Lading PV544 (12V)
Lading PV544 (12V)
I går fikk jeg problemer med ladingen på bilen.
Som emnetittelen sier, er det en 544 med 12V anlegg. 1964 mod.
Ladelampa lyser når jeg kjører, og motoren har litt turtall.
Ladelampa lyser IKKE når motoren går på tomgang... hva kan det være?
Magefølelsen sier dynamoen... men tips mottas med takk!
Har ikke fått tid til å måle og forske så mye enda, må vente til batteriladeren har fått gjort jobben sin og jeg får start på bilen igjen hehe
Som emnetittelen sier, er det en 544 med 12V anlegg. 1964 mod.
Ladelampa lyser når jeg kjører, og motoren har litt turtall.
Ladelampa lyser IKKE når motoren går på tomgang... hva kan det være?
Magefølelsen sier dynamoen... men tips mottas med takk!
Har ikke fått tid til å måle og forske så mye enda, må vente til batteriladeren har fått gjort jobben sin og jeg får start på bilen igjen hehe
Re: Lading PV544 (12V)
I første omgang tyder dette på spenningsfall i ladekretsen.
Så en gjennomgang av kontaktpunkter kan være smart. Og glem ikke jordledningen mellom batteri og gods, og mellom motor og karosseri.
Som regel er det problem i plusskretsen når lampen lyser på turtall, på grunn av spenningsforskjell mellom batteri og dynamo. En røket celle i batteriet kan også lage slik "moro"... beklager den..
men her er noen å sjekke først...
Så en gjennomgang av kontaktpunkter kan være smart. Og glem ikke jordledningen mellom batteri og gods, og mellom motor og karosseri.
Som regel er det problem i plusskretsen når lampen lyser på turtall, på grunn av spenningsforskjell mellom batteri og dynamo. En røket celle i batteriet kan også lage slik "moro"... beklager den..
men her er noen å sjekke først...
Re: Lading PV544 (12V)
Takk for svar.
Har nå hatt batteriet på lading noen timer, og batterispenningen når motor står er ca 12,5V.
Med motor igang, tomgang eller turtall... samme spenning på batteriet... 12,5V (i dag lyser ikke ladelampa!)
På dynamoen måler jeg 14,2V både på tomgang og med turtall.
På utgangen fra spenningsregulatoren måler jeg samme spenning som på batteriet.
Det sier meg at det er spenningsregulatoren som trøbler... Den burde vel gi litt over 14V ut, selv om batteriet er nyladet?
Har nå hatt batteriet på lading noen timer, og batterispenningen når motor står er ca 12,5V.
Med motor igang, tomgang eller turtall... samme spenning på batteriet... 12,5V (i dag lyser ikke ladelampa!)
På dynamoen måler jeg 14,2V både på tomgang og med turtall.
På utgangen fra spenningsregulatoren måler jeg samme spenning som på batteriet.
Det sier meg at det er spenningsregulatoren som trøbler... Den burde vel gi litt over 14V ut, selv om batteriet er nyladet?
Re: Lading PV544 (12V)
Det høres ut som du er kommet videre mot feilkilden!
Om du har en mekanisk regulator kan jo denne reguleres, men det kan tyde på at det er brente kontakter inne "vippa", ev.t både på speenning-, strøm og eller vipperelekontakten.
Disse kan slipe med forsiktighet. Selv har jeg brukt en stiftefil som jeg har slipt til halv bredde og tykkelse, og pusset kontaktene med. Den må jo selvfølgelig snues for å slipe begge kontaktflatene. Slipepappir nr 400 til slutt.
Så kan fjæra for spennigsregulatoren strammes litt men den er superfølsom! obs...
Om du får spenningen opp mot 14,5-14,8 volt er det bra for batteriet.
14,2 er litt lite på biler som blir ettersett ...
Om du har en mekanisk regulator kan jo denne reguleres, men det kan tyde på at det er brente kontakter inne "vippa", ev.t både på speenning-, strøm og eller vipperelekontakten.
Disse kan slipe med forsiktighet. Selv har jeg brukt en stiftefil som jeg har slipt til halv bredde og tykkelse, og pusset kontaktene med. Den må jo selvfølgelig snues for å slipe begge kontaktflatene. Slipepappir nr 400 til slutt.
Så kan fjæra for spennigsregulatoren strammes litt men den er superfølsom! obs...
Om du får spenningen opp mot 14,5-14,8 volt er det bra for batteriet.
14,2 er litt lite på biler som blir ettersett ...
Re: Lading PV544 (12V)
Må vel se om jeg får av lokket på regulatoren og pusse kontaktene... har foreløpig ikke klart å løsne det.
Regulatoren er en Bosch-sak.
Ny regulator koster ca 800 hos CVI ser jeg... da vurderer jeg sterkt å bygge om til vekselstrøm... CVI skal ha ca 1800 for en ny vekselstrømsdynamo med feste.
Da bør en bli kvitt ladeproblemer ei stund.
Regulatoren er en Bosch-sak.
Ny regulator koster ca 800 hos CVI ser jeg... da vurderer jeg sterkt å bygge om til vekselstrøm... CVI skal ha ca 1800 for en ny vekselstrømsdynamo med feste.
Da bør en bli kvitt ladeproblemer ei stund.
Re: Lading PV544 (12V)
Det kan lønne seg da bilen vil lade også ved køkjøring, noen den normalt ikke gjør om bilen går og stamper...
Den må vel over 1500 o/min eller 2000 o/min med alle lysene på for å gi noe videre til batteriet?
Dynamoen kan gires opp også, den kan justeres opp både med strøm og spenning, om det er en normal likestrømsgenerator og trespolers regulator (sort type)?
De blanke har kombinert spennings- og strømregulator på samme spole og er Ok, men det er jo ikke farlig å oppgradere så lenge ting er reversibelt..
Den gamle kan jo settes på plass om det skulle være ønskelig på et eller annet tidspunkt?
man vet jo aldri hva man kan tenke seg en gang i tiden?
Du har jo sjekket spenningsfall p utstyret du har og det kan nok tenkes at det blir bra nok når det blir oppjustert?
Den må vel over 1500 o/min eller 2000 o/min med alle lysene på for å gi noe videre til batteriet?
Dynamoen kan gires opp også, den kan justeres opp både med strøm og spenning, om det er en normal likestrømsgenerator og trespolers regulator (sort type)?
De blanke har kombinert spennings- og strømregulator på samme spole og er Ok, men det er jo ikke farlig å oppgradere så lenge ting er reversibelt..
Den gamle kan jo settes på plass om det skulle være ønskelig på et eller annet tidspunkt?
man vet jo aldri hva man kan tenke seg en gang i tiden?
Du har jo sjekket spenningsfall p utstyret du har og det kan nok tenkes at det blir bra nok når det blir oppjustert?
Re: Lading PV544 (12V)
Startet bilen i dag, alt normalt. Ingen ladelampe som lyser. Grei ladespenning på batteriet.
Stoppet motoren, og tok av lokket på spenningregulatoren, pusset kontaktene med en bit smergelpapir for sikkerhets skyld.
Startet motoren igjen... og ladelampa lyser mot meg som ei sol ved turtall... ikke på tomgang. Så det ser ut som dette kommer og går...
Et par bilder av regulatoren mens motor går på tomgang:
Den øverste spolen trekker til vippa når motoren går.
Den nederste trekker til vippa når jeg gir gass. Det er vel da ladelampa begynner å lyse...
Er det slik regulatoren skal oppføre seg?
Stoppet motoren, og tok av lokket på spenningregulatoren, pusset kontaktene med en bit smergelpapir for sikkerhets skyld.
Startet motoren igjen... og ladelampa lyser mot meg som ei sol ved turtall... ikke på tomgang. Så det ser ut som dette kommer og går...
Et par bilder av regulatoren mens motor går på tomgang:
Den øverste spolen trekker til vippa når motoren går.
Den nederste trekker til vippa når jeg gir gass. Det er vel da ladelampa begynner å lyse...
Er det slik regulatoren skal oppføre seg?
Re: Lading PV544 (12V)
Har dessverre lite erfaring med regulatorer. Har så vidt fiklet litt med min svarte for 6V.
Men, lurer på en ting: Nederst på siste bilde viser du 3 kabler som er koblet til regulatoren. Har du hatt av disse og renset? Litt pussing med smergelpapir på begge sider av skoen, på anleggsflaten inn mot regulatoren og på skruen?
Selv om dette ikke er feilen, så er det jo greit å ha eliminert dårlig kontakt.
Logikken (hvis jeg har noen) sier at med høyt turtall genereres mer strøm, og da vil du kunne få feil på grunn av dårlig kontakt.
Men, lurer på en ting: Nederst på siste bilde viser du 3 kabler som er koblet til regulatoren. Har du hatt av disse og renset? Litt pussing med smergelpapir på begge sider av skoen, på anleggsflaten inn mot regulatoren og på skruen?
Selv om dette ikke er feilen, så er det jo greit å ha eliminert dårlig kontakt.
Logikken (hvis jeg har noen) sier at med høyt turtall genereres mer strøm, og da vil du kunne få feil på grunn av dårlig kontakt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Lading PV544 (12V)
Hei
Et lite tips: Fant i verkstedhåndboka om ladeproblemer at årsaken
kan være kortslutning i bremsekontakten. På min bil er både lading og bremselyset
et problem, så jeg har kjøpt ny kontakt men ikke byttet den enda, så vet ikke svaret
Kanskje ikke en feilkilde som man først tenker på !
Et lite tips: Fant i verkstedhåndboka om ladeproblemer at årsaken
kan være kortslutning i bremsekontakten. På min bil er både lading og bremselyset
et problem, så jeg har kjøpt ny kontakt men ikke byttet den enda, så vet ikke svaret
Kanskje ikke en feilkilde som man først tenker på !
-60 544A Special 2
Re: Lading PV544 (12V)
Skal prøve å finne fram litt her:
Først ville jeg hentet ned verkstedshåndboka: Avd 3 Elektriskt 12v P210,544, evt. oppgi din mail eller PN, så kan jeg sende deg den.
Her står det om den fine varioderegulatoren. Den er omtrent på høyde med tretrinnsregulatorene i egenskaper, med en egen Boschoppfinnelse, varioderegulerin, som gir en ganske fin ladekurve. Varioden inni regulatoren er ikke så lett å få kontrollert, men slike ekstra reglatorer er ikek vanskelige å få tak i. Og det er sjelden feil på dem, så det er liten sannsynlighet for at du kan få en dårlig brukt.
Jeg snudde bildet for enkelthets skyld: Det viktigtste her er at innslagskontakten har god forbindelse. Vippa/kontakten kobler inn og ut ladekretsen og kontakten er i serie med ladestrømmen.
Den virker på den måten at når spenningen er litt over batterispenningen så kobles den inn. Og når strømmen går igjennom så går den også igjennom den grove spolen for å holde kontaktene ekstra godt sammen, noen som medfører at utkoblingen skjer ved en lavere spenning enn innslagsspenningen.
Det er altså to spoler i den, spenningsspole og strømspole. Og når turtallet blir for lavt lyser ladelampen.
Spenningsregulatoren har to kontakter, hvor den ene er viktigst, den med rød pil. Her må det være kontakt for å få lading. Den andre ved siden av til høyre er bare en overbelastnings kontakt for å sende spenning til gods via en motstand ved for høy lading.
Her må det også være god kontakt for ladestrømmen går igjennom denne kontakten, men spenningsspolen vil kutte/regulere spenningen ned om ladespenningen blir for høy.
Utenpå denne regulatoren er det en spole til, strømspole, som også regulerer ned om strømmen skulle bli for stror. Dette er altså en kombinert strøm- og spenningsregulator/spole (reguleringsenhet).
Disse regulatorene eer bedre enn vanlige kombinerte regulatorer fordi den har en variode. Varioden gjør at strømspolen ikke har noen effekt ved liten regulering,slik at spenningsspolen kan jobbe for seg selv uten påvirkning av strøm ti let visst nivå, som varioden bestemmer.
Men når strømmen og spenningen flyr opp, kobles strømreguleringen inn og begrenser ladingen.
På denne måten oppnås en fin ladekurve - jevn og fin spenning ved turtallsøkning, uten at strømreguleringen skjer for tidlig.
På senere vekselstrømsdynamoen kuttet man ut strømreguleringen og styrer kun med spenning. Så dette var nok for å sikre dynamoen, da den ikke tåler all verden. Men spenningsregulatoren hadde jo normalt satt en stopper før maks ladestrøm uansett. Men ved unormale forhold, f.eks kotsluttet batteri, kan strømreguleringen være grei å ha for å unngå brente viklinger.
Først ville jeg hentet ned verkstedshåndboka: Avd 3 Elektriskt 12v P210,544, evt. oppgi din mail eller PN, så kan jeg sende deg den.
Her står det om den fine varioderegulatoren. Den er omtrent på høyde med tretrinnsregulatorene i egenskaper, med en egen Boschoppfinnelse, varioderegulerin, som gir en ganske fin ladekurve. Varioden inni regulatoren er ikke så lett å få kontrollert, men slike ekstra reglatorer er ikek vanskelige å få tak i. Og det er sjelden feil på dem, så det er liten sannsynlighet for at du kan få en dårlig brukt.
Jeg snudde bildet for enkelthets skyld: Det viktigtste her er at innslagskontakten har god forbindelse. Vippa/kontakten kobler inn og ut ladekretsen og kontakten er i serie med ladestrømmen.
Den virker på den måten at når spenningen er litt over batterispenningen så kobles den inn. Og når strømmen går igjennom så går den også igjennom den grove spolen for å holde kontaktene ekstra godt sammen, noen som medfører at utkoblingen skjer ved en lavere spenning enn innslagsspenningen.
Det er altså to spoler i den, spenningsspole og strømspole. Og når turtallet blir for lavt lyser ladelampen.
Spenningsregulatoren har to kontakter, hvor den ene er viktigst, den med rød pil. Her må det være kontakt for å få lading. Den andre ved siden av til høyre er bare en overbelastnings kontakt for å sende spenning til gods via en motstand ved for høy lading.
Her må det også være god kontakt for ladestrømmen går igjennom denne kontakten, men spenningsspolen vil kutte/regulere spenningen ned om ladespenningen blir for høy.
Utenpå denne regulatoren er det en spole til, strømspole, som også regulerer ned om strømmen skulle bli for stror. Dette er altså en kombinert strøm- og spenningsregulator/spole (reguleringsenhet).
Disse regulatorene eer bedre enn vanlige kombinerte regulatorer fordi den har en variode. Varioden gjør at strømspolen ikke har noen effekt ved liten regulering,slik at spenningsspolen kan jobbe for seg selv uten påvirkning av strøm ti let visst nivå, som varioden bestemmer.
Men når strømmen og spenningen flyr opp, kobles strømreguleringen inn og begrenser ladingen.
På denne måten oppnås en fin ladekurve - jevn og fin spenning ved turtallsøkning, uten at strømreguleringen skjer for tidlig.
På senere vekselstrømsdynamoen kuttet man ut strømreguleringen og styrer kun med spenning. Så dette var nok for å sikre dynamoen, da den ikke tåler all verden. Men spenningsregulatoren hadde jo normalt satt en stopper før maks ladestrøm uansett. Men ved unormale forhold, f.eks kotsluttet batteri, kan strømreguleringen være grei å ha for å unngå brente viklinger.
Re: Lading PV544 (12V)
Se her ja! Takk for nyttig info!
"Innslagskontakten" slår inn, så den ser ut til å fungere.
Turbo2 skriver:
Når jeg gir litt gass, trekker vippa til slik at overbelastningskontakten kobles inn.
Et spørsmål:
Turbo2 skriver:
"Innslagskontakten" slår inn, så den ser ut til å fungere.
Turbo2 skriver:
Her tror jeg vi er ved kilden. Ved tomgang er kontakten med rød pil inne.Spenningsregulatoren har to kontakter, hvor den ene er viktigst, den med rød pil. Her må det være kontakt for å få lading. Den andre ved siden av til høyre er bare en overbelastnings kontakt for å sende spenning til gods via en motstand ved for høy lading.
Når jeg gir litt gass, trekker vippa til slik at overbelastningskontakten kobles inn.
Et spørsmål:
Turbo2 skriver:
"for høy lading", mener du da for høy ladespenning, eller for høy ladestrøm? Kanskje begge deler?Den andre ved siden av til høyre er bare en overbelastnings kontakt for å sende spenning til gods via en motstand ved for høy lading.
Re: Lading PV544 (12V)
Ja, for høy ladespenning er vel mer rikig å si. Ladestrømmen blir jo også regulert, men varioden skal holde igjen ved moderat lading slik at ikek spenningskurven synker for tidlig.
Det er ikke alltid regulatoren lar seg reparere/oppjustere på "vanlige" måter, da det kan være overgangsmotstand/korrosjon/dårlig kontakt på tilkoblingspunker inni den. Det kan også hende at kontaktene er så nedbrent at de ikke lar seg fikse?
ER det sånn at ladelampen lyser ssvakt, eller kobler den inn og ut etter som det passer den?
Ved svakt ladelys, kan det være dårlige kontaktforbindelser i ladekretsen, men det er vel nevnt tidligere.
Den vanligste årsaken til ustabil lasing er feil med børstene i dynamoen, utslitt elelr at de henger i holderne. men det har du vel kontroll med?
Det er ikke alltid regulatoren lar seg reparere/oppjustere på "vanlige" måter, da det kan være overgangsmotstand/korrosjon/dårlig kontakt på tilkoblingspunker inni den. Det kan også hende at kontaktene er så nedbrent at de ikke lar seg fikse?
ER det sånn at ladelampen lyser ssvakt, eller kobler den inn og ut etter som det passer den?
Ved svakt ladelys, kan det være dårlige kontaktforbindelser i ladekretsen, men det er vel nevnt tidligere.
Den vanligste årsaken til ustabil lasing er feil med børstene i dynamoen, utslitt elelr at de henger i holderne. men det har du vel kontroll med?
Re: Lading PV544 (12V)
Hvordan går det med ladingen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Lading PV544 (12V)
Litt sein å oppdatere her, grunnet lite PV-tid og mest husrestaurering for tiden.
Men her kommer siste nytt i saken:
Fulgte rådet som ble gitt her, om å gjøre rein kabelsko og kontakter i ladekretsen.
Tok løs, og renset alt som var av kabler fra dynamoen, via regulator til starter.
Det var en del dritt på kontaktflatene, særlig ved starteren.
Det ser ut som det gjorde underverker.
Har kjørt 20 mil i dag, og alt har fungert som normalt.
Satser på at det fortsetter
Takker for alle tips og hjelp
Men her kommer siste nytt i saken:
Ladelampen lyste svakt ja.ER det sånn at ladelampen lyser ssvakt, eller kobler den inn og ut etter som det passer den?
Ved svakt ladelys, kan det være dårlige kontaktforbindelser i ladekretsen, men det er vel nevnt tidligere.
Fulgte rådet som ble gitt her, om å gjøre rein kabelsko og kontakter i ladekretsen.
Tok løs, og renset alt som var av kabler fra dynamoen, via regulator til starter.
Det var en del dritt på kontaktflatene, særlig ved starteren.
Det ser ut som det gjorde underverker.
Har kjørt 20 mil i dag, og alt har fungert som normalt.
Satser på at det fortsetter
Takker for alle tips og hjelp
Re: Lading PV544 (12V)
Godt å høre at problemet er løst.PV-Sport wrote:Fulgte rådet som ble gitt her, om å gjøre rein kabelsko og kontakter i ladekretsen.
Tok løs, og renset alt som var av kabler fra dynamoen, via regulator til starter.
Det var en del dritt på kontaktflatene, særlig ved starteren.
Det ser ut som det gjorde underverker.
Ønsker deg en riktig god PV-uke!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen