Pål's Volvo 444 -53
Søndagen er snart over, og det er på tide å oppdatere:
Mer rensking:
Noe porøs plate dette:
Mal til frisk plate:
Prøving av passform:
Sinkgrunning, også på baksiden av den nye plata selvsagt:
Ferdig tilpasset, klar til sveising:
Nå har jeg leid meg 10-liters gassflaske, så det bør holde litt lenger.
Håper at det blir tid til å kose seg med noen lange dager i garasjen i jula
Mer rensking:
Noe porøs plate dette:
Mal til frisk plate:
Prøving av passform:
Sinkgrunning, også på baksiden av den nye plata selvsagt:
Ferdig tilpasset, klar til sveising:
Nå har jeg leid meg 10-liters gassflaske, så det bør holde litt lenger.
Håper at det blir tid til å kose seg med noen lange dager i garasjen i jula
Hyggelig å høre at folk setter pris på hobbyen min. Jeg føler meg ikke spesielt flink til dette, men får stadig mer erfaring gjennom prøving og feiling. Det er en del av moroa å lære mer.445 wrote:Jeg har etterhvert begynt å glede meg til søndag kveld, og din oppdatering! Det er en fin avslutning på helgen.
Synes du er skikkelig flink!
Jeg lærer også mye fra andre - blant annet fra dere her inne. Mye godt lesestoff og bilder fra andres vakre biler, og sorger og gleder med dem. Takk for det
Jeg bruker 1mm plate. Har målt der jeg kommer til, og det virker som det gjennomgående er det våre svenske venner har brukt på bilene. Solid svensk kvalitet. Det er litt tyngre å forme, men desto lettere å sveise.445 wrote:Hvilken tykkelse bruker du forresten på stålplatene?
3.søndag i advent, og i garasjen er det ikke mye julestemning. Men det er relativt god stemning for det
Ettersom det har blitt bare en dag i uka med PV i det siste, går det sakte fremover. Fortsatt er det karosseriarbeid, venstre hjulbue bak. Denne økta er det hva som skjuler seg under her som skal frem i dagen:
Fjernet plata, og det ser skummelt ut med selve bjelken også. Her har det vært gjort forsøk på å reparere..
Sånn så det ut inni. Oj, her blir det mer å gjøre.
Jeg konsentrerer meg om å fikse plata over bjelken i første omgang. Først skjøter jeg dørkplata til riktig lengde:
Så tilpasses ny plate inn over. Denne har jeg god adkomst til fra innsiden også, så det er ikke nødvendig å rustbeskytte baksiden ennå.
Jeg sveiser ferdig denne med en gang. For øvrig er det en god regel å vente med helsveisinga så lenge som mulig. Har du flere områder kan du sveise litt her - litt der, og holde temperaturen på plata lav.
Sånn ble det til slutt:
Her er noen gram med gammel PV som går til resirkulering:
Denne bilen kommer stadig med nye overraskelser. Det spørs om jeg nok må kjøpes inn litt mer reparasjonsplate etter hvert. Den beslutningen tar jeg når jeg får åpnet alt på motsatt side også.
Ha en riktig god kveld!
Ettersom det har blitt bare en dag i uka med PV i det siste, går det sakte fremover. Fortsatt er det karosseriarbeid, venstre hjulbue bak. Denne økta er det hva som skjuler seg under her som skal frem i dagen:
Fjernet plata, og det ser skummelt ut med selve bjelken også. Her har det vært gjort forsøk på å reparere..
Sånn så det ut inni. Oj, her blir det mer å gjøre.
Jeg konsentrerer meg om å fikse plata over bjelken i første omgang. Først skjøter jeg dørkplata til riktig lengde:
Så tilpasses ny plate inn over. Denne har jeg god adkomst til fra innsiden også, så det er ikke nødvendig å rustbeskytte baksiden ennå.
Jeg sveiser ferdig denne med en gang. For øvrig er det en god regel å vente med helsveisinga så lenge som mulig. Har du flere områder kan du sveise litt her - litt der, og holde temperaturen på plata lav.
Sånn ble det til slutt:
Her er noen gram med gammel PV som går til resirkulering:
Denne bilen kommer stadig med nye overraskelser. Det spørs om jeg nok må kjøpes inn litt mer reparasjonsplate etter hvert. Den beslutningen tar jeg når jeg får åpnet alt på motsatt side også.
Ha en riktig god kveld!
Hei
Flott dokumentasjon på en omfattende restaurering. Det jeg imidlertid legger merke til er at du får til utrolig flotte kutt. Hvilket verktøy bruker du til det?
Like viktig som jobben er jo å bruke riktig verktøy, evt alternativt bruk av verktøy, for å få til det en vil på en grei måte. F.eks var ideen med plateskruer før en kutter til enkel og genial. Den skal jeg kopiere på min Opel GT hvor alt er fastsveiset. (Alle biler ruster, men Opel har Rekord hehe)
Men, altså verktøyet.
Har selv brukt en falsetang som Biltema kaller det (Heter sprangtang i blikkenslagerfaget) til å brette lange og korte bretter i stålplater med. Meget nyttig, samt at det blir pene bretter om tangen er pent slipt på innsiden. (Link: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... Falsetang/)
Fint om flere som driver med slike omfattende restaureringer også kunne tipse oss andre om hva en faktisk bruker av verktøy, slik at vi har noe å sette på ønskelista til julenissen . Vet en ikke kommer utenom dyktighet, men godt verktøy er som kjent halve jobben.
God Jul!
Flott dokumentasjon på en omfattende restaurering. Det jeg imidlertid legger merke til er at du får til utrolig flotte kutt. Hvilket verktøy bruker du til det?
Like viktig som jobben er jo å bruke riktig verktøy, evt alternativt bruk av verktøy, for å få til det en vil på en grei måte. F.eks var ideen med plateskruer før en kutter til enkel og genial. Den skal jeg kopiere på min Opel GT hvor alt er fastsveiset. (Alle biler ruster, men Opel har Rekord hehe)
Men, altså verktøyet.
Har selv brukt en falsetang som Biltema kaller det (Heter sprangtang i blikkenslagerfaget) til å brette lange og korte bretter i stålplater med. Meget nyttig, samt at det blir pene bretter om tangen er pent slipt på innsiden. (Link: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... Falsetang/)
Fint om flere som driver med slike omfattende restaureringer også kunne tipse oss andre om hva en faktisk bruker av verktøy, slik at vi har noe å sette på ønskelista til julenissen . Vet en ikke kommer utenom dyktighet, men godt verktøy er som kjent halve jobben.
God Jul!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Verktøy, ja. Det er alltid noe jeg har lyst på, og synes jeg bør ha.
Men hvor mye trenger man egentlig? Det er ofte smak og behag, og selvsagt hvor avansert arbeid som skal utføres. Men til å reparere en bil som ikke er alt for ødelagt er det egentlig ikke så mye som trengs.
Jeg har fulgt en tråd på det svenske PV-forumet som viser dette. For øvrig er det mange gode tips og bilder der:
http://volvopvlv.egetforum.se/board/en- ... -t931.html
Her er det jeg oftest bruker til karosseriarbeid:
Et godt sveiseapparat.
Min gode venn skrustikka. Skal plater formes, er den - og den solide arbeidsbenken god å ha. I tillegg bruker jeg ofte en gassbrenner for å ta spennet ut av plata ved forming.
Noen gode sveisetenger, gummiklubbe, og midt i bildet - falsetanga. Den er god å ha. Min har 45-graders vinkel, men det spiller mindre rolle egentlig.
Flere tenger, og ei platesaks. Jeg har klart meg med ei universal platesaks så langt, men ser at det kunne vært greit med høyre- og venstresaks i tillegg. Men til kapping bruker jeg ofte vinkelsliperen, og da med 1mm kappskive. Glimrende til tynnplate, og rask. Gode sveisefuger blir det ved måling, merking, forsiktighet og tålmodighet.
Til slutt har jeg Biltemas sett med rettehammere og mothold. Det er godt å ha for å massere platene.
Men hvor mye trenger man egentlig? Det er ofte smak og behag, og selvsagt hvor avansert arbeid som skal utføres. Men til å reparere en bil som ikke er alt for ødelagt er det egentlig ikke så mye som trengs.
Jeg har fulgt en tråd på det svenske PV-forumet som viser dette. For øvrig er det mange gode tips og bilder der:
http://volvopvlv.egetforum.se/board/en- ... -t931.html
Her er det jeg oftest bruker til karosseriarbeid:
Et godt sveiseapparat.
Min gode venn skrustikka. Skal plater formes, er den - og den solide arbeidsbenken god å ha. I tillegg bruker jeg ofte en gassbrenner for å ta spennet ut av plata ved forming.
Noen gode sveisetenger, gummiklubbe, og midt i bildet - falsetanga. Den er god å ha. Min har 45-graders vinkel, men det spiller mindre rolle egentlig.
Flere tenger, og ei platesaks. Jeg har klart meg med ei universal platesaks så langt, men ser at det kunne vært greit med høyre- og venstresaks i tillegg. Men til kapping bruker jeg ofte vinkelsliperen, og da med 1mm kappskive. Glimrende til tynnplate, og rask. Gode sveisefuger blir det ved måling, merking, forsiktighet og tålmodighet.
Til slutt har jeg Biltemas sett med rettehammere og mothold. Det er godt å ha for å massere platene.
Plater kan en få i smått hos Clas Ohlson eller Biltema, men disse er ikke mer ennen halv kvadrat eller der omkring. Norsk Stål blir vel det nærmeste for deg. De selger plater som er 1x2meter...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
1mm kappeskiver tror jeg har noe for seg, så det er innkjøpt . Minimalt med varmepåvirkning ser det ut til av bildene. Har også brukt en Fein multisliper med metallblad, men ikke vært helt fornøyd med kvaliteten på bladet. Dyrt, ryker lett og ikke spesiellt rask. 1mm kappeskive gir jo også en grei sveisefuge. Sikkert litt skjør i forhold til 2mm, men en får bruke maske/skjerm så hender det vel ikke så mye om det ryker.
Gleder meg til "framhaldssoga"
Gleder meg til "framhaldssoga"
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Bare til info, så tok grafikkortet på PC-en min kvelden rett før jula. Det blir dessverre ingen skikkelig oppdatering her før jeg får den igjen fra reparasjon. Heldigvis trenger jeg ikke PC i garasjen
Reodor57: Jeg har ikke klart å sprenge noen av 1mm-skivene ennå. De er ikke skjøre, og svært bøyelige. Men selvsagt - skjerm anbefales.
Reodor57: Jeg har ikke klart å sprenge noen av 1mm-skivene ennå. De er ikke skjøre, og svært bøyelige. Men selvsagt - skjerm anbefales.
Godt nytt år, alle sammen. Oppdatering med lånt maskin i dag. Men det vel gjør samme nytten.
Venstre hjulbue nærmer seg ferdigstilt. Nå gjenstår bare å montere fjærfestet, sveising og overflatebehandling. Her er bilder fra prosessen.
Først hjelpestål for å holde alt på plass:
Rensking:
Så følger noen timer med platearbeid:
Ferdig!
Sinkgrunning:
Montering på bilen:
Venstre hjulbue nærmer seg ferdigstilt. Nå gjenstår bare å montere fjærfestet, sveising og overflatebehandling. Her er bilder fra prosessen.
Først hjelpestål for å holde alt på plass:
Rensking:
Så følger noen timer med platearbeid:
Ferdig!
Sinkgrunning:
Montering på bilen: