1. Løs bremsesylinder, trolig min feil, da de ikke er ettertrukket etter bytting sist. Men hvem tenker på det?
Årsaken er nok at bremseskjoldet ble lakkert med hagmans grunning og klarlakk, og så har de gått seg til, eller at lakken har krympet eller sunket på et vis?
2. Rust i bremsetrommelen! jeg klarte å pusse den vekk så noeenlunde, men det er fortsatt porer der, så tromlene må nok dreies eller skiftes. Har noen i reserve så kanskje det går greit?
Et nytt bånd ble montert på hver side, for å få lik bremseeffekt. Det ene var 3/4 utslitt. Kanskje rusten hadde slitt mer enn vanlig?
På grunn av at jeg skiftet to bånd, kommer stemplene litt lengre inn, og da tok jeg noen få runder med honen, som jeg kjøpte ny for sikkerhets skyld.
Denne til rundt 60 kroner bør vel holde en stund.
Staget til bremsearmen var ikke særlig slitt, men jeg la den på ambolten og tok noen slag med en pennhammer og da ble den 2,5 mm lengre. Derved fikk jeg god håndbrems og en passende bevegelse på armen. 2,5X4=10 mm lengre tilbake enn før. Det var jo ikke mer å justere på.
Det ble forlenget fra 109,5 til 112 mm.
Ved montering fant jeg en gammel tube med Ate-fett/monteringspasta. Jeg kjøpte først ny, en de anbefalte på mekonomen. Men da jeg studerte skriften på tysk fikk jeg det ikke til å rime at dette var riktig pasta til formålet.
De på delelageret sendte meg til en annen avdeling som kunne bekrefte at denne var feil!
Ny ble bestillt, men den kommer ikke før i morgen.
Hadde jeg brukt den de la på disken, kan det hende at bremsene hadde låst seg, men oppsvulmede pakninger. Den tuba var nok til å smøre glidere på kallipre, men det har ikke jeg på den bilen.
Da håper jeg bilen går igjennom EU-kontroll på mandag? Er litt usikker, da rustsårene lugget litt med svak håndbrems, men det kan jo gå seg til i løpet av noen dager?
Det ble i alle fall ikke tid til å bytte tromler, da jeg ikke hadde dem hjemme. Dessuten er det dreing og nye hele bånd som blir løsningen. Vil jo være sikker på bremsene....!