Pål's Volvo 444 -53
Dagens oppdatering:
Demontering av bakaksel. Jeg skal samle sammen noen større deler for å levere samlet til sandblåsing, og dette er stort og tungt (puh).
Bremsene trenger en renovering. Her har det gått hardt ut over belegget.
Sånn ser det ut under bilen. Det ser verre ut på bildet enn det er. Plata er hel, mens rustbeskyttelsen er mangelfull. Reparasjonene ved støtdemperne er deler av det jeg gjorde forrige gang. Jaja, det blir noen arbeidstimer på karosseriet også før PV'n er på veien igjen
Demontering av bakaksel. Jeg skal samle sammen noen større deler for å levere samlet til sandblåsing, og dette er stort og tungt (puh).
Bremsene trenger en renovering. Her har det gått hardt ut over belegget.
Sånn ser det ut under bilen. Det ser verre ut på bildet enn det er. Plata er hel, mens rustbeskyttelsen er mangelfull. Reparasjonene ved støtdemperne er deler av det jeg gjorde forrige gang. Jaja, det blir noen arbeidstimer på karosseriet også før PV'n er på veien igjen
Brukte en stund på å demontere bremser og bærearmer. Bremsene gikk greit, men bærearmene satt noe j.. fast. 50+ år med dritt har sementert seg rundt boltene. Dynket godt i rustløser og ventet, så løsnet de til slutt.
Men bøylen sitter fremdeles som støpt. Det er hylsene rundt bolten som sitter dønn fast. Jeg får gjøre et nytt forsøk i morgen.
Rust fant jeg også. Den ene bærearmen var skadet, med sprekker og buler i plata. Her blir det nok rekonstruksjon.
Doble plater holder godt på fuktigheten:
Når det gjelder selve bakakselen, har jeg ikke tenkt å gjøre så mye. Den virker tight og fin, så da ser jeg ingen grunn til å gjøre annet enn å skifte tettinger og olje. Så må den få ny farge. Ser ut som diff-huset har vært rødt og resten svart? Merkelig. Mottar gjerne tips om dette er riktig.
Men bøylen sitter fremdeles som støpt. Det er hylsene rundt bolten som sitter dønn fast. Jeg får gjøre et nytt forsøk i morgen.
Rust fant jeg også. Den ene bærearmen var skadet, med sprekker og buler i plata. Her blir det nok rekonstruksjon.
Doble plater holder godt på fuktigheten:
Når det gjelder selve bakakselen, har jeg ikke tenkt å gjøre så mye. Den virker tight og fin, så da ser jeg ingen grunn til å gjøre annet enn å skifte tettinger og olje. Så må den få ny farge. Ser ut som diff-huset har vært rødt og resten svart? Merkelig. Mottar gjerne tips om dette er riktig.
Hyggelig å hente deler hos sandblåser'n. Mye bedre å jobbe med deler som er rensket og grunnet. Angrer nesten på at jeg ikke leverte mer med det samme..
Bakre bærearmer. Som bildet viste i forrige innlegg var det behov for rekonstruksjon, ganske mye på den ene bærearmen. Det ble som ventet veldig tydelig etter sandblåsing:
Bare å sette i gang med jobben. Først fjerne den øvre plata så det er mulig å se omfanget av skadene:
Mye plate som er borte. Rundt hullene er det bare 1/3 av platetykkelsen igjen. Her er det bare å kappe:
Ny plate ferdig tilpasset og punktet. Dette er 3mm plate, så det er ikke nødvendig å punkte så tett. Helsveiser innvendig først, så er det bare å slipe fuge fra yttersiden etterpå.
Til slutt et lag med sinkprimer. Den leder strøm, og er derfor bra å sveise oppå når den andre plata skal tilpasses.
Bremsetromlene ble også sandblåst og primet. Dette er vel deler som originalt ikke er lakket (?), men hos meg blir de det. Ingenting som vises når hjulene kommer på likevel.
I går bestilte jeg for øvrig en drøss med nye deler:
Diverse stash for å komplettere renoveringen av drivlinja, samt noen platedeler og eksosanlegg. Gleder meg Ingen risiko for fritidsproblemer fremover, og fremdiften er upåklagelig for tiden.
Bakre bærearmer. Som bildet viste i forrige innlegg var det behov for rekonstruksjon, ganske mye på den ene bærearmen. Det ble som ventet veldig tydelig etter sandblåsing:
Bare å sette i gang med jobben. Først fjerne den øvre plata så det er mulig å se omfanget av skadene:
Mye plate som er borte. Rundt hullene er det bare 1/3 av platetykkelsen igjen. Her er det bare å kappe:
Ny plate ferdig tilpasset og punktet. Dette er 3mm plate, så det er ikke nødvendig å punkte så tett. Helsveiser innvendig først, så er det bare å slipe fuge fra yttersiden etterpå.
Til slutt et lag med sinkprimer. Den leder strøm, og er derfor bra å sveise oppå når den andre plata skal tilpasses.
Bremsetromlene ble også sandblåst og primet. Dette er vel deler som originalt ikke er lakket (?), men hos meg blir de det. Ingenting som vises når hjulene kommer på likevel.
I går bestilte jeg for øvrig en drøss med nye deler:
Diverse stash for å komplettere renoveringen av drivlinja, samt noen platedeler og eksosanlegg. Gleder meg Ingen risiko for fritidsproblemer fremover, og fremdiften er upåklagelig for tiden.
fortsatt rekonstruksjon av bærearmene har vært helgas aktivitet i garasjen. Det er noe helt annet enn karosseriarbeid med tynnplate. Lettere å sveise - men tyngre å tilpasse. Bærearmene har en platetykkelse på 3mm opprinnelig.
Her får skrustikka kjørt seg... Slegge og skrustikke bøyer det meste.
Tilstanden til den andre bærearmen var ikke så ille. Det er litt tynt rundt hullene, men topplata kan gjenbrukes. Må skifte plata ved de innerste hullene.
Nå er det bare hullene som gjenstår. Ettersom borsamlingen min stopper på 13 mm, må jeg enten frese ut hullene med rettsliper - eller sette bort jobben til noen som har utstyr. Jeg velger det siste, etter å ha frest ut ett av hullene gikk jeg lei.
Her er plata som ble byttet ut.
Ble litt mye platearbeid dette, kanskje ikke like interessant å se bilder av.. Men artig å jobbe med
Her får skrustikka kjørt seg... Slegge og skrustikke bøyer det meste.
Tilstanden til den andre bærearmen var ikke så ille. Det er litt tynt rundt hullene, men topplata kan gjenbrukes. Må skifte plata ved de innerste hullene.
Nå er det bare hullene som gjenstår. Ettersom borsamlingen min stopper på 13 mm, må jeg enten frese ut hullene med rettsliper - eller sette bort jobben til noen som har utstyr. Jeg velger det siste, etter å ha frest ut ett av hullene gikk jeg lei.
Her er plata som ble byttet ut.
Ble litt mye platearbeid dette, kanskje ikke like interessant å se bilder av.. Men artig å jobbe med
Litt historikk
Litt info fra arkivet i kveld. Dokumentasjon over tidligere eiere er morsomt, og det har jeg tenkt å dele med dere.
- Registreringsbeviset viser at den første eieren av bilen var heradshøvding Gunnar Bogren, Trollhättan. Bilen hadde den gangen registreringsnr P15555, og ble første gang registrert 4.mars 1954. Han eide bilen i 3 år. Om bilen var tjenestebil eller i privat eie vites ikke, men adressen er oppgitt til tingshuset.
Neste eier var lagerarbetare David Johnsson, også Trollhättan. Han hadde bilen i 4,5 år.
Instruktør Enar Johansson ble eier av bilen i november 1961. Fortsatt er den i Trollhättan. Enar har bilen i 8 år, og sannsynligvis går den videre i familien(?).
Arne Johansson har bilen i nesten 1 år, før den får ny eier. Fortsatt Trollhättan.
Bernt Ljungren er neste eier. Han har bilen i halvannet år.
Så er det en ny Johansson, Ralph denne gangen. Han har bilen i knappe 3 måneder, før den skifter eier. Vi er nå framme i april 1972.
Siste eier fra Trollhättan blir Gunnar Harry Stålhall. Han har heller ikke bilen lenge, bare ca 6 måneder.
Bo Torbjörn Bolin fra Stugun har bilen knappe 50 dager. Skifter eiere raskt, denne bilen..
Mars 1973 er det Bernt Roland Strand fra Indal som blir ny eier. Regnr DDW385. Nå er det slutt på hyppige eierskifter. Bernt har nemlig bilen i nesten 30 år!
24.august 2002 kjøper jeg bilen av Bernt, og blir den lykkelige eier av E44453. Jeg er dermed den 10. eieren av dette vakre kjøretøyet siden 1954
Julekveld
Julaften på forskudd I dag kom det pakke i posten. Flere deler til PV'n er i hus.
Bakstykke bagasjerom og tverrbjelke foran. Den observante leser har lagt merke til at jeg har byttet bakstykket før. Men jeg ble ikke helt fornøyd med resultatet. Jeg laget plata selv den gangen, og det ble skarp knekk uten riller. Det vet jeg at kommer til å irritere meg, derfor har jeg bestemt meg for å skifte den igjen..
Gummilister mellom skjermer og karosseri, og steinsprutgummi til bakskjermene.
Sånn ser arbeidsbenken min ut akkurat nå. Herlig blanding av nye og renoverte deler. Nye bakfjærer, hjullager, foringer, tettinger til bakakselen ++ Jeg bør ha noen dager med skruing foran meg nå.
Bakstykke bagasjerom og tverrbjelke foran. Den observante leser har lagt merke til at jeg har byttet bakstykket før. Men jeg ble ikke helt fornøyd med resultatet. Jeg laget plata selv den gangen, og det ble skarp knekk uten riller. Det vet jeg at kommer til å irritere meg, derfor har jeg bestemt meg for å skifte den igjen..
Gummilister mellom skjermer og karosseri, og steinsprutgummi til bakskjermene.
Sånn ser arbeidsbenken min ut akkurat nå. Herlig blanding av nye og renoverte deler. Nye bakfjærer, hjullager, foringer, tettinger til bakakselen ++ Jeg bør ha noen dager med skruing foran meg nå.
Et lite setback i kveld.
Jeg startet med bremseskjoldene, og fikk se at den ene bremsejusteringsskruen var rimelig rund. Ettersom jeg har en del ekstra deler til forstillinga liggende, bestemte jeg meg for å skifte skruen. Det var lettere sagt enn gjort.
Jeg raserte den jeg skulle demontere, og i forsøket på å løsne den andre gikk den også..
Hvordan er de skruene egentlig montert? For meg ser det ut som om det er en mutter som er klemt fast utenpå skruen. Så hvis det brukes nok kraft vil den løsne? Jeg tok tydeligvis feil...
Vel, noen dager går det ikke som planlagt.
Jeg startet med bremseskjoldene, og fikk se at den ene bremsejusteringsskruen var rimelig rund. Ettersom jeg har en del ekstra deler til forstillinga liggende, bestemte jeg meg for å skifte skruen. Det var lettere sagt enn gjort.
Jeg raserte den jeg skulle demontere, og i forsøket på å løsne den andre gikk den også..
Hvordan er de skruene egentlig montert? For meg ser det ut som om det er en mutter som er klemt fast utenpå skruen. Så hvis det brukes nok kraft vil den løsne? Jeg tok tydeligvis feil...
Vel, noen dager går det ikke som planlagt.
Takk for tipset, Ståle. Det der tror jeg er en bra modifikasjon som kan gjøres på alle skruene. De originale er sårbare. Litt for små, og litt for mykt stål..ståle wrote:Hei!
Hadde samme problem med justeringsskruene sist vinter da jeg renoverte bremsene på min PV, Jeg slipte Til den gamle "runde" mutteren og tredde en ny litt større utenpå som jeg sveiste fast. Fungerte greit på min bil! Lykke til!
MVH
Ståle
Noen dager siden siste oppdatering. Det hender at det er litt annet å gjøre i hus og hjem enn å skru bil, hehe. Men i dag ble det noen timer til overs, så jeg gikk i gang med bremsene igjen.
Nytt og fint:
Montert på plass:
Vel og bra, helt til jeg skulle prøve bremsetrommelen. Ikke tale om at jeg fikk den innpå. Det er for trangt. Jeg har justert bremsene helt inn, men mangler fremdeles en millimeter. Så langt kom jeg i kveld, får prøve på nytt i morgen.
Nytt og fint:
Montert på plass:
Vel og bra, helt til jeg skulle prøve bremsetrommelen. Ikke tale om at jeg fikk den innpå. Det er for trangt. Jeg har justert bremsene helt inn, men mangler fremdeles en millimeter. Så langt kom jeg i kveld, får prøve på nytt i morgen.
Bremser igjen
Da fikk jeg løst problemet med de tromlene som ikke ville på. Det ble andre bremsesko og naglede bånd. De bygger ikke så mye, viser det seg. Så da fikk jeg den millimeteren jeg manglet.
Ny fjær på selvjusteringen, så den har sjans til å fungere.
Sånn ble det nå.
Det bli litt ensformig med bare bilder av bremser, men jeg er snart i mål foran nå. Bare montasje på andre siden, samt krage og trekke nye bremserør.
Ny fjær på selvjusteringen, så den har sjans til å fungere.
Sånn ble det nå.
Det bli litt ensformig med bare bilder av bremser, men jeg er snart i mål foran nå. Bare montasje på andre siden, samt krage og trekke nye bremserør.
Oppsummering fra helga. Det ble da tid til litt PV-kos i garasjen. Det går seint, men det går da fremover.
Varming før innpressing av lager:
Stor risiko å ta bilder under dette arbeidet. Hjullagerfett bør vel ikke havne på kameraet. Men en pakke med engangshansker og mye filler i nærheten er tingen.
Moment = 50 fotpund som det står i boka.
Endelig er tromlene på plass igjen. Litt tregt på høyre side, men det er ikke verre enn at det går seg til.
Ha en hyggelig kveld, folkens
Varming før innpressing av lager:
Stor risiko å ta bilder under dette arbeidet. Hjullagerfett bør vel ikke havne på kameraet. Men en pakke med engangshansker og mye filler i nærheten er tingen.
Moment = 50 fotpund som det står i boka.
Endelig er tromlene på plass igjen. Litt tregt på høyre side, men det er ikke verre enn at det går seg til.
Ha en hyggelig kveld, folkens