Det er vel litt på kanten å legge inn denne, men det kan jo være nyttig for noen? (selv o det er VW T4 camper) - men det er jo mye likt på flere biler det her...
Med god hjelp fra 445 så fikk jeg sikret drivleddet på camperen... Herlig! Så kan jeg konse på Duetten etterpå.
Da ble det mansjettskift og div. sjekk i dag.
Stort sett gikk alt etter planen, men det å holde øvre bærearm oppe var en utfordring.
Bremsekalliperen ble hengt opp med tau mot speilet.
Her må jeg finne på en løsning, lage et støttestag fra gulvet (ikke til jekken) og opp til øvre bærearm med bue og riktig lengde.

Støtdemper ble skrudd av både oppe og nede.
Bremsekaliperen ble skrudd av og nedre bærekule ble løsnet på boltene (ikke på konen).
Brenseslangen ble løsnet ved røret, kun festebolten (ikke det hydrauliske), for å komme bedre til med pipe, da boltene for kalliperen satt som svært fast.
Henge opp fjæra
Øvre bærearm ble holdt oppe ved hjelp av et spett og en bukk. Ikke helt HMS, man vi tok litt forbehold ved å ikke komme for nær. Det ble dessuten en tilleggsjekk, type 2t hydraulisk.

Ved å svinge til høyre var det lett å få ut akslingen. Å få leddet av akslingen gikk klitt tregt, men det viste seg at det var samme gjengene på boltene til kalliperene og med et lite rørstykke og en slik bolt gikk akslingen greit ut av leddet.
Her skal jeg lage meg en lang aksling til formålet. Orker ikke usikkerhet rundt dette.
Det fulgte med en låsering i VW-mansjettsettet, men den var oval, så jeg fant ikke ut hvordan jeg skulle bruke den, så jeg brukte den gamle.
Hva kan dette være?
Akslingen ble hengt opp ved hjelp av en skistropp, og jeg var ytterst forsiktig så ikke det indre leddet skulle sprette fra hverandre.

Siden jeg hadde god tid, plukket jeg leddet fra hverandre for nærmere sjekk. Den ga meg en liten bekymring, men jeg tenkte her er det bare å pusse litt over alle sporene og godta et par hundrendels mm slakk.

Denne bilen går jo mest på det jevne, så dette får gå litt til. Men om det dukker opp en aksling til grei pris så handler jeg. Tar full overhaling på benken og skifte ved neste anledning.
Kulene i leddet ble tatt godt var på for sikkerhets skyld. Holder for ventiler, men den fungerte til jeg fikk renset og inspisert.
(mesterverk fra 445).
En kule:
En antydning til månekrater, men det tror jeg ikke skulle være noe problem?

Ny mansjett ble montert og den tok seg godt ut. Den lille hydrauliske jekken var grei å ha for å justere inn bolten for støtdemper og stabilisatorstag.

Så kom hjulet på og bare velstand!
Men jeg vil også skifte den venstre mansjetten, og da må jeg lage et godt og sikkert verktøy for å holde fjærspennet på en god måte.
I nødsfall kunne jeg skrudd ut fjærarmen på motsatt ende av torsjonsstaven, men der er hundre gjenger og masse skruing, som jeg helst vil unngå.
Noen gode tips her?