På rust-/slitasjeflekkene på skjermer og på andre steinspritskader slipte jeg rent og gnikka litt ferrobet på der hvor det var rustporer. Det var i håp om å stabilisere. Jeg kunne nok jobbet mer med stålbørste, men det er jo et forsøk verdt. Så puset jeg igjen, da jeg ville ha rent metall som underlag.
Som grunning kostet jeg på Biltemas tokomponentgrunning ig to lag for å ha noe å slipe på. Det fikk tre dagers tørketid, men kunne nok ha vært slipt etter en døgn.
Ved å slipe med hard gummikloss var overflaten plan. Jeg fikk med en svart hurtigtørkende grunning som jeg prøvde, men fant ut at underlaget var så tykt at det ikke var nødvendig. Hadde ikke så god tid... Det ville gått med en time ekstra i tørketid, minst.
Så var det å lakke. Og det var her jeg måtte dusje tynt på i begynnelsen for ikke å få sig. Så var det bare å bygge opp lakklagene til det ble god dekning. jeg brukte ikke maskeringtape, bare litt papir på støtfangeren. Overgangen tok jeg med rubbing og voks.
Ang. lakkfargen, ble den kanskje en anelse lysere enn originalt, men de myke overgangene løser det problemet.
Det viktigste av alt var at bilen er "tett" og kan tåle et regnskyll, selv litt salt, tror jeg. Tiden vil vise.
Venstre bakskjerm:
Der hvor det var rusthull, små, brukte jeg glassfibersparkel, som er grei å slipe og tett og fin. Og ved å bruke olje/rustbeskyttelse på baksiden bør det bli holdbart? Om det ikke holder ti år, så har jeg noen å drive på senere også. Men da kan jeg jo sette på nye skjermer.
Høyre framskjerm:
Vell vell jeg tror jeg lar det være sånn, den er jo snart 22 år gutten. Og teknisk et vidunder...