Torbo2s Duett
Re: Torbo2s Duett
Bra at ikke så mange synes det kan bli plagsomt med pirk, men det er jo greit å få optimalisert ting.
Det virker kanskje sprøtt, men jeg måtte ta en ny forstillingskontroll (målte spissingen) med det samme, og målte 4 mm, mot 3 mm forrige gang. Kanskje fjærene har satt seg litt?
Det virker som bilen har sunket en cm framme i løpet av de fem siste årene?, så da må jeg nok kjøpe nye fjærer. Kan ikke ha det på den måten! Det ene drar jo det andre med seg.
Men spissingen ble justert til 2 mm, noen som fungerer bra på denne bilen? Kanskje 1 mm er nok?, da det er null slitasje som skal kompenseres.
Prøver med 2 mm først, da er det kompensert for litt vridnng i gummien og et lite forspenn, da noen mener at spissingen skal ha 1 mm + med 5,5 tomemrs felger.
Begynner å tvile litt på det nå, men vi får se?
og: det er stygt å si det men nå er kjøreegenskapene bedre på Duetten enn Amazonen! men Amazonen har originale hjulvinkler, og min Duett har bedydelig større caster og derved bedre retningsstabilitet.
Men nå er det så mye mas om å få kjøpt Amazoen, så nå har jeg problemer med det og!
Ikke lett det med biler gitt...
Det er jo vanskelig å kvitte seg med noen som aldri svikter!
Det virker kanskje sprøtt, men jeg måtte ta en ny forstillingskontroll (målte spissingen) med det samme, og målte 4 mm, mot 3 mm forrige gang. Kanskje fjærene har satt seg litt?
Det virker som bilen har sunket en cm framme i løpet av de fem siste årene?, så da må jeg nok kjøpe nye fjærer. Kan ikke ha det på den måten! Det ene drar jo det andre med seg.
Men spissingen ble justert til 2 mm, noen som fungerer bra på denne bilen? Kanskje 1 mm er nok?, da det er null slitasje som skal kompenseres.
Prøver med 2 mm først, da er det kompensert for litt vridnng i gummien og et lite forspenn, da noen mener at spissingen skal ha 1 mm + med 5,5 tomemrs felger.
Begynner å tvile litt på det nå, men vi får se?
og: det er stygt å si det men nå er kjøreegenskapene bedre på Duetten enn Amazonen! men Amazonen har originale hjulvinkler, og min Duett har bedydelig større caster og derved bedre retningsstabilitet.
Men nå er det så mye mas om å få kjøpt Amazoen, så nå har jeg problemer med det og!
Ikke lett det med biler gitt...
Det er jo vanskelig å kvitte seg med noen som aldri svikter!
Hva skal man drive med i dag i dette høljeregnet?
Gode forslag mottas med takk!
Sjekke prise på fjærer? men...
Litt uskkert å sette på gamle, da alderen gjør sitt og fjærbrudd kan jo skje og har skjedd på våre biler også....
Sjekke prise på fjærer? men...
Litt uskkert å sette på gamle, da alderen gjør sitt og fjærbrudd kan jo skje og har skjedd på våre biler også....
Jeg sitter foran PC'en og avveksler med kaffedrikking med en tekopp.Torbo2 wrote:Hva skal man drive med i dag i dette høljeregnet?
Sorterer og organiserer bilder, rydder i epostboksen og koser meg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Nå er jeg på fjerde koppen kaffe. Var ute i "lånegarasjen" i sted og lette etter Amazonnøklene og der var de gitt!
Har andre problemer med dette: Hvor er nøklene?, hvor er brillene? Hvor lag jeg trekkeren? Hror er den greia jeg hadde i går?
Tror ikke dette har noen med alderen å gjøre, bare så det er sagt!
Gode tips mottas med takk!
Skal man virkelig lage huskeliste? Skrive bak øret virker ikke alltid tydeligvis....
Har andre problemer med dette: Hvor er nøklene?, hvor er brillene? Hvor lag jeg trekkeren? Hror er den greia jeg hadde i går?
Skal man virkelig lage huskeliste? Skrive bak øret virker ikke alltid tydeligvis....
Dette har nok dessverre kun med struktur å gjøre.Torbo2 wrote:Har andre problemer med dette: Hvor er nøklene?, hvor er brillene? Hvor lag jeg trekkeren? Hror er den greia jeg hadde i går?
Som du vet så har jeg en "ryddemani" i verkstedet. Liker at hver nøkkel henger på plassen sin. Da vet jeg hvor jeg finner den.
For nøkler, mobil og lommebok har jeg dette på helt bestemte plasser.
Må ha bukser med 4 lommer, eller så blir det feil i strukturen.
Sikkert interessant å analysere for en psykolog, men det fungerer for meg.
Jeg vil ikke til psykolog, da jeg er redd for at jeg ikke kommer ut igjen, i alle fall uten å blir ruinert, da jeg har altfor mye å spørre om?
Men struktur er nok det beste valget her.
Så må jeg snekre en nøkkelplate med skruer/kroker. - Men denne må jeg sjekke nærmere med snekkermester Andersen. TV-kjendiser må jo har erfaringer her?
Men struktur er nok det beste valget her.
Så må jeg snekre en nøkkelplate med skruer/kroker. - Men denne må jeg sjekke nærmere med snekkermester Andersen. TV-kjendiser må jo har erfaringer her?
Har også hørt mye bra om han.Torbo2 wrote:Så må jeg snekre en nøkkelplate med skruer/kroker. - Men denne må jeg sjekke nærmere med snekkermester Andersen.
Du kan jo bruke regnværsdagen til å "designe" en fin nøkkelplate.
Jeg synes ofte det er gøy å bruke noe helt utradisjonelt til slike ting.
Hva med en nøkkelplate laget av en karrosseridel fra PV'en? Eller en luke til hanskerommet, eller en skvettlapp (!) ?
Her setter kun fantasien grenser.
Gode ide!
Ellers kunne jeg jo limt på dette kunstverket fra en nyslipt dør (Renault 4) før lakkering? kunstverk?
limt på og lakke med klarlakk.. Har god erfaring med det med andre bilder skrevet ut på vanlig skriver.
Jeg hadde jo et hanskerimslokk, men det er trolig blittt borte, kastet, da det ikke er noe som går i stykker. Men kanskje jeg kan finne det?
Det var jo rart om jeg skulle ha kastet det?
Ellers kunne jeg jo limt på dette kunstverket fra en nyslipt dør (Renault 4) før lakkering? kunstverk?
limt på og lakke med klarlakk.. Har god erfaring med det med andre bilder skrevet ut på vanlig skriver.
Jeg hadde jo et hanskerimslokk, men det er trolig blittt borte, kastet, da det ikke er noe som går i stykker. Men kanskje jeg kan finne det?
Det var jo rart om jeg skulle ha kastet det?
Angående fronten på min Duett, måtte jeg fjerne frontsytkket for å sette på denne:
Tverrbjelke under radiatoren. Det var jeg selv som hadde tatt den av...
Det var rusti hver ende. Så her må den nye tettes hver ende så den ikke fylles med sand og salt og vann og anet grums.
Tverrbjelke under radiatoren. Det var jeg selv som hadde tatt den av...
Det var rusti hver ende. Så her må den nye tettes hver ende så den ikke fylles med sand og salt og vann og anet grums.
Det er dessverre ikke alle detaljer som er like gjennomtenkte.
Her bør nok jevnlig oljebehandling til for å holde rusten borte.
Her bør nok jevnlig oljebehandling til for å holde rusten borte.
Det er gjort, men som du sier må det følges opp...
Torbo2 wrote:Men nå er det så mye mas om å få kjøpt Amazoen, så nå har jeg problemer med det og!
Ser man disse utsagnene i sammenheng, så kan det jo virke fornuftig å selge den ene for å kunne følge opp de 5 andre...?Torbo2 wrote:Det er gjort, men som du sier må det følges opp...
Eller var dette et upassende innlegg?
Nå er ikke alle mine!
men.....
Da kan det bli ekstra kroner til investeringer i de andre?
Turbo på camperen, nye bakfjærer til Duetten.... Man vet jo aldri?
Mer tid til turer osv....
Og ja, det var ikke ett helt passende innlegg!
men.....
Da kan det bli ekstra kroner til investeringer i de andre?
Turbo på camperen, nye bakfjærer til Duetten.... Man vet jo aldri?
Mer tid til turer osv....
Og ja, det var ikke ett helt passende innlegg!
Last edited by Torbo2 on Sun 29 Jul 2012 09:02, edited 2 times in total.
Dette var vel det beste argumentet!Torbo2 wrote:Mer tid til turer osv....
Som så mange andre innser jeg at jeg har (eller tar meg) for liten tid til å kose meg med bilen. Bilturer er utrolig hyggelig. Der minnet du meg om at jeg ikke har laget en tråd om kjøreturen i Telemark...
Jeg har også glemt å mase om det...
Og i dag i dette været har du ingen unnskyldning!
For noen år siden stod det en Duett ved en av bensinstasjonene nede i Dalen, muligens Shell?, som jeg måtte stoppe ved hver gang, men jeg har ikke sett den i den senere tid. Dessverre finner jeg ikke noen bilde av den, da det var slides den gang, og da blir det et prosjekt å finne bildet i skuffeeksjonene.
Vet noen her inne mer om denne?
Og i dag i dette været har du ingen unnskyldning!
For noen år siden stod det en Duett ved en av bensinstasjonene nede i Dalen, muligens Shell?, som jeg måtte stoppe ved hver gang, men jeg har ikke sett den i den senere tid. Dessverre finner jeg ikke noen bilde av den, da det var slides den gang, og da blir det et prosjekt å finne bildet i skuffeeksjonene.
Vet noen her inne mer om denne?