Helt enig med hlyshaug, reodor57 har nok mye erfaring om dette med bil, mange takk til han for alle tips!
MVH Ståle

Heisann Reodor!!Reodor57 wrote:Hei igjen.
Første først. Så lenge det er tørt og bare en brun overflate etter at en har kostet vekk med stålbørste det en får løst så har jeg nøyd meg med å spraye på sinkgrunning og ha understellsmasse over. Der en ikke kommer til med sink trekker understellsmassen inn. Har ikke kommet tilbake noe som helst på PV'n ihvertfall, og den har i perioder i fjor også blitt brukt som hverdagsbil da elektronikken slo seg vrang i dagligbilen.
Rustbjørn har antagelig fosforsyre i seg. Om en har dette(f.eks i form av Ferrobet) på bil må det vaskes grundig etterpå, gjerne med en spesialgrunning oppå. Forsøkte en gang etsegrunning oppå Brunox. Det sprakk opp noe helt grusomt selv om det står at den kan overlakkes med omtrent hva som helst. Min konklusjon har etterhvert blitt: Gjør det enkelt eller ta det helt "til beinet".
Jeg har også fått ett tips av en arbeidskollega i Stavanger som gjelder under gummimattene i bagasjerommet. Klipp til noen sinkplater og legg under matta. Disse vil da ofre seg om det kommer vann innunder.
Stripa på sykkelen ville nok ha greid seg med litt vanlig lakk også for DBS var temmelig tidlig ute med flerlags rustbeskyttelse på rammene sine.
Min erfaring stammer fra at jeg har vokst opp med lastebiler og i Oslo(Hvor de fant opp saltet tror jeg) samt at jeg vel har skrudd bil siden jeg var 10. Når jeg så er like gammel som PV'n kan de fleste regne ut selv hvor mange år det er hehe.