M40 kasse med overdrive

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

M40 kasse med overdrive

Post by PV-Sport »

Har ei verkstedhåndbok til PV 544.
Der står det beskrevet en M41 girkasse.
Dette er visstnok en M40 med overdrive.
Noen som har montert overdrive i sin PV?
Evt noen som vet av en slik?
Hadde vært perfekt å hatt overdrive på PV'n.
4 giret er noe lavt giret for hastigheter over 70 etter min smak.
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport »

Her er en amerikaner som har gjort dette:

http://www.vclassics.com/pv_od.html

Ser ut som det er litt jobb med vinkelsliper og saker... Men det hadde vært grymt å fått det til!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Bare vær klar over en ting her. Det er ikke sikkert bilen går igjennom EU kontrollen i etterkant om en forsøker. Som det utrykkelig står i artikkelen er "kardantunellen" en del av det bærende på PV'n.
Kan kanskje være enklere å se etter en annen utveksling på diffen, selv om jeg ikke har sett om det går ann.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport »

Hmm... er det noen i klubben her som eier denne?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17300911
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport »

Bare vær klar over en ting her. Det er ikke sikkert bilen går igjennom EU kontrollen i etterkant om en forsøker. Som det utrykkelig står i artikkelen er "kardantunellen" en del av det bærende på PV'n.
Når det gjelder kardantunellen som bærende konstruksjon, så er jeg litt usikker. Sitter og leser i siste utgave av det svenske bladet Klassiker (3/09). Der er det en reportasje om demontering av girkasse i en 1956 modell PV 444. På den bilen har de skrudd av ca en halvmeter av kardantunnellen rett over girkassa. Her er det en avtagbar bue/lokk etter tilsvarende konstruksjon som han amerikanern har lagd, bare at lokket sitter lenger fram over selve girkassa.
544 har ikke dette "lokket" ser det ut til.. der er det bare et lite hull i tunnellen for girstanga.
Min teori er som følger:
Siden 444 har et slikt "lokk" på tunnellen, så burde det være greit å lage en tilsvarende løsning litt lenger bak på tunnellen på en 544...?

Er dere enig?
Innspill mottas med stor takk! :-)

Har vært i kontakt med han som har den finn-annonsen jeg linket til.
Han har gjort ombyggingen på akkurat samme måte som i den amerikanske artikkelen.
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: M40 kasse med overdrive

Post by hlyshaug »

Denne var til salgs på Volvo-marked i Brumunddal nå på lørdag:

Image

Denne også, forresten. Kommende klassiker til NOK 5.000,- :wink:
Image
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: M40 kasse med overdrive

Post by 445 »

Så ut som et interessant marked.
Hva kostet kassen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: M40 kasse med overdrive

Post by hlyshaug »

Turte ikke spørre :D
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Post Reply