Verktøy, ja. Det er alltid noe jeg har lyst på, og synes jeg bør ha.
Men hvor mye trenger man egentlig? Det er ofte smak og behag, og selvsagt hvor avansert arbeid som skal utføres. Men til å reparere en bil som ikke er alt for ødelagt er det egentlig ikke så mye som trengs.
Jeg har fulgt en tråd på det svenske PV-forumet som viser dette. For øvrig er det mange gode tips og bilder der:
http://volvopvlv.egetforum.se/board/en- ... -t931.html
Her er det jeg oftest bruker til karosseriarbeid:
Et godt sveiseapparat.
Min gode venn skrustikka. Skal plater formes, er den - og den solide arbeidsbenken god å ha. I tillegg bruker jeg ofte en gassbrenner for å ta spennet ut av plata ved forming.
Noen gode sveisetenger, gummiklubbe, og midt i bildet - falsetanga. Den er god å ha. Min har 45-graders vinkel, men det spiller mindre rolle egentlig.
Flere tenger, og ei platesaks. Jeg har klart meg med ei universal platesaks så langt, men ser at det kunne vært greit med høyre- og venstresaks i tillegg. Men til kapping bruker jeg ofte vinkelsliperen, og da med 1mm kappskive. Glimrende til tynnplate, og rask. Gode sveisefuger blir det ved måling, merking, forsiktighet og tålmodighet.
Til slutt har jeg Biltemas sett med rettehammere og mothold. Det er godt å ha for å massere platene.