Har ei verkstedhåndbok til PV 544.
Der står det beskrevet en M41 girkasse.
Dette er visstnok en M40 med overdrive.
Noen som har montert overdrive i sin PV?
Evt noen som vet av en slik?
Hadde vært perfekt å hatt overdrive på PV'n.
4 giret er noe lavt giret for hastigheter over 70 etter min smak.
M40 kasse med overdrive
Her er en amerikaner som har gjort dette:
http://www.vclassics.com/pv_od.html
Ser ut som det er litt jobb med vinkelsliper og saker... Men det hadde vært grymt å fått det til!
http://www.vclassics.com/pv_od.html
Ser ut som det er litt jobb med vinkelsliper og saker... Men det hadde vært grymt å fått det til!
Bare vær klar over en ting her. Det er ikke sikkert bilen går igjennom EU kontrollen i etterkant om en forsøker. Som det utrykkelig står i artikkelen er "kardantunellen" en del av det bærende på PV'n.
Kan kanskje være enklere å se etter en annen utveksling på diffen, selv om jeg ikke har sett om det går ann.
Kan kanskje være enklere å se etter en annen utveksling på diffen, selv om jeg ikke har sett om det går ann.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Hmm... er det noen i klubben her som eier denne?
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17300911
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17300911
Når det gjelder kardantunellen som bærende konstruksjon, så er jeg litt usikker. Sitter og leser i siste utgave av det svenske bladet Klassiker (3/09). Der er det en reportasje om demontering av girkasse i en 1956 modell PV 444. På den bilen har de skrudd av ca en halvmeter av kardantunnellen rett over girkassa. Her er det en avtagbar bue/lokk etter tilsvarende konstruksjon som han amerikanern har lagd, bare at lokket sitter lenger fram over selve girkassa.Bare vær klar over en ting her. Det er ikke sikkert bilen går igjennom EU kontrollen i etterkant om en forsøker. Som det utrykkelig står i artikkelen er "kardantunellen" en del av det bærende på PV'n.
544 har ikke dette "lokket" ser det ut til.. der er det bare et lite hull i tunnellen for girstanga.
Min teori er som følger:
Siden 444 har et slikt "lokk" på tunnellen, så burde det være greit å lage en tilsvarende løsning litt lenger bak på tunnellen på en 544...?
Er dere enig?
Innspill mottas med stor takk!
Har vært i kontakt med han som har den finn-annonsen jeg linket til.
Han har gjort ombyggingen på akkurat samme måte som i den amerikanske artikkelen.
Re: M40 kasse med overdrive
Denne var til salgs på Volvo-marked i Brumunddal nå på lørdag:
Denne også, forresten. Kommende klassiker til NOK 5.000,-
Denne også, forresten. Kommende klassiker til NOK 5.000,-
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: M40 kasse med overdrive
Så ut som et interessant marked.
Hva kostet kassen?
Hva kostet kassen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen