Ser at han ikke fikk så mye respons på akkurat denne problemstillingen i den tråden, og så blir det lettere for andre å finne ut av problemstillingen senere, når den beskrives i egen tråd.
Røber'n wrote:Det har imidlertid dukket opp en ny teknisk utfordring; da jeg kjørte til etterkontrollen i dag begynte det selvfølgelig å regne. Da jeg startet vindusviskeren fikk jeg meg en skikkelig overraskelse: den høyre viskeren tok en full runde, via panseret og tilbake opp til utgangsposisjon. Jeg ble ordentlig lang i maska, og ganske redd for at lakken hadde fått en skikkelig omgang, men det ble med den ene runden før jeg fikk skrudd av. Heldigvis ble det ingen merker. Resten av turen gikk med en vindusvisker. Denne har imidlertid begynt å gå for langt slik at den visker ut i løse lufta pga krumminga på vinduet.
Jeg har forsket litt på dette i kveld. Jeg klarte ikke å få den til å gå en full runde under kontrollerte former, men ved et par tilfeller gikk den for langt og ble liggende bak festet for den venstre viskerarmen. Jeg mistenker at dette har noe med friksjonen på ruta å gjøre, slik at farten viskeren får blir høyere når ruta er våt.
Jeg har vært under dashbordet og strammet klammeret på toppen av viskermotoren, samt sjekket at alt sitter fast. Jeg har imidlertid hørt noe om at den taggete koppen som viskerarmen sitter på er festet på en foring som igjen sitter på akselen til stangsystemet. Dette opplegget er visst ikke å få tak i nytt, og blir ganske slitt etterhvert slik at viskeren kan komme ut av kontroll og i verste fall ramle av. Jeg har også hørt at det går an å trikse det til med litt håndtering av foringa samt litt lim. Håper at noen kan hjelpe meg med noen forslag til hva som kan være feil! Alle forslag mottas med takk! Det er ikke gøy å ha ting som ikke virker på bilen, særlig ikke vindusviskere, og det ser passe teit ut når jeg må stoppe og ta av den ene viskerarmen hver gang det kommer et par regndråper.