445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Torbo2 »

Har aldri kommet så langt at jeg har kunne tatt på meg hvit frakk! På det meste har den vært gråblå...
Men takk for tittelen/tilliten... :) :shock:

Dessuten har jeg ikke opplevd maken til interesse for et prosjekt! Og medhjernevinninger i aktivitet, tanker før handling, så vil du få en motor som skal gå med kun suselyd fra første oppstart.
Suselyden er den knapt hørbare lyden fra nye stempeldinger som skraaaaaaper langs nyhonede sylindervegger.
Reodor har jo lovet å ta det meste av den øverste slitekanten med sine "antishake-hender". Da foreslår jeg at det bli litt igjen, ca. 5-7 hundredeler, som man tar med honeutstyret. SElve honingen kan vel gjøres med liggende sylindre, så slippe man å for slipemidler nedi veiva.... Alt skal jo rengøres, men likevel...
Og en god "sugelyd" frå åpne kanaler i topplokket og en kamaksling som slipper inn litt mer godsaker for å tenne på gjør også litt mer for kruttladningene.
Og med en tanke økning av tenningstidspunktet og 1 mm lavere topplokk, så blir dette "bare naem, naem" - (ikke skrivefeil - bergensk) , som Ingrid Espelid ofta sa... Den blri garantert ikek til å kjenne igjen, og jeg tror ikek man trenger å kjenen så mye etter heller?? :)

Portet denne motoren? - Bitte litt ble det, det gikk bort neon skarpe støpefeil som bremsa innsugningslufta mens vi var i farta... Innsugningspoterne er fanktisk store på denne motoren og fordeles vekselvis på to sylindre. Det gir god kraft opp til ca. 5000 o/min.. Over der kan det bli turbulens, uten to gamle gode SU-er... elelr Webere....
Torbo2

Post by Torbo2 »

Torbo2 wrote:Gutta holder koken:

Det vil skulle hatt, var en dor på 7,6 mm med 90 graders overgang til nesten tykkelsen på ventilsrtyringen, men det gikk med en tilpasset gamme foring og et par muttere og en ventil og en myk bolt som dor slipt rund i tuppen for god tilpasning mot ventilen... Om ikke ville bolten/doren sklidd ut av senter og benda ventilen innover og med stor fare for sprekk i styringene..

Med gummimatter og treklosser får man en viss automatikk i effekten på slagene, slik at ikke toppen skulle ta skade... En slags trykkbegrensning....
Da foringen ble slått inn horisontalt for å sjekke innslagene mot plata bak, fikk vi enda større sikkerhet for jevne innslag av styringen...
Denne (lånt i Drammen i mangel pådreiebenk!):
Image
Er det noen herinne som har dreiebenk?
Har en mistanke om at det kan bli flere "oppgaderte" motorer her inne? :) :roll:
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Ellers når man setter inn en "hot" kam på motoren må en øke kompresjonen for å få effekt ut av det. B16A har originalt 7,4:1 i kompresjon. Sport motoren B16B har 8,2:1 i kompresjon, så mulig det er litt lite med bare en mm høvling. Dette må regnes på, og ikke minst måles når ventilene er inne og kompresjonsrummet kan holde på væske :-). Toppen kan jo ha blitt slipt før...
Skal ikke veiva ut av blokka? Det beste er å hone en tom blokk, men det går bra ellers også. En bare legger blokka med toppen hellende nedover. Jeg pleier å smøre med en blanding av diesel og motorolje når jeg honer, for da renner alt metallsponet ut og i tørkepapiret.Renser godt opp slipepartikler, og ikke blir det så seigt heller. OBS! Bruker ikke stoff filler da de selvantenner om en er litt uheldig. :oops:
Bare gi litt beskjed før neste runde, så stiller jeg :-D.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det er jo riktig, blant annet for å få bedre bunndrag, men dette er litt avhengig av hva hlyshaug vil oppnå? Den vil jo gi litt mer uansett, men vi skal se nærmee på spesifikasjonene etter hvert når det går mot montering.......

Den kammen som skal settes inn er ikke noen krevende superkam, heller nærmere en nyere moderne standardkam, og er derfor ikke så krevende i seg selv. Men med dagens bensin osv. kan kompen med fordel økes uansett!
Så er det bare spørsmål om pris på å ta av så mye, tiden som går med her er avhengig av hvordan det gjøres osv..
Torbo2

Post by Torbo2 »

Ventilstyringene: Her er forklaringen, visuelt, på hvorfor vi var så forsiktige med styringene! :shock:
De er virkelig porøse, som bildet viser:
Image
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Erfaringen tilsier at det ikke blir noe særlig gevinst på disse gamle "Jøtul"konstruksjonene med en kam som holder ventilene åpne lenger uten å øke kompresjonen. På min Opel GT gikk sågar ytelsen ned med trimkam (Moderat type). Kompresjonstrykket sank også. Nå viste det seg at topplokket var tatt av litt fra før, så med ekstra høvling ble det litt høy kompresjon, men en nyere fordeler med mindre utslag fikser det om jeg skal unngå å blande inn E85 på den hehe. Uansett bør en ihvertfall gå for 8,2:1 på denne motoren da det er det kammen er laget for.
I stedenfor å slå på plass styringene kan en vel presse de på plass, eller?? Evt bruke gummihammer med "blykuler" i?? Kan sikkert få låne pressa på "Akers Mek" hvor vi har smøretreffet til dette formålet.

Io, da var det visst natta gitt...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Her er det masse muligheter... Vi fikk ikke målt ut kammen, men du har trolig spec. siden du sikler på en sånn selv? :)
Jeg kjørte med E85l på Amazonen, men måtte øke dysestørrelsen for å få den til å trekke godt, om med riktig valg så kom travhestene. Men forbruket økte, og pakningene i bensinpumpa (Bitemas) svulma opp! :shock:
Motorstopp midt i byen. Den lot seg åpne og jeg plukket ut de forvokste gummiventilene og klippa de mindre så pumpa virket helt til jeg fikk handlet meg ny. Kjøpte samme igjen og sluttet med E85, den går ennå, men bensinen siger tilbake når den står lenge, kanskje på grunn av restene etter de sterke greiene?
Har ikek tenkt på det før, men dette er vel raklamasjon? :roll:
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Kjører ikke 100% E85, men inntil 25%. De som har testet litt sier at en kan ha opp til ca 40-50% før en må gjøre endringer. Det fungerte ikke for meg, men en liten innblanding sammen med fjerning av vakuumregulatoren gjorde susen. Skulle nok hatt en av de siste typene fordelere til den motoren for de har halvparten så stort reguleringsspenn på fortenning. Min er over 50 grader med vakuum innkoblet. Ellers mangler jeg snart bare en kam og planing av topplokket for å ha en fullverdig sportmotor med tilbehør... Må bare se litt på spesifikasjonene i manualen.. utregning av planing kan jeg gjøre når jeg finner igjen boka mi i flyttekaoset....
Torbo2

Post by Torbo2 »

Fikk du tak i grenrør?
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Et strukket men sånn ca reparert foreløpig, men håper på flere napp, da disse etter sigende sprekker lett om en ikke bruker festet som festes på clutch huset.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Da er det vel bare å sveise da.... :) Men det er en liten kunst, men det går helt fint for kunstnere....
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Noen bilder til fra samlingen sist onsdag.

Image
Den mye omtalte brotsjen, som var litt motvillig til å la seg innstille i ytterkant av oppgitte mål.

Image
Brotsjing pågår. Torbo2 har lært oss at en fin hånd er nødvendig...

Image
Så var det ventilsetenes tur. Torbo2 viste oss hvordan skjær stilles og korrekt håndspåleggelse, og så var det å prøve seg...

Image
Fresen i aksjon. Har alltid billet meg inn at "fres" er synonymt med høye turtall. Jeg er litt klokere nå.

Image
Sluttresultatet - på ett ventilsete. Sju igjen...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Jeg vil også ha innkalling til slike møter!!! Jeg har bare en fast fres som jeg har bukt i alle år, men det å kunne stille inn en brotsj og fres med justerbare skjær er noe jeg virkelig kunne tenkt meg litt mer detaljert informasjon på. Kan være nyttig informasjon å ta med seg videre om man skulle snuble over slikt verktøy.. Teorien er der, men å gjøre det i praksis er en annen greie... Kjempeflott sete forresten! Dette blir sikkert 100% tett!

Snakket forresten med en i dag som kan dreie..... Kan doren lages i messing f.eks? Eller...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Messing er supert til dor, alternativt vanlig stål...
Har man flaks kan brotsjesett dukke opp på veteranmarked. En gang kjøpte en kar et helt sett med mange brotsjer, ca. 6 stk for et par tusen, rett foran meg.... Jeg ville gjerne bydd mer, men da hadde kjøperen lagt penger på bordet! Men, men.....
445

Post by 445 »

hlyshaug wrote:Fra topp til bunn. Vi tok for oss toppdeksel, bunnpanne og kløtsjkåpe. Helt som nytt har det ikke blitt, men den værste gørra er borte.
Image
Nærbilde av bånnpanna. Her så det vesentlig hyggeligere ut enn i motoren som fremdeles sitter i bilen til hlyshaug. Der befinner store deler av lagrene seg i bånnpanna...
Etter et par uker i "delevaskeren" tok jeg en rask runde med oppvaskbørsten i parafinbadet.
Synes at resultatet ble veldig bra.
Parafinen så mistenkelig svart ut, og bunnfallet minnet om asfalt.
IMG_0564.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply