445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Reodor57 »

Nå er det ikke 60 grader mellom boltene. Men, de ser ut til å.være likt spredd for å si det sånn. Derfor kan det være at svinghjulet også passer 180 grader forskjellig fra slik det står. Det går ikke på om en vrir det 60 eller 120 grader.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Torbo2 »

360 grader delt på 6 bolter blir 60 grader om jeg ikke regner feil?

Men om svinhjulet kan gå på 180 grader feil, kan være, selv om det er ulik boltavstand, noe som er merkelig forøvrig?
Så, litt sent å si, men svinghjulet skulle vært merket før det ble tatt av.
Men det er bare å prøvemontere 180 grader for å se om det går og om merkene på svinghjulet stemmer med merkepila på kløtsjhuset da?
Men svaret er kanskje 180 grader feil?
Last edited by Torbo2 on Mon 11 Mar 2013 20:51, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Torbo2 »

Når tankeboksen endelig er i gang, sier den at det kan være naturlig at boltene er montert symmetrisk for å hindre ubalanse?
Det vil si at den kan monteres på to måter, hvorav den ene er feil.
I andre tilfelle kan den monteres i fem mulige fel innstillinger eller syv om det er åtteboltet veiv...

Men nå skal jeg ikke rote mer med dette før jeg har sett nærmere på saken... Det blir bare rein gjetting....

Men som Reodor sier: "Det går ikke på om en vrir det 60 eller 120 grader". Heller ikke 240 elelr 300 grader feil... Men nå er det bare en mulighet igjen...
Det ordner seg - grantert! Skal vedde....
Last edited by Torbo2 on Mon 11 Mar 2013 21:25, edited 2 times in total.
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by hlyshaug »

Tror heller ikke det var 180 grader feil - kan skimte skalaen på den ene siden.
Fikk det bare til å passe på en måte. Men så gjør jeg også feil så fort jeg kan :)
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Torbo2 »

Nå går tenkeboksen snart i vranglås, men om ikke merkene stemmer, så kan du jo prøve å snu svinghjulet 180 grader i forhold til det er er nå, med sylinger en og fire på topp.

Det ordner seg, selv om det har vært mye rar merking og andre rare funn på den motoren din.. :shock:
Man blir stadig forundret, men også på mye annet.... - til og med på min B18, som hadde en uvanlig gjenedimensjon på et bolthull i toppen...
Det er vel slikt som gjør det litt spennende med slike operasjoner.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by 445 »

Dette svinghjulet kan KUN settes på en måte.
Avstanden mellom de 6 boltene er 42, 42, 42, 42, 40 og 44 mm.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Torbo2 »

Interressant! Da skulle det ikke være mer å fundere på. Men likevel merkelig, da andre har klart å sette svinghjulet feil på B16?
Skal bli interessant å se hvordan tenningsmerkene stemmer med målestiften i kløtsjhuset. :roll:
Men det bør jo være riktig, og forøvrig ganske smart og unikt. Hvem tenker på sånt i dag?
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by 445 »

Mysteriet er løst. Motoren sto ikke i riktig posisjon. Når ventilene på syl 1 vipper, er tenningsmerket perfekt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by hlyshaug »

Forsøker meg med et "jippi!" :D

Da gjenstår å dra til med riktig moment, samt montere clutch.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by hlyshaug »

En liten oppdatering av ukens aktiviteter.

Image
Et litt deprimerende syn gjennom inspeksjonsvinduet i clutchkåpen. Men så viste det seg - som 445 fant ut - at ventilene ikke sto helt eller oppskriften. Vips, så var svinghjulet perfekt på plass (tiltrekking med moment mangler).

Image
Klar for montering på blokka...

Image
...sånn!

Image
Vi avslutter med et lite stilleben. Undres på om sånne små kunstverk fremdeles er i handelen. Biltema-bolter ække like sjarmerende...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Torbo2 »

Er dette svenske kronmuttere? Kongelige priser på disse vil jeg tro?
Overveldet...
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by hlyshaug »

Da er det rett før motorbytte, som finner sted på OA-smøretreffet lørdag førstkommende.
En ting undrer jeg på: I boka til Jim Lundberg står det at motor med ny kam skal kjøres i tjue minutter på 2000 omdreininger. Hvordan finner jeg antall omdreininger i en bil uten turteller og 6V?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by 445 »

Og hva skal du gjøre etter de 20 minuttene?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Reodor57 »

Bilen skal ikke kjøres, så da blir det turteller med induktiv føler :-). Tar av fjæra under gass spjeld skruen og justerer turtallet opp. Tror jeg ville ha kjørt motoren varm før dette skjer. Etter 20 minutter ville jeg latt den kjøle seg ned igjen, og så dratt etter toppen og justert ventilene. Jeg tar med turteller :-) :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by 445 »

Uten eksosavtrekk bør vi vel kjøre bilen ut av verkstedet i alle fall.
Vi er nok i en bedre (?) verden om vi har bilen gående i 20 min uten avsug i det lille lokalet....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply