Bytte av håndbremswire
Bytte av håndbremswire
Jeg har i den siste tiden vært beskjeftiget med å "bygge" om fra 445 til 210 bremser på min 445. Jeg har skaffet til veie nye 210 håndbremskabler og nye "blekk" (der håndbremskabelen går gjennom bremseskjoldet).
- Er det noen av dere som har erfaring med montering av håndbremskabel i disse blekkene? Skal de slås inn? Dimensjonen på sylinderen på kabelen som skal sitte i blekket virker for stor til dette... Foreløpig har jeg bare tredd kabelen gjennom, slik at sylinderen på kabelen bare ligger imot innsnevringen inne i blekket.
- Er det noen av dere som har erfaring med montering av håndbremskabel i disse blekkene? Skal de slås inn? Dimensjonen på sylinderen på kabelen som skal sitte i blekket virker for stor til dette... Foreløpig har jeg bare tredd kabelen gjennom, slik at sylinderen på kabelen bare ligger imot innsnevringen inne i blekket.
- Attachments
-
- håndbremskabel.png (113.48 KiB) Viewed 11669 times
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Bytte av håndbremswire
Fjær og sylinderen som du kaller den skal ytterst på enden av vaieren. Den delen skal jo på utsiden av bremseskjoldet, men inni trommelen.
Så var det å få på plass det blikket som skal skrus fast fra baksiden av bremseskjoldet? Det må vel bikkes opp på et vis og tres over vaieren, da det skal bli et mothold for fjæren mot bremseskjoldet. ?
Jeg har ikke byttet vaier på denne måten, men de som har solgt deg saken må jo kunne fortelle hva d må gjøre (bortsett fra at det er helg)...
Så var det å få på plass det blikket som skal skrus fast fra baksiden av bremseskjoldet? Det må vel bikkes opp på et vis og tres over vaieren, da det skal bli et mothold for fjæren mot bremseskjoldet. ?
Jeg har ikke byttet vaier på denne måten, men de som har solgt deg saken må jo kunne fortelle hva d må gjøre (bortsett fra at det er helg)...
Last edited by Torbo2 on Sun 29 Jul 2012 19:29, edited 1 time in total.
Re: Bytte av håndbremswire
Hvordan har det gått med ombyggingen?Ansgar445 wrote:Jeg har i den siste tiden vært beskjeftiget med å "bygge" om fra 445 til 210 bremser på min 445.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte av håndbremswire
Hei, det går tregt.. Jeg må gjøre om på "opphenget" for håndbremskablene også. Den gamle løsningen har bare 1 hel kabel men den nye har 2. Dersom noen av dere på forumet har bygd om, hadde det vært fint med noen innspill Jeg fikk tak i den delen som holder sammen kablene, men det skal jo monteres på et vis...
Jeg snakket med Jørgenrud om montering av blekk og kabel (som nevnt tidligere) og han sa at disse delene ikke er like det som var originalt og at jeg muligens må tilpasse/improvisere...
Har bestemt meg for å sette bort resten av arbeidet dersom jeg ikke er ferdig i løpet av august, må jo få cruisa litt også før vinteren er her
Jeg snakket med Jørgenrud om montering av blekk og kabel (som nevnt tidligere) og han sa at disse delene ikke er like det som var originalt og at jeg muligens må tilpasse/improvisere...
Har bestemt meg for å sette bort resten av arbeidet dersom jeg ikke er ferdig i løpet av august, må jo få cruisa litt også før vinteren er her
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Bytte av håndbremswire
Kunne være interessant å høre hvorfor du bygger om.Ansgar445 wrote:Jeg har i den siste tiden vært beskjeftiget med å "bygge" om fra 445 til 210 bremser på min 445.
Er det bedre bremseeffekt som er målet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte av håndbremswire
Kan denne hjelpe deg videre?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte av håndbremswire
Eller denne?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte av håndbremswire
Hei, takk for tegninger! Jeg skal vel frem til en kombinasjon av disse to. Må få festet anordningen som holder kablene sammen til det området der bøylen (som den gamle kabelen gikk via) sitter. Vet at jeg har lest her på forumet at de har bygget om bremsene til ny type, men vet ikke om de gjorde noe med håndbremskablene.
Hensikten med å bygge om var å få justeringsmuligheter på bremsene, billigere deler og bedre bremseeffekt. Foreløpig har jeg ikke bremseeffekt i det hele tatt + det har kostet meg en formue
Hensikten med å bygge om var å få justeringsmuligheter på bremsene, billigere deler og bedre bremseeffekt. Foreløpig har jeg ikke bremseeffekt i det hele tatt + det har kostet meg en formue
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Bytte av håndbremswire
Høres ut som om du er et stykke fra målet ennå.Ansgar445 wrote:Hensikten med å bygge om var å få justeringsmuligheter på bremsene, billigere deler og bedre bremseeffekt. Foreløpig har jeg ikke bremseeffekt i det hele tatt + det har kostet meg en formue
Med 210-bremser så må du vel fortsatt ha vaier frem til begge hjulene?
Det er ikke mulighet for å skjøte seg innpå det originale håndbrekksystemet?
Altså rett og slett klippe og skjøte vaierne?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte av håndbremswire
Skjøting er vel ikke å anefale, men heller forlenge deler og stag til passende lengde.
Det er få som kan skjøte/lage bremsevaiere på lovlig og trygt vis, Christoffersen og Bekken er en mulighet, men andre ting bør vel prøves først?
Det er få som kan skjøte/lage bremsevaiere på lovlig og trygt vis, Christoffersen og Bekken er en mulighet, men andre ting bør vel prøves først?
Re: Bytte av håndbremswire
Hvor mange kilos trekkraft kan det maksimalt være på disse tynne vaierne?
Tviler på at det er mer enn 50.
Da kan ikke skjøting av vaiere med vaierklemmer være noe problem?
Kan også sette inn en justeringsmulighet som på seilbåt.
Tviler på at det er mer enn 50.
Da kan ikke skjøting av vaiere med vaierklemmer være noe problem?
Kan også sette inn en justeringsmulighet som på seilbåt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte av håndbremswire
Jeg tror det kan være flere hundre kg som de må tåle, og vaierne er nok laget for å tåle et par tonn!
Det er utvekslinger i overføringen, på selve håndbremsarmen og på armene inni tromlene: Håndkraft x utveklsingen som kankje er ca. 1:8 og da man man opptil 50x8=400 kg bare der.
pluss x2+ som er sikkerhetsmargin og da bør vaierstrekket konstrueres opp til ca. 800 kg. De er jo lagt inn en slitasjefaktor også her, en godt brukt vaier skal jo også kunne gjre jobben. Så et tonn bør de nok tåle.
Rikignok fordeles kreftene fra hånbremsstaget på to vaiere, så da kan de to tonnene halveres (400 kg) til et til hvert hjul. Men det må man nok regne med....
Og snakker vi om hva som skjer inni trommelen er det en utveksling der også, (kanskje 1:5) så da skal det bli opptil et par tonn bremsekraft til båndene.
Dette var vel å ta i litt, da jeg ikek har fingregnert på det, men det er krefter ute å går her... om man tar med div. sikkerhetsmarginer.
Men om nødvending kan jeg sette op pet regnestykker på dette om none kunen være interessert i det?
Og når det gjelder bremser bør man ikke gamble,,,
Det er utvekslinger i overføringen, på selve håndbremsarmen og på armene inni tromlene: Håndkraft x utveklsingen som kankje er ca. 1:8 og da man man opptil 50x8=400 kg bare der.
pluss x2+ som er sikkerhetsmargin og da bør vaierstrekket konstrueres opp til ca. 800 kg. De er jo lagt inn en slitasjefaktor også her, en godt brukt vaier skal jo også kunne gjre jobben. Så et tonn bør de nok tåle.
Rikignok fordeles kreftene fra hånbremsstaget på to vaiere, så da kan de to tonnene halveres (400 kg) til et til hvert hjul. Men det må man nok regne med....
Og snakker vi om hva som skjer inni trommelen er det en utveksling der også, (kanskje 1:5) så da skal det bli opptil et par tonn bremsekraft til båndene.
Dette var vel å ta i litt, da jeg ikek har fingregnert på det, men det er krefter ute å går her... om man tar med div. sikkerhetsmarginer.
Men om nødvending kan jeg sette op pet regnestykker på dette om none kunen være interessert i det?
Og når det gjelder bremser bør man ikke gamble,,,
Re: Bytte av håndbremswire
Når man ser på 210-løsningen går det en gjengestang til anordningen som holder bremsewirene. Denne gjengestangen (ca 3 mm) har en liten bøy som tar hele belastningen fra begge kablene. Jeg måtte i tilfelle lage en lengre gjengestang med en tilsvarende bøy eller festemekanisme som var festet til det området der "wirebøylen" er på 445-løsningen. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde klart å få det til å bli noe bedre enn å legge inn en meter med ny wire mellom de to bremsewirene, sikret med flere wireklemmer godkjent for løft (f.eks Powertex).
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Bytte av håndbremswire
Ny gjengestang høres bra ut. Slikt selges jo i metervis, og normalt er det 7/16 eller 8 mm justeringbolt/-stang. Det er vel så farilg om man bruker metriske gjenger her... Det fins jo andre steder på PV...
Re: Bytte av håndbremswire
Litt uvitende her, men hvorfor bygge om bak? Mener at på "vår" 444 er det kun bygd om foran til 544 bremser, mens det er det originale bremser bak. Siden størsteparten av bremseeffekten er foran vil jo bare det gjøre store underverker. Neppe store forskjeller på 444 og 445 i oppbyggingen, men jeg merker stor forskjell på bremseeffekten på 444 med da trolig kun ombygde frambremser og 445 med originalt system. 445 systemet skal riktignok få en omgang nå snart, men ser ikke noe umiddelbar feil på det, så får vi se om jeg finner noe . Hva med å bruke original wire til 445? Endene som festes til armen inne i tromlene er vel like?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").