Litt om Duetten.
I vinter skal den få en liten renovasjon. I forfjor var jo bunnpanna av med kontroll av lagre, siden bærebrua likevel var nede.
Målene var godt under det foreskrevne, men jeg byttet oljepumpe, som jeg hadde fra Aamzonen. Amazen fikk B30-pumpe for å kunne gi mer oljemengde, på grunn av oppgradering+. Men pumpa var like god, og etter det kom oljetrykket raskere - på begge bilene. Speseilt på Duetten hvor pumpa var halvslitt...
Men det har plaget meg litt at oljeforbruket er borti halvliteten på 1000 km. Det merkes mest på langturer, hvor turtallet er til tider høyt.
Så kom jeg over et reservetopplokk, som jeg tenkte å sjekke ut. Og det ble innkjøpt til en nett sum. (billig).
Nye ventilstyringer:
Jeg plukket ut ventilene i går og de så mistenkelig bra ut. Ved måling var
slitasjen 0,010-0,015 mm, og ventiltalerkenene var godt slipbare.
Snakker om varp!
Nesten så jeg kunne tatt dem for hånd med slipepasta... men kravene mine er større, så det blir maskinell bearbeiding, men manuell tilpasning, så nøyaktig som tykkelsen på et tusjmerke.
Så skal det nye ventilstyringerpå plass, med ventiltetninger som på senere B20. Men her må det dreies vekk litt for å få dem på.
Pluss at de må forkortes ca. 3 mm. Styringene til B20 passer dessverre ikke!
Sånt fint verktøy har jeg ikke, men har noen det, ville jeg blitt glad for det...
Så skal det bli en fin moderne rekke av tetninger:
Detter er jo fra en B16, men det er jo ganske likt...
Trappestegkile:
Samtidig blir det en kamforskyvning slik at jeg få mer bunndrag, selv om enkelte ikke har noe tro på det! Kile bestilles hos Pedersen Racing.
Kammen i bilen er ukjent, da den stod i bilen når jeg kjøpte den. Jeg skal prøve å sjekke opp med tidlgere eier.
Den er ved enkle målinger en mellomting mellom KG10 og Volvos D-kam, med løftehøyde 1 mm målt på ventilene.
Durasjonen, eller samlet åpningstid på innsugsventilene er i alle fall godt over normalen, og jeg kan gjette på ca. 275-280 grader, og minner mest om en D-kam. KGs har jeg bare lest om og ikke prøvd.
Bilen er jo ingen sinke sånn som den er, men den er litt slapp i det lavere turtallsområdet. Men når turtallet kommer så stopper ikke kreftene i det øvre skiktet. Så her kan jeg gå ned for å få mer i bunn.... For å gjenta meg selv: Det er der jeg trenger hoveeffekten...
Så her ser jeg et potensiale.
Ser for meg en gevinst på minst 10 hk rundt 2000 o/min. men her skal jeg ikke gjette for mye, da jeg ikke vet eksakt hvor mye den eller de fra Pedersen forskyver.?
Mer om dette i annen tråd:
viewtopic.php?f=24&t=1273
Kunne jo tenkt meg en fin "jernstav" fra KG, men nå er ikke supertrim det viktigste på denne bilen. Den kommer til å gå godt over normalen uansett..!
Men jeg kan jo legge til at det alltid er spennende med den første prøveturen etter oppstart!
Håper på å komme i nærheten av dette:
Eller i det minste dette:
Ønskemålene er to ting: Bedre dreiemoment ved lave turtall og en tett motor uten oljeforbruk, utenom det den trenger.
Det ligger en usikkerhet i tilstanden til sylindre og stempler, men det ser jeg på på når toppen kommer av. Er det strøkent nedi der, tar jeg sjansen på å la den jobben være. Er jeg usikker etter "innsyn", skal stemplene ut.