'54 PV 444 Bremsetrøbbel

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

'54 PV 444 Bremsetrøbbel

Post by G.Larson »

Hei
På min '54 PV 444 (som jeg kjøpte rett før helga) :D så har jeg litt problemer med bremsene. De tar ikke før pedalen er helt i bunn og da kommer ikke pedalen ut igjen.
Må sette foten under og dra den ut igjen. Er det hovedbremsesylinderen som er problemet? Og holder det da med ett rep.sett for denne?
Ellers så tar bremsene jevnt og fint.

Mvh
Ståle
Ståle B.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel

Post by 445 »

Gratulerer med ny bil!
Har du sjekket at det er tilstrekkelig med bremsevæske i hovedbremsesylinderen/masterpumpa?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel

Post by Reodor57 »

Det er en ganske kraftig returfjær på bremsepedalen, så denne kan være røket eller ha hoppet av. I tillegg bør du nok lufte bremsene og få på ny bremsevæske. Av erfaring er ikke denne byttet på noen år. En demontering og justering av bremsene er nok også på sin plass. Om bremsene ikke har blitt byttet til en nyere type (Duoservo(Har ikke noe med servo å gjøre men de virker bedre enn foregående modell)) så er det en selvjusteringsmekanisme som normalt har satt seg. Start med lufting og få på ny fjær, for så å gå videre med resten. Tips: Volvo i USA hadde en fiks til de selvjusterende bremsene. Selve mekanismen ble fjernet, men det ble satt på en eksenterskive på den ene justeringsbolten på bremsedekselet for at en kunne justere bremsene manuellt. (Den andre bolten har eksenterskive).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel

Post by G.Larson »

Reodor57 wrote:Det er en ganske kraftig returfjær på bremsepedalen, så denne kan være røket eller ha hoppet av.
Hmmm, kan ikke finne noen fjær, ei heller hvor den skal sitte. Er det den fjæra som er inntegnet til høyre her?

Image
Ståle B.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel

Post by Reodor57 »

Heldig for deg har jeg Duetten på løftebukken nå. Tok et bilde som viser hvor den er. PV har tilsvarende, men bakre feste er en liten metallbit på rammevangen. Det gjelder da vår 1957 444.
Returfjær bremsepedal
Returfjær bremsepedal
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel

Post by G.Larson »

Flotte greier. Da skal jeg under og undersøke. Regner også med at det etterhvert blir en egen prosjekttråd om PV'en.
Ståle B.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel

Post by G.Larson »

Fjæra var inntakt og på plass. Bremsene henger ikke når pedalen slippes. Det tyder jo på at bremsesylinderene på hjula returnerer. Får se når rep.settet til hovedsylinderen kommer om noe endrer seg da.
Bremsevæske er det rikelig av. Denne skal uansett byttes samtidig med overhaling av hovedsylinderen.
Ståle B.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel

Post by Reodor57 »

Hvis ikke pedalen kommer ut av seg selv, så må den henge i selve gulvmatta. Det at bremsene tar helt i bunn tyder på at selvjusteringsmekanismen sitter fast og ikke fungerer. Prøv også å justre på de 3/8" sekskant hodene på baksiden av bremseskjoldene. Juster til bremsene subber litt lett. (Skal ikke bremse hjulet nevneverdig)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel

Post by Torbo2 »

Et vanlig problem med en hovedsylinder er at bare den bakre delen av sylinseren blir brukt. Hel til den dagen man skal lufte eller bytte bremsevæske e.l. Da vi lman bevege stemplet innover det de ikke har gått på årevis, og en delen kan ha så mye "gørr" eller belegg evt. rust at stemplet setter seg fast, eller blir tregt å få tilbake. Det er bare fjæren inni so skal besørge det.
Om dette er en feil her vet jeg ikke, kan hende, men det er viktig å være klar over.
i mitt tidlgere liv tok vi hensyn til dette ved å bruke små bevegelser på pumpa for å unngå at stemplet satte seg fast.
På den annen side er det nok på tide å none og rense eller skifte hovedsylinder etter x antall år.
Post Reply