owatrololje
owatrololje
Hei!
Ser på medlemssiden til 445 at du har brukt owatrololje og grunning, kan du gi en forklaring på hvordan dette gjøres (oljing). Har tenkt å smøre i bunn innvendig på bilen min, skulle vel egentlig vært sandblåst, men det blir litt mye styr.
MVH Ståle
Ser på medlemssiden til 445 at du har brukt owatrololje og grunning, kan du gi en forklaring på hvordan dette gjøres (oljing). Har tenkt å smøre i bunn innvendig på bilen min, skulle vel egentlig vært sandblåst, men det blir litt mye styr.
MVH Ståle
Noen ord om Owatrol:
Jeg har brukt Owatrol i mange år, og i flere ulike sammenhenger. Er stort sett meget tilfreds.
Har behandlet hele undersiden av Duetten med Owatrol, og brukte da følgende fremgangsmåte:
Fjernet all løs rust og gammel tectyl
Blåste rent med trykkluft
Brukte en liten trykkluft malersprøyte til påføring. Stilte inn denne til å gi rikelig med væske, og brukte ganske lavt trykk.
Påførte 2 ganger med tørking i mellom.
Da dette var på undersiden av bilen hadde jeg først rygget den opp på en stor presenning, og deretter satt den på bukker. Det drypper og renner ganske mye av en slik "under-opp" jobb, så det er greit å gjøre seg ferdig fra en kant. Det er ganske grisete å krype oppi neddryppet Owatrol.
Filler/klær/aviser etc som er gjennomtrukket med Owatrol skal visstnok være brannfarlig.
Ser at du skal smøre bunnen innvendig.
Da ville jeg ha fjernet all løs rust
Støvsugd vekk det løse
Brukt pensel til påføring.
Jeg har brukt Owatrol i mange år, og i flere ulike sammenhenger. Er stort sett meget tilfreds.
Har behandlet hele undersiden av Duetten med Owatrol, og brukte da følgende fremgangsmåte:
Fjernet all løs rust og gammel tectyl
Blåste rent med trykkluft
Brukte en liten trykkluft malersprøyte til påføring. Stilte inn denne til å gi rikelig med væske, og brukte ganske lavt trykk.
Påførte 2 ganger med tørking i mellom.
Da dette var på undersiden av bilen hadde jeg først rygget den opp på en stor presenning, og deretter satt den på bukker. Det drypper og renner ganske mye av en slik "under-opp" jobb, så det er greit å gjøre seg ferdig fra en kant. Det er ganske grisete å krype oppi neddryppet Owatrol.
Filler/klær/aviser etc som er gjennomtrukket med Owatrol skal visstnok være brannfarlig.
Ser at du skal smøre bunnen innvendig.
Da ville jeg ha fjernet all løs rust
Støvsugd vekk det løse
Brukt pensel til påføring.
Vil bare si at sist jeg var i en malebutikk ble det sagt at disse Owatrol produktene var på vei ut da de var gått ut av produksjon. Bengalack må IKKE være vannbasert. Det skal være to typer i handelen så sjekk boksen. Quicklakk kan være ett alternativ, men denne leveres etter hva jeg vet også i to utførelser. Ellers har jeg god erfaring med linolje i kanalene. Fordelen er at denne ikke stivner, men trekker seg videre inn på varme sommerdager. Ikke er det giftig heller. På PV'n har jeg brukt sinkspray og sort "tectyl" for understell. Holder egentlig lenge da de fleste av oss kun kjører på sommeren . Ellers er jeg enig i at owatrol i malinga er helt topp. Har ei utelampe som jeg lagde på skolen for 35 år siden, og den er like fin i dag. Malt med bengalack tilsatt owatrol....
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Eg har sveisa ny bunn og bunnplate i min PV og er komt så langt at det er på tide og sette inn platene med noko form for stoff som kan beskytte platene i framtida. Har lenge vore i tvil om kva eg skal sette dei in med, men enda til slutt owatrol olje eg også. Har høyrt mange lovord angåande denne oljen, og at den skal ha penetrerande evner, slik at den trenger in i alle sprikker, falsar og sveisar, noko eg har alt av på mine nye bunnplater. No var det svært gledeleg og sjå at her er fleire som har god erfaring med owatrololje, ein bekreftelse på at eg har valgt rigtig.
Eg har også toppa det heile med eit strøk corolles (rustkiller) i håp om at dette skal vare evig. Så til slutt eit siste strøk med bengalakk!!
Sidan dette er i bunn av bilen, under matter eller tectyl der ingen ser, så har eg brukt pensel til påføringa.
Du kan sjå bilder av dette på denne forumtråden:
http://seasidecustom.diskusjonsforum.no ... 24-15.html
Eg har også toppa det heile med eit strøk corolles (rustkiller) i håp om at dette skal vare evig. Så til slutt eit siste strøk med bengalakk!!
Sidan dette er i bunn av bilen, under matter eller tectyl der ingen ser, så har eg brukt pensel til påføringa.
Du kan sjå bilder av dette på denne forumtråden:
http://seasidecustom.diskusjonsforum.no ... 24-15.html
Hei
Hva "dekker dere til" Owatrolen med?
Min erfaring er at alene dunster Owarolen bort etter ett par år og det blir like tørt som før. Det er derfor jeg har gått over til sinkspray dekket til med understellsmasse som ikke stivner. Forsøkte en gang å blande litt owatrol i Tectyl, men det gjorde at den herdet og sprakk opp. Brukte linolje i kanalene på en Lancia 1988 mod som jeg har for en 4-5 år siden. Der var rusten godt i gang inne i kanalene, men den ser ut til å ha stoppet etter dette. Det har ihvertfall ikke brutt igjennom noe rust ennå.. (Åpner liksom ikke kanalene igjen for å sjekke hehe).
Jeg har snakket en del med en metalurg på jobben som jobber med rusthindring på oljeplattformer. Han sier at dersom bilen ikke kan dyppes i ett bad for kromatering/fosfatering/varmgalvanisering, og det kan jo de færreste, så er det god zinkcromatgrunning som dekkes med en god lakk og evt understellsmasse som ikke herder som gjelder. På bart stål er det etsegrunning som gjelder før lakking. Det gjelder å holde luft og fuktighet unna stålet. Er fuktigheten i lufta over 55% så ruster det...
Fordelen med å blande Owatrol i f.eks Bengalack er at malingen blir mer fleksibel slik at den ikke sprekker så lett opp og slipper luft til.
Rust har opptatt meg en del år, og jeg tror jeg har forsøkt det meste av "lurium" og påstått gode produkter uten at jeg har blitt helt fornøyd. Er det brunt belegg er min erfaring at det kommer igjen om det kan komme vann til. For meg har det blitt til at under bruker jeg mye sinkspray og tykk understellsmasse som ikke tørker. På flater som skal lakkes må all rust vekk og deretter bruker jeg en etsegrunning. Vanlig sinkspray er det vanskelig å få lakken til å sitte på (Som mange av "lurium" produktene(Les rustoppere, rustomdannere osv.)) . Deretter dekkes denne med tokomponent lakk. I kanaler og inni dører bruker jeg linoljebasert understellsmasse fordi denne kryper som Owatrolen men tørker meget sakte ut. Har brukt bare denne metoden i en tre fire år, så det gjenstår fortsatt å se om det holder i lengden. Uansett er det ingen enkel vei til rust og vedlikeholdsfri veteranbil, om noen. Håper noen kan ha nytte av min erfaring, men det er jo som kjent flere veier til Rom .
Hva "dekker dere til" Owatrolen med?
Min erfaring er at alene dunster Owarolen bort etter ett par år og det blir like tørt som før. Det er derfor jeg har gått over til sinkspray dekket til med understellsmasse som ikke stivner. Forsøkte en gang å blande litt owatrol i Tectyl, men det gjorde at den herdet og sprakk opp. Brukte linolje i kanalene på en Lancia 1988 mod som jeg har for en 4-5 år siden. Der var rusten godt i gang inne i kanalene, men den ser ut til å ha stoppet etter dette. Det har ihvertfall ikke brutt igjennom noe rust ennå.. (Åpner liksom ikke kanalene igjen for å sjekke hehe).
Jeg har snakket en del med en metalurg på jobben som jobber med rusthindring på oljeplattformer. Han sier at dersom bilen ikke kan dyppes i ett bad for kromatering/fosfatering/varmgalvanisering, og det kan jo de færreste, så er det god zinkcromatgrunning som dekkes med en god lakk og evt understellsmasse som ikke herder som gjelder. På bart stål er det etsegrunning som gjelder før lakking. Det gjelder å holde luft og fuktighet unna stålet. Er fuktigheten i lufta over 55% så ruster det...
Fordelen med å blande Owatrol i f.eks Bengalack er at malingen blir mer fleksibel slik at den ikke sprekker så lett opp og slipper luft til.
Rust har opptatt meg en del år, og jeg tror jeg har forsøkt det meste av "lurium" og påstått gode produkter uten at jeg har blitt helt fornøyd. Er det brunt belegg er min erfaring at det kommer igjen om det kan komme vann til. For meg har det blitt til at under bruker jeg mye sinkspray og tykk understellsmasse som ikke tørker. På flater som skal lakkes må all rust vekk og deretter bruker jeg en etsegrunning. Vanlig sinkspray er det vanskelig å få lakken til å sitte på (Som mange av "lurium" produktene(Les rustoppere, rustomdannere osv.)) . Deretter dekkes denne med tokomponent lakk. I kanaler og inni dører bruker jeg linoljebasert understellsmasse fordi denne kryper som Owatrolen men tørker meget sakte ut. Har brukt bare denne metoden i en tre fire år, så det gjenstår fortsatt å se om det holder i lengden. Uansett er det ingen enkel vei til rust og vedlikeholdsfri veteranbil, om noen. Håper noen kan ha nytte av min erfaring, men det er jo som kjent flere veier til Rom .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Understellsmasse som ikke stivner
Reodor57 har mange gode tips. Owatrolbehandlingen var tenkt som litt nødhjelp før evt mer permanente tiltak iverksettes. På hverdagsbilen har jeg tatt en årlig tur til Funderud Antirust i Østfold for oljebehandling, og er fornøyd med det, bortsett fra at det drypper en del. Har vurdert dette for PV'n også. Noen som har erfaringer med det?
Men Reodor57: Du skriver også om understellsmasse som ikke stivner. Kan du røpe noen merkenavn her? Vanlig tectyl blir jo til cornflakes etter noen år.
Men Reodor57: Du skriver også om understellsmasse som ikke stivner. Kan du røpe noen merkenavn her? Vanlig tectyl blir jo til cornflakes etter noen år.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Hei
Har ikke boksen her nå, men vet det er Biltema. Jeg brukte den sist på bærearmen på bakakselen. De har to typer av den typen som ikke er linoljebasert, men husker ikke hvilken i farten. Det er nå to år siden jeg hadde den på, og da jeg byttet "tøybåndene" mellom karosseri og arm i høst var den akkurat like seig som da den ble påført. Kikket litt på sidene til Biltema nå, og jeg tror det må være 36-2410 (Sprayboks) jeg brukte der. Den finnes også på litersbokser 36-2411. Vet ikke hvordan den nye 36-2431 som er fiberforsterket er, men har tenkt å prøve den ut på en 1952 Buick som en kompis holder på med. Den kommer fra Arizona og er klin tørr under. Der blir det kraftig høytrykksvask og lang tørk først. Deretter sinkspray (Biltema det også, for den sitter greit fast på underlaget) og så understellsmasse. Jeg har ikke aksjer i Biltema, men en del at det de selger er faktisk ikke så værst Håndverktøy f.eks De har også de billigste 6volts batteriene jeg har sett i bakelittkasse.
Har ikke boksen her nå, men vet det er Biltema. Jeg brukte den sist på bærearmen på bakakselen. De har to typer av den typen som ikke er linoljebasert, men husker ikke hvilken i farten. Det er nå to år siden jeg hadde den på, og da jeg byttet "tøybåndene" mellom karosseri og arm i høst var den akkurat like seig som da den ble påført. Kikket litt på sidene til Biltema nå, og jeg tror det må være 36-2410 (Sprayboks) jeg brukte der. Den finnes også på litersbokser 36-2411. Vet ikke hvordan den nye 36-2431 som er fiberforsterket er, men har tenkt å prøve den ut på en 1952 Buick som en kompis holder på med. Den kommer fra Arizona og er klin tørr under. Der blir det kraftig høytrykksvask og lang tørk først. Deretter sinkspray (Biltema det også, for den sitter greit fast på underlaget) og så understellsmasse. Jeg har ikke aksjer i Biltema, men en del at det de selger er faktisk ikke så værst Håndverktøy f.eks De har også de billigste 6volts batteriene jeg har sett i bakelittkasse.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").