Lurer også litt som Reodor57, om det ikke kan være greit å ha 210-bremser frem og 445-bremser bak.
Hvilke tanker har du rundt dette?
Bytte av håndbremswire
Re: Bytte av håndbremswire
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte av håndbremswire
Reodor sier han er uvitende, men jeg er ihvertfall ikke bedre.
Han skriver følgende:
er det da forskjell foran og bak, hva er det som styrer det evt.
Han skriver følgende:
Siden systemet kun er 1 krets og vi trykker væske på hele systemet når vi bremserReodor57 wrote:Siden størsteparten av bremseeffekten er foran
er det da forskjell foran og bak, hva er det som styrer det evt.
-60 544A Special 2
Re: Bytte av håndbremswire
Drister meg til en enkel forklaring:
Noe av forklaringen er ren fysikk. Bilen er tyngre foran enn bak.
Når du bremser så vil bilen trykkes mere ned foran og følgelig løfte seg bak.
Dette øker presset på forhjulene, som får enda bedre feste.
Noe av forklaringen er ren fysikk. Bilen er tyngre foran enn bak.
Når du bremser så vil bilen trykkes mere ned foran og følgelig løfte seg bak.
Dette øker presset på forhjulene, som får enda bedre feste.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte av håndbremswire
Hei, jeg gikk for 210 bremser over det hele for å kunne justere lettere. Mulig jeg ikke trengte det, men jeg fikk inntrykk at dette var en grei operasjon.. (muligens ikke for en amatør )
Når jeg nå har gått for denne løsningen dukket problemene med håndbremsekablene opp. 445-kabelen hadde ulikt oppsett og kom med egne hylser som skulle gå gjennom bremseskjoldene, derfor måtte jeg gå for 210-kabler. Jeg skaffet til veie den saken som holder de to kablene sammen under bilen, men 210-kablene er såpass korte at dersom jeg løse dette med en lengre gjengestang (nevn tidligere), så blir visningen på kablene helt gal og de kolliderer med eksosanlegget..
Jeg har derfor kjøpt inn 16 vaierklemmer og en vaierstump som jeg skal legge i mellom de to 210-kablene og dermed benytte meg av det opprinnelige 445-systemet.
Målte (*) at kraften på vaierfestet er 10 x kraften jeg drar i brekket med, fordelt på de to vaierne blir det ikke så ille.
* 13 cm utslag på brekket gav en forflytning av bøylen vaieren ligger i på 1,3 cm.
Når jeg nå har gått for denne løsningen dukket problemene med håndbremsekablene opp. 445-kabelen hadde ulikt oppsett og kom med egne hylser som skulle gå gjennom bremseskjoldene, derfor måtte jeg gå for 210-kabler. Jeg skaffet til veie den saken som holder de to kablene sammen under bilen, men 210-kablene er såpass korte at dersom jeg løse dette med en lengre gjengestang (nevn tidligere), så blir visningen på kablene helt gal og de kolliderer med eksosanlegget..
Jeg har derfor kjøpt inn 16 vaierklemmer og en vaierstump som jeg skal legge i mellom de to 210-kablene og dermed benytte meg av det opprinnelige 445-systemet.
Målte (*) at kraften på vaierfestet er 10 x kraften jeg drar i brekket med, fordelt på de to vaierne blir det ikke så ille.
* 13 cm utslag på brekket gav en forflytning av bøylen vaieren ligger i på 1,3 cm.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Bytte av håndbremswire
Den ser jeg !
Jeg forveksler kanskje bremseeffekt med bremsekraft.
For trykket på bremsebåndene blir like. gjør de ikke ?
Spør veldig nå for jeg har nå tenkt å bytte hele bremsesytemet på bilen min
Tror jeg har brukt opp det meste nå på turen til landstreffet
Jeg forveksler kanskje bremseeffekt med bremsekraft.
For trykket på bremsebåndene blir like. gjør de ikke ?
Spør veldig nå for jeg har nå tenkt å bytte hele bremsesytemet på bilen min
Tror jeg har brukt opp det meste nå på turen til landstreffet
-60 544A Special 2
Re: Bytte av håndbremswire
Håper du tar bilder underveis. Dette er spennende.Ansgar445 wrote:Jeg har derfor kjøpt inn 16 vaierklemmer og en vaierstump som jeg skal legge i mellom de to 210-kablene og dermed benytte meg av det opprinnelige 445-systemet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte av håndbremswire
Da blir det mer kraft enn jeg trodde! interessant!
Jeg ville nok som noen har vært inne på brukt vaier fra nyere modell (ny) og tilpasset alt det andre rundt det. Da slipper man det "mikket" ved bakre bremsetromler også..
Jeg ville nok som noen har vært inne på brukt vaier fra nyere modell (ny) og tilpasset alt det andre rundt det. Da slipper man det "mikket" ved bakre bremsetromler også..
Re: Bytte av håndbremswire
Tok du noen bilder? Hadde vært veldig interessant å se det ferdige resultatet!445 wrote:Håper du tar bilder underveis. Dette er spennende.Ansgar445 wrote:Jeg har derfor kjøpt inn 16 vaierklemmer og en vaierstump som jeg skal legge i mellom de to 210-kablene og dermed benytte meg av det opprinnelige 445-systemet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte av håndbremswire
Fikk ikke tatt bilder i denne omgangen. Måtte gå for løsningen med wireklemmer. Jeg er fremdeles på jakt etter bedre wireklemmer e.l. da de jeg har er litt spinkle (måtte bli sånn for å matche diameter på wiren). Brekket virker bra ihvertfall ved normal bruk. Skal se om jeg kan få huket meg innunder og tatt noen bilder en av dagene.
Volvo 445 Skåpvagn 1957