Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Jeg kan se om jeg får tatt noen bilder...

På rust-/slitasjeflekkene på skjermer og på andre steinspritskader slipte jeg rent og gnikka litt ferrobet på der hvor det var rustporer. Det var i håp om å stabilisere. Jeg kunne nok jobbet mer med stålbørste, men det er jo et forsøk verdt. Så puset jeg igjen, da jeg ville ha rent metall som underlag.
Som grunning kostet jeg på Biltemas tokomponentgrunning ig to lag for å ha noe å slipe på. Det fikk tre dagers tørketid, men kunne nok ha vært slipt etter en døgn.
Ved å slipe med hard gummikloss var overflaten plan. Jeg fikk med en svart hurtigtørkende grunning som jeg prøvde, men fant ut at underlaget var så tykt at det ikke var nødvendig. Hadde ikke så god tid... Det ville gått med en time ekstra i tørketid, minst.

Så var det å lakke. Og det var her jeg måtte dusje tynt på i begynnelsen for ikke å få sig. Så var det bare å bygge opp lakklagene til det ble god dekning. jeg brukte ikke maskeringtape, bare litt papir på støtfangeren. Overgangen tok jeg med rubbing og voks.
Ang. lakkfargen, ble den kanskje en anelse lysere enn originalt, men de myke overgangene løser det problemet.
Det viktigste av alt var at bilen er "tett" og kan tåle et regnskyll, selv litt salt, tror jeg. Tiden vil vise.
Venstre bakskjerm:
Image
Der hvor det var rusthull, små, brukte jeg glassfibersparkel, som er grei å slipe og tett og fin. Og ved å bruke olje/rustbeskyttelse på baksiden bør det bli holdbart? Om det ikke holder ti år, så har jeg noen å drive på senere også. Men da kan jeg jo sette på nye skjermer.
Høyre framskjerm:
Image
Vell vell jeg tror jeg lar det være sånn, den er jo snart 22 år gutten. Og teknisk et vidunder...
445

Post by 445 »

Det så riktig fint ut!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Noen ganger er en hk nok:
http://www.youtube.com/watch?v=8vW6EfUu ... e=youtu.be
Måtte bare får med denne, selv om det ikker er Volvo...
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Noen ganger er en hk nok:
Måtte bare får med denne, selv om det ikker er Volvo...

Fordeler: Lavt oljeforbruk, ruster ikke, flere bruksområder.
Ulemper: Må pleies hver dag året rundt, avhengig av spesialutdannede "mekanikere" (vetrinærer) når noe i maskineriet fusker. Kun 15-20 år levetid.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

For kort levetid er vel det største problemet...
Så kan det hende at miljømyndighetene finner ut at det blir for store utslipp av metangass osv...
Så det er vel ikke verd å ta slike sjanser...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Så ble det en fin tur for Dauphinen i går. Stavern, Nevlunghavn og Sandefjord.
Fin stemning, spesielt i Sandefjord hvor det var størst folkeliv.
Tilbake igjennom Oslo, hvor en bunadkledd lett beruset mann stoppet opp midt i fotgjengerfeltet, stoppet bilen og fumlet etter mobilekamera, og ba meg vente. Resten av familien stod og ropte på ham, men han var urokkelig. Så tok han bilder kom bort til meg g hilste, og skrøt av bilen.
Ikke verst, selv om han var litt beruset....
Midt oppi hele turen glemte jeg å ta biler av bilen selv.... Men det kommer vel flere fine dager med forhåpentligvis mange hyggelige turer med den og de andre...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Da fikk Duetten seg en tur til Spring Meet i Follo i dag. Mye fint å se der, selv om det var sparsomt med Volover.
Men en slik custombil har jeg ikke sett før: :?:
Image
Røde biler er vel ikke av veien?
En fin Ford V8-er stod der midt i glaninga:
Image
Noe for deg jangu? Bytte likt med mersa?
i alle fall.-... 175 000 er vel et funn? Ford Custom flatheadmotor:
Image
Ikke til sammenligning til bilen over...
Her er et eksmpel på heldags-forgasserjustering:
Seks dobbeltløpere som forsyner tolv sylindre:
Image
VEll, heller en "langåtter" rekkemotor med en nydelig gange...
Image
Og dette er snadder:
Image
Så får det vel holde?

Men jeg bomma med to skruer på treffet, men vant likevel.
I en tilleggskonkurranse skulle man gjette hvor mange skruer som var oppi et norgesglass?
Jeg gjettet på 118, men så var det to jeg ikke så, men det holdt til premie, som var poleringssaker for flere år....
I alle fall to liter til sammen... tror jeg.... Må sjekke bæreposen nærmere i morgen...
onkel skrue for en dag....
Torbo2

Post by Torbo2 »

Garanti!
Da var jeg ute å ristet liv i Dauphinen i går. Rakk ikke å hente Duetten før "villmarksrallyet" på østre Østlandet.

Så fikk vi sett en flott Shell-bensinstasjon fra 20-30-tallet i hagen til Bjørn Andersen på Aurskog. Den gang bensinprisene var regnet i ører og ikke i kroner.

Jeg fikk ikke tid til å måle ut feil i starteranlegget eller justere forgasseren på Renaulten, men den harket seg igjennom med noen brune røykskyer innimellom.
Tror innslagsreleet har tatt kvelden, da starteren bare slår inn av og til. Dessuten henger automatchoken (går tregt).
Bilen er fra 1961, så da er det vel på tide å pusse opp kontaktene inni der? Får det vel neppe dekket på garantien?
Så da blir det litt måle- og justeringhygge i helgen.

På hjemturen over Flisa var det store vannmengder…
http://www.youtube.com/watch?v=8oSIWQJmBYo
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det kan vel være noen trangt for en slik motor i Duetten, men tanker og fantasier kan man jo ha?
http://www.leopardmotor.com/volvo_b_36_v8.htm
Torbo2

Post by Torbo2 »

Måtte se litt på Dauphinen i går og da den gikk litt uryddig på tomgang sjekket jeg kompresjonen. Den var 1,5 kg/cm2 dårligere på sylinder nummer tre.
Og hva gjør man da?
Tar av toppen.
Det var konsekvent sot på eksosventilene, mens innsugsventilne var rene og pene. :roll:
De hjemme lagde tetningene som har sittet på i 18 år var like intakt, men de har ikke samme kvalitet som moderne tetninger.
Så en plan er å få tilpasset nye av typen med fjær på,som på B20 og B16 og B18 modifisert.

En fin oppdagelse var at ventilene hadde jevn slitasje, grunnet rotasjon, se sirkler på toppen og bilde:
Image
Image
løfterne var også fine etter 18 år. Men jeg tok en finpuss på dem:
Image
Reparerbare seter, men fulle av sot:
Image
Men sår i sylinderen likte jeg ikke:
Image
Heller ikke oljesvetting langs stempelkanten, som tyder på oljeforbruk oppover...
Så da får jeg vel sette inn nye sylindre da?
Det har jeg, pluss nye fjærer, og stempler? nye? brukte stempler i verste fall..?
Last edited by Torbo2 on Wed 29 May 2013 12:43, edited 2 times in total.
jangu1@hotmail.com

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg hadde gjerne bytta Merca mot den bilen over der ja. Hadde ikke gjort meg noe det.
Jeg skal ta kontakt med noen forhandlere i løpet av uka og spørre om det er noen som vil selge den for meg.
Høre litt rundt omkring i østfold og hvis ikke det går får jeg ta den meg til Oslo og prøve der. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2

Post by Torbo2 »

Etter en leterunde i garasjen fant jeg nye løse sylinderforinger. Og hva var inni? Jo, nye stempler :D , men uten fjærer. :roll:
Image
Og like viktig så var det to tetteringer for bunn til hver sylinder. To tykkelser, som kan brukes etter behov. Men her må det måles.
Sylinderne skal stikke opp ca. 0,1 mm over blokka for god tetning.
Fjærer hadde jeg kjøpt tidligere og så var det å fnne dem. Etter en del leting dukket de opp. Mangler oljefjærer, men dem som står i nå er bare 18 år gamle, så de kan også brukes om jeg ikke får tak i andre.
Motoren skal bli tett, uansett!
Men så var det å får ut den gamle foringene... :roll:
Presse eller slå? Fylle hver sylinder med isbiter og slå dem ut?
Det må planlegges.
Må nok ta ut motoren, da de sylidrene har sitter der siden 1961. Da kan jeg sjekke kløtsjen og forsterke kløtsarmen med det samme.
Fant også diverse ventillåser, fjærer og andre reservedeler, og ikke minst alle pakningene.
Last edited by Torbo2 on Tue 28 May 2013 21:47, edited 3 times in total.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Ventilene vil jeg bruke om igjen, om ikke noen av reserveventilene er bedre?
Image
Her er fargen, blå og avslørende, at de innsugsventilene har vært oppi 300 grader. Det skulle være en fin arbeidstemperatur, kanskje litt høyt til vanlig, men...
Ventilsetene må jeg se nærmere på. Innsugsventilene sitter litt dypt, så her må det måles litt. Det kan hende jeg spanderer nye seter på innsugene?
Image
Jeg må uansett sette inn nye styringer (coiler/innsatser) og finne noen ventildeflektorer som kan brukes.
Det blir uansett er billig motoroverhaling.

Toppokket skal slipes ned mellom 0,5 og 0,7 mm, men her må jeg også måle ut litt først.
Fant forresten rammelager også, men får jeg tak i veivlagre innenfor rimelig tid, kommer det også på plass.
Trenger ingen midlertideige løsninger om jeg kan unngå det.
Varigheten bær være minst 50 nye år....
50-garanti kan vel være en ny vri? :)
Last edited by Torbo2 on Thu 30 May 2013 18:45, edited 1 time in total.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Da tok jeg ut stemplene, og det var litt av et syn! Nesten alle stempelfjærene var knekt, i tillegg til sår i den ene sylinderen.
På et av bildene var det også en sprekk (kanskje) som må kontrolleres nærmere. :roll:
Men tror ikke det er noen problem...
Så da måtte jeg bestille flere stempelfjærer, ventilstyringer osv.
Image
Så banket jeg ut de løse sylinderforingene, og det gikk lettere enn jeg trodde.
Image
Men så var det fristende å ta med katten i bakgrunnen:
Image
Så ble det en liten rens nedi blokka før nye sylindre skal monteres.
(lettvint i forhold til Volvo, men...)
Image
Så skal jeg sjekke diverse ting nærmere i morgen eller fredag....

Håper ikke dette forstyrrer i Volvoforumet, da dette er en Renaultmotor?
Last edited by Torbo2 on Wed 29 May 2013 20:45, edited 1 time in total.
Torbo2

Post by Torbo2 »

jangu1@hotmail.com wrote:Jeg hadde gjerne bytta Merca mot den bilen over der ja. Hadde ikke gjort meg noe det.
Jeg skal ta kontakt med noen forhandlere i løpet av uka og spørre om det er noen som vil selge den for meg.
Høre litt rundt omkring i østfold og hvis ikke det går får jeg ta den meg til Oslo og prøve der. :D
Jeg tror jeg har telefonnumeret til eieren?
Men det finner jeg ikke i en fart....
Post Reply