinhjulet kan gå på 180 grader feil, kan være, selv om det er ulik boltavstand, noe som er merkelig forøvrig?
Så, litt sent å si, men svinghjulet skulle vært merket før det ble tatt av.
Men det er bare å prøvemontere 180 grader for å se om det går og om merkene på svinghjulet stemmer med merkepila på kløtsjhuset da?
Men svaret er kanskje 180 grader feil?
Men om svinhjulet kan gå på 180 grader feil, kan være, selv om det er ulik boltavstand, noe som er merkelig forøvrig?
Så, litt sent å si, men svinghjulet skulle vært merket før det ble tatt av.
Men det er bare å prøvemontere 180 grader for å se om det går og om merkene på svinghjulet stemmer med merkepila på kløtsjhuset da?
Men svaret er kanskje 180 grader feil?
Last edited by Torbo2 on Mon 11 Mar 2013 20:51, edited 1 time in total.
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Når tankeboksen endelig er i gang, sier den at det kan være naturlig at boltene er montert symmetrisk for å hindre ubalanse?
Det vil si at den kan monteres på to måter, hvorav den ene er feil.
I andre tilfelle kan den monteres i fem mulige fel innstillinger eller syv om det er åtteboltet veiv...
Men nå skal jeg ikke rote mer med dette før jeg har sett nærmere på saken... Det blir bare rein gjetting....
Men som Reodor sier: "Det går ikke på om en vrir det 60 eller 120 grader". Heller ikke 240 elelr 300 grader feil... Men nå er det bare en mulighet igjen...
Det ordner seg - grantert! Skal vedde....
Det vil si at den kan monteres på to måter, hvorav den ene er feil.
I andre tilfelle kan den monteres i fem mulige fel innstillinger eller syv om det er åtteboltet veiv...
Men nå skal jeg ikke rote mer med dette før jeg har sett nærmere på saken... Det blir bare rein gjetting....
Men som Reodor sier: "Det går ikke på om en vrir det 60 eller 120 grader". Heller ikke 240 elelr 300 grader feil... Men nå er det bare en mulighet igjen...
Det ordner seg - grantert! Skal vedde....
Last edited by Torbo2 on Mon 11 Mar 2013 21:25, edited 2 times in total.
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Tror heller ikke det var 180 grader feil - kan skimte skalaen på den ene siden.
Fikk det bare til å passe på en måte. Men så gjør jeg også feil så fort jeg kan
Fikk det bare til å passe på en måte. Men så gjør jeg også feil så fort jeg kan
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Nå går tenkeboksen snart i vranglås, men om ikke merkene stemmer, så kan du jo prøve å snu svinghjulet 180 grader i forhold til det er er nå, med sylinger en og fire på topp.
Det ordner seg, selv om det har vært mye rar merking og andre rare funn på den motoren din..
Man blir stadig forundret, men også på mye annet.... - til og med på min B18, som hadde en uvanlig gjenedimensjon på et bolthull i toppen...
Det er vel slikt som gjør det litt spennende med slike operasjoner.
Det ordner seg, selv om det har vært mye rar merking og andre rare funn på den motoren din..
Man blir stadig forundret, men også på mye annet.... - til og med på min B18, som hadde en uvanlig gjenedimensjon på et bolthull i toppen...
Det er vel slikt som gjør det litt spennende med slike operasjoner.
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Dette svinghjulet kan KUN settes på en måte.
Avstanden mellom de 6 boltene er 42, 42, 42, 42, 40 og 44 mm.
Avstanden mellom de 6 boltene er 42, 42, 42, 42, 40 og 44 mm.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Interressant! Da skulle det ikke være mer å fundere på. Men likevel merkelig, da andre har klart å sette svinghjulet feil på B16?
Skal bli interessant å se hvordan tenningsmerkene stemmer med målestiften i kløtsjhuset.
Men det bør jo være riktig, og forøvrig ganske smart og unikt. Hvem tenker på sånt i dag?
Skal bli interessant å se hvordan tenningsmerkene stemmer med målestiften i kløtsjhuset.
Men det bør jo være riktig, og forøvrig ganske smart og unikt. Hvem tenker på sånt i dag?
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Mysteriet er løst. Motoren sto ikke i riktig posisjon. Når ventilene på syl 1 vipper, er tenningsmerket perfekt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Forsøker meg med et "jippi!"
Da gjenstår å dra til med riktig moment, samt montere clutch.
Da gjenstår å dra til med riktig moment, samt montere clutch.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
En liten oppdatering av ukens aktiviteter.
Et litt deprimerende syn gjennom inspeksjonsvinduet i clutchkåpen. Men så viste det seg - som 445 fant ut - at ventilene ikke sto helt eller oppskriften. Vips, så var svinghjulet perfekt på plass (tiltrekking med moment mangler).
Klar for montering på blokka...
...sånn!
Vi avslutter med et lite stilleben. Undres på om sånne små kunstverk fremdeles er i handelen. Biltema-bolter ække like sjarmerende...
Et litt deprimerende syn gjennom inspeksjonsvinduet i clutchkåpen. Men så viste det seg - som 445 fant ut - at ventilene ikke sto helt eller oppskriften. Vips, så var svinghjulet perfekt på plass (tiltrekking med moment mangler).
Klar for montering på blokka...
...sånn!
Vi avslutter med et lite stilleben. Undres på om sånne små kunstverk fremdeles er i handelen. Biltema-bolter ække like sjarmerende...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Er dette svenske kronmuttere? Kongelige priser på disse vil jeg tro?
Overveldet...
Overveldet...
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Da er det rett før motorbytte, som finner sted på OA-smøretreffet lørdag førstkommende.
En ting undrer jeg på: I boka til Jim Lundberg står det at motor med ny kam skal kjøres i tjue minutter på 2000 omdreininger. Hvordan finner jeg antall omdreininger i en bil uten turteller og 6V?
En ting undrer jeg på: I boka til Jim Lundberg står det at motor med ny kam skal kjøres i tjue minutter på 2000 omdreininger. Hvordan finner jeg antall omdreininger i en bil uten turteller og 6V?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Og hva skal du gjøre etter de 20 minuttene?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Bilen skal ikke kjøres, så da blir det turteller med induktiv føler . Tar av fjæra under gass spjeld skruen og justerer turtallet opp. Tror jeg ville ha kjørt motoren varm før dette skjer. Etter 20 minutter ville jeg latt den kjøle seg ned igjen, og så dratt etter toppen og justert ventilene. Jeg tar med turteller
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Uten eksosavtrekk bør vi vel kjøre bilen ut av verkstedet i alle fall.
Vi er nok i en bedre (?) verden om vi har bilen gående i 20 min uten avsug i det lille lokalet....
Vi er nok i en bedre (?) verden om vi har bilen gående i 20 min uten avsug i det lille lokalet....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen