Bytte masterpumpe og modifisere lokk

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Bytte masterpumpe og modifisere lokk

Post by 445 »

Like før smøre og mekketreffet så jeg at det var en lekkasje fra masterpumpa.
Bremser er kjekt å ha, så jeg bestemte meg for å bytte hele pumpa, og ikke bare pakningene.

Da siste bilen var nede fra bukken på smøre/mekketreffet, så var det min tur.
Etter litt knoting fant vi ut at masterpumpa sitter på en brakett.
Ikke forsøk å løsne pumpa fra braketten mens den sitter på bilen, men løsne hele braketten.

Slik så den gamle pumpa ut :shock:
IMG_0888.JPG
IMG_0889.JPG
Kanskje like greit å få byttet :wink:

Jeg har høyt montert bremsevæsketank.
Det nye lokket var uten tilkoblingsmulighet, så jeg satte på det gamle rent midlertidig så jeg kunne kjøre hjem.
Så med en gang at dette ikke ble skikkelig tett, så her måtte noe gjøres, og det ganske raskt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk

Post by 445 »

Slik så det nye lokket ut før jeg begynte modifiseringen:
IMG_8621.JPG
IMG_8622.JPG
Det var pent gulkromatert, men det skulle ikke vare lenge....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk

Post by 445 »

Ønsket å bruke et drivstoffrør jeg hadde liggende som tilkopling til lokket.
Som tilførselsslange fra den høyt monterte tanken bruker jeg vindusspylerslange fra Biltema.
Først ville jeg se om jeg kunne få en slange med 5 mm åpning til å passe utenpå et 8 mm rør.
Tok en lettvint løsning og stappet slangen oppi vannkokeren.
Slangen ble myk som en smørklatt, og smatt fint på røret.
IMG_0891.JPG
Kappet av en passende bit rør og var rimelig tilfreds så langt.
IMG_8620.JPG
Selv om rekkefølgen ikke blir helt kronologisk, så kan jeg allerede nå si at jeg ikke anbefaler å bruke vannkoker.
Etter en stund sjekket jeg slangen igjen, og så at der den var dyppet i vannkokeren så hadde den endret seg litt.
Slangen virket stivere enn før, og ikke fullt så gjennomsiktig.
Uten noen kjemikunnskaper, så tolker jeg det som at kjemien i slangen ble påvirket av det kokende vannet.
Jeg følte meg da usikker på om det kunne være fare for at denne endringen skulle påvirke slangens motstandsdyktighet mot bremsevæske.
Gjorde derfor denne jobben på nytt. Denne gangen med vann på rundt 60-70 grader (fra krana).
Nå endret ikke slangen seg, og jeg var tilfreds.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk

Post by 445 »

Så var det tid for å ta hull i lokket.
Har en søylebormaskin og en liten maskinskrustikke.
Plasserte lokket i stikka, med beskyttelse:
IMG_0894.JPG

Hullet, på 8 mm, ble rimelig i senter:
IMG_8623.JPG

Prøvde den lille rørstumpen, og den passet bra:
IMG_8624.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk

Post by 445 »

Som bildet viser, så er det luftehull i lokket.
IMG_8621.JPG
Dette er jo fornuftig med et tett lokk, men disse kan jo ikke brukes med høyt plassert tank.
Ergo måtte disse også tettes.

Frem med gass-sveis og sølvlodd. Jeg er ingen kløpper på å lodde, men har funnet ut at sølvlodd passer til alt. Det er dyrere enn andre lodde-metaller, men siden det funker hver gang, så er det verdt det.

Etter kort tid lodding så det slik ut:
IMG_8625.JPG

Og etter en omgang med stålbørsten var resultatet slik:
IMG_8626.JPG
Merk at også ventilasjonshullene er loddet igjen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk

Post by 445 »

Så var det denne gulkromateringen da....
Gulkromatering og sterk varme var ikke noen god kombinasjon.
Det er mulig at jeg heller skulle brukt epoxy i stedet for lodding. Det får dere andre avgjøre.
Slik så lokket ut på undersiden:
IMG_8627.JPG

Det kommer sikkert ikke klart frem at bildet, men det var løse flak av kromatering både utvendig og innvendig i lokket.
Blåste rent etter beste evne, og tenkte ut en ekstra rengjøringsmetode.

Monterte på slangen og husket (for en gangs skyld) å sette på slangeklemmen først.
IMG_0895.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk

Post by Torbo2 »

Dette ble vakkert! Holdt på å spørre hva du slulle gjøre med utluftningshullet? Men plutselig var svaret der....
Fin flyt i den slaglodden. Er det sølvlodd?
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk

Post by 445 »

Siden jeg hadde dyppet slangen i vann, og det fortsatt kunne være flak av kromatering i lokket, så satte jeg min venn Nilfisk på jobben.
IMG_0896.JPG
Nilfisk sugde slangen tørr innvendig, og alle flakene forsvant.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk

Post by 445 »

Fra tidligere var det et bremserør som gikk fra den høyt monterte tanken ned til masterpumpa.
Her er tilkoblingen til pumpa:
IMG_0899.JPG
Greit med en utskifting.


Så var det tilkobling på toppen.
Kappet av en bit av det gamle røret, og pusset det litt:
IMG_0897.JPG
Siden dette røret var 4,9 mm og slangen var 5 mm så burde dette bli ganske tett, i alle fall med en slangeklemme.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk

Post by 445 »

Alt ble montert sammen sent i går kveld.
Fylte en skvett bremsevæske på beholderen og lot det renne ned i slangen (og litt ut på gulvet) før jeg skrudde det modifiserte lokket helt til.
På den måten fikk jeg "luftet" den nye slangen.

Fylte beholderen nesten opp. Lot det stå igjen ca 1 cm, og satte en blyantstrek på beholderen.
IMG_0902.JPG
Gikk innom bilen før kl 6 i dag tidlig, og død og plage hadde nivået sunket med 4-5 mm i løpet av 6-7 timer.
ÆSJ!

Lekkasjen er i det nye lokket. Det var utstyrt med en hard fiberpakning, og den lekker.

Kan jeg bruke en gummipakning i stedet, eller går det an å bruke pakningslim?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk

Post by Torbo2 »

Gummipakning høres bra ut. Fiberpakningen er trolig gammel og hard? (riktignok ubrukt, men den har vel ligget på lager i x antall år?

Slik pakning selges på biltema så det er bare å klippe til fint med saksa.
O-ringer fins jo også, men slike store er ikke så lette å få tak i.
Da må det ble en av de store leverandørene som stadig bytter navn...
Last edited by Torbo2 on Tue 17 Apr 2012 16:00, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk

Post by 445 »

Tar en tur til Biltema i dag. Sjekker om de har riktig dimensjon i sitt store O-ringsett.
I så fall blir det en stiv pris for 1 pakning, men da har jeg jo 425 ringer i 32 dimensjoner igjen i settet....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk

Post by 445 »

De hadde riktig dimensjon i det store O-ringsettet.
Innvendig 41 mm, utvendig 47 mm.
Da har jeg et godt lager av O-ringer 8)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk

Post by Torbo2 »

Bra på flere måter det....
Last edited by Torbo2 on Tue 17 Apr 2012 17:52, edited 2 times in total.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk

Post by 445 »

Da er pakningen på plass. Fant at 38mm passet bedre enn 41 mm. Nå håper jeg at dette er tett.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply