Hei
På min '54 PV 444 (som jeg kjøpte rett før helga) så har jeg litt problemer med bremsene. De tar ikke før pedalen er helt i bunn og da kommer ikke pedalen ut igjen.
Må sette foten under og dra den ut igjen. Er det hovedbremsesylinderen som er problemet? Og holder det da med ett rep.sett for denne?
Ellers så tar bremsene jevnt og fint.
Mvh
Ståle
'54 PV 444 Bremsetrøbbel
'54 PV 444 Bremsetrøbbel
Ståle B.
Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel
Gratulerer med ny bil!
Har du sjekket at det er tilstrekkelig med bremsevæske i hovedbremsesylinderen/masterpumpa?
Har du sjekket at det er tilstrekkelig med bremsevæske i hovedbremsesylinderen/masterpumpa?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel
Det er en ganske kraftig returfjær på bremsepedalen, så denne kan være røket eller ha hoppet av. I tillegg bør du nok lufte bremsene og få på ny bremsevæske. Av erfaring er ikke denne byttet på noen år. En demontering og justering av bremsene er nok også på sin plass. Om bremsene ikke har blitt byttet til en nyere type (Duoservo(Har ikke noe med servo å gjøre men de virker bedre enn foregående modell)) så er det en selvjusteringsmekanisme som normalt har satt seg. Start med lufting og få på ny fjær, for så å gå videre med resten. Tips: Volvo i USA hadde en fiks til de selvjusterende bremsene. Selve mekanismen ble fjernet, men det ble satt på en eksenterskive på den ene justeringsbolten på bremsedekselet for at en kunne justere bremsene manuellt. (Den andre bolten har eksenterskive).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel
Hmmm, kan ikke finne noen fjær, ei heller hvor den skal sitte. Er det den fjæra som er inntegnet til høyre her?Reodor57 wrote:Det er en ganske kraftig returfjær på bremsepedalen, så denne kan være røket eller ha hoppet av.
Ståle B.
Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel
Heldig for deg har jeg Duetten på løftebukken nå. Tok et bilde som viser hvor den er. PV har tilsvarende, men bakre feste er en liten metallbit på rammevangen. Det gjelder da vår 1957 444.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel
Flotte greier. Da skal jeg under og undersøke. Regner også med at det etterhvert blir en egen prosjekttråd om PV'en.
Ståle B.
Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel
Fjæra var inntakt og på plass. Bremsene henger ikke når pedalen slippes. Det tyder jo på at bremsesylinderene på hjula returnerer. Får se når rep.settet til hovedsylinderen kommer om noe endrer seg da.
Bremsevæske er det rikelig av. Denne skal uansett byttes samtidig med overhaling av hovedsylinderen.
Bremsevæske er det rikelig av. Denne skal uansett byttes samtidig med overhaling av hovedsylinderen.
Ståle B.
Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel
Hvis ikke pedalen kommer ut av seg selv, så må den henge i selve gulvmatta. Det at bremsene tar helt i bunn tyder på at selvjusteringsmekanismen sitter fast og ikke fungerer. Prøv også å justre på de 3/8" sekskant hodene på baksiden av bremseskjoldene. Juster til bremsene subber litt lett. (Skal ikke bremse hjulet nevneverdig)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel
Et vanlig problem med en hovedsylinder er at bare den bakre delen av sylinseren blir brukt. Hel til den dagen man skal lufte eller bytte bremsevæske e.l. Da vi lman bevege stemplet innover det de ikke har gått på årevis, og en delen kan ha så mye "gørr" eller belegg evt. rust at stemplet setter seg fast, eller blir tregt å få tilbake. Det er bare fjæren inni so skal besørge det.
Om dette er en feil her vet jeg ikke, kan hende, men det er viktig å være klar over.
i mitt tidlgere liv tok vi hensyn til dette ved å bruke små bevegelser på pumpa for å unngå at stemplet satte seg fast.
På den annen side er det nok på tide å none og rense eller skifte hovedsylinder etter x antall år.
Om dette er en feil her vet jeg ikke, kan hende, men det er viktig å være klar over.
i mitt tidlgere liv tok vi hensyn til dette ved å bruke små bevegelser på pumpa for å unngå at stemplet satte seg fast.
På den annen side er det nok på tide å none og rense eller skifte hovedsylinder etter x antall år.