Bytte masterpumpe og modifisere lokk
Bytte masterpumpe og modifisere lokk
Like før smøre og mekketreffet så jeg at det var en lekkasje fra masterpumpa.
Bremser er kjekt å ha, så jeg bestemte meg for å bytte hele pumpa, og ikke bare pakningene.
Da siste bilen var nede fra bukken på smøre/mekketreffet, så var det min tur.
Etter litt knoting fant vi ut at masterpumpa sitter på en brakett.
Ikke forsøk å løsne pumpa fra braketten mens den sitter på bilen, men løsne hele braketten.
Slik så den gamle pumpa ut
Kanskje like greit å få byttet
Jeg har høyt montert bremsevæsketank.
Det nye lokket var uten tilkoblingsmulighet, så jeg satte på det gamle rent midlertidig så jeg kunne kjøre hjem.
Så med en gang at dette ikke ble skikkelig tett, så her måtte noe gjøres, og det ganske raskt.
Bremser er kjekt å ha, så jeg bestemte meg for å bytte hele pumpa, og ikke bare pakningene.
Da siste bilen var nede fra bukken på smøre/mekketreffet, så var det min tur.
Etter litt knoting fant vi ut at masterpumpa sitter på en brakett.
Ikke forsøk å løsne pumpa fra braketten mens den sitter på bilen, men løsne hele braketten.
Slik så den gamle pumpa ut
Kanskje like greit å få byttet
Jeg har høyt montert bremsevæsketank.
Det nye lokket var uten tilkoblingsmulighet, så jeg satte på det gamle rent midlertidig så jeg kunne kjøre hjem.
Så med en gang at dette ikke ble skikkelig tett, så her måtte noe gjøres, og det ganske raskt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk
Slik så det nye lokket ut før jeg begynte modifiseringen:
Det var pent gulkromatert, men det skulle ikke vare lenge....
Det var pent gulkromatert, men det skulle ikke vare lenge....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk
Ønsket å bruke et drivstoffrør jeg hadde liggende som tilkopling til lokket.
Som tilførselsslange fra den høyt monterte tanken bruker jeg vindusspylerslange fra Biltema.
Først ville jeg se om jeg kunne få en slange med 5 mm åpning til å passe utenpå et 8 mm rør.
Tok en lettvint løsning og stappet slangen oppi vannkokeren.
Slangen ble myk som en smørklatt, og smatt fint på røret.
Kappet av en passende bit rør og var rimelig tilfreds så langt.
Selv om rekkefølgen ikke blir helt kronologisk, så kan jeg allerede nå si at jeg ikke anbefaler å bruke vannkoker.
Etter en stund sjekket jeg slangen igjen, og så at der den var dyppet i vannkokeren så hadde den endret seg litt.
Slangen virket stivere enn før, og ikke fullt så gjennomsiktig.
Uten noen kjemikunnskaper, så tolker jeg det som at kjemien i slangen ble påvirket av det kokende vannet.
Jeg følte meg da usikker på om det kunne være fare for at denne endringen skulle påvirke slangens motstandsdyktighet mot bremsevæske.
Gjorde derfor denne jobben på nytt. Denne gangen med vann på rundt 60-70 grader (fra krana).
Nå endret ikke slangen seg, og jeg var tilfreds.
Som tilførselsslange fra den høyt monterte tanken bruker jeg vindusspylerslange fra Biltema.
Først ville jeg se om jeg kunne få en slange med 5 mm åpning til å passe utenpå et 8 mm rør.
Tok en lettvint løsning og stappet slangen oppi vannkokeren.
Slangen ble myk som en smørklatt, og smatt fint på røret.
Kappet av en passende bit rør og var rimelig tilfreds så langt.
Selv om rekkefølgen ikke blir helt kronologisk, så kan jeg allerede nå si at jeg ikke anbefaler å bruke vannkoker.
Etter en stund sjekket jeg slangen igjen, og så at der den var dyppet i vannkokeren så hadde den endret seg litt.
Slangen virket stivere enn før, og ikke fullt så gjennomsiktig.
Uten noen kjemikunnskaper, så tolker jeg det som at kjemien i slangen ble påvirket av det kokende vannet.
Jeg følte meg da usikker på om det kunne være fare for at denne endringen skulle påvirke slangens motstandsdyktighet mot bremsevæske.
Gjorde derfor denne jobben på nytt. Denne gangen med vann på rundt 60-70 grader (fra krana).
Nå endret ikke slangen seg, og jeg var tilfreds.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk
Så var det tid for å ta hull i lokket.
Har en søylebormaskin og en liten maskinskrustikke.
Plasserte lokket i stikka, med beskyttelse:
Hullet, på 8 mm, ble rimelig i senter:
Prøvde den lille rørstumpen, og den passet bra:
Har en søylebormaskin og en liten maskinskrustikke.
Plasserte lokket i stikka, med beskyttelse:
Hullet, på 8 mm, ble rimelig i senter:
Prøvde den lille rørstumpen, og den passet bra:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk
Som bildet viser, så er det luftehull i lokket.
Dette er jo fornuftig med et tett lokk, men disse kan jo ikke brukes med høyt plassert tank.
Ergo måtte disse også tettes.
Frem med gass-sveis og sølvlodd. Jeg er ingen kløpper på å lodde, men har funnet ut at sølvlodd passer til alt. Det er dyrere enn andre lodde-metaller, men siden det funker hver gang, så er det verdt det.
Etter kort tid lodding så det slik ut:
Og etter en omgang med stålbørsten var resultatet slik:
Merk at også ventilasjonshullene er loddet igjen.
Dette er jo fornuftig med et tett lokk, men disse kan jo ikke brukes med høyt plassert tank.
Ergo måtte disse også tettes.
Frem med gass-sveis og sølvlodd. Jeg er ingen kløpper på å lodde, men har funnet ut at sølvlodd passer til alt. Det er dyrere enn andre lodde-metaller, men siden det funker hver gang, så er det verdt det.
Etter kort tid lodding så det slik ut:
Og etter en omgang med stålbørsten var resultatet slik:
Merk at også ventilasjonshullene er loddet igjen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk
Så var det denne gulkromateringen da....
Gulkromatering og sterk varme var ikke noen god kombinasjon.
Det er mulig at jeg heller skulle brukt epoxy i stedet for lodding. Det får dere andre avgjøre.
Slik så lokket ut på undersiden:
Det kommer sikkert ikke klart frem at bildet, men det var løse flak av kromatering både utvendig og innvendig i lokket.
Blåste rent etter beste evne, og tenkte ut en ekstra rengjøringsmetode.
Monterte på slangen og husket (for en gangs skyld) å sette på slangeklemmen først.
Gulkromatering og sterk varme var ikke noen god kombinasjon.
Det er mulig at jeg heller skulle brukt epoxy i stedet for lodding. Det får dere andre avgjøre.
Slik så lokket ut på undersiden:
Det kommer sikkert ikke klart frem at bildet, men det var løse flak av kromatering både utvendig og innvendig i lokket.
Blåste rent etter beste evne, og tenkte ut en ekstra rengjøringsmetode.
Monterte på slangen og husket (for en gangs skyld) å sette på slangeklemmen først.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk
Dette ble vakkert! Holdt på å spørre hva du slulle gjøre med utluftningshullet? Men plutselig var svaret der....
Fin flyt i den slaglodden. Er det sølvlodd?
Fin flyt i den slaglodden. Er det sølvlodd?
Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk
Siden jeg hadde dyppet slangen i vann, og det fortsatt kunne være flak av kromatering i lokket, så satte jeg min venn Nilfisk på jobben.
Nilfisk sugde slangen tørr innvendig, og alle flakene forsvant.
Nilfisk sugde slangen tørr innvendig, og alle flakene forsvant.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk
Fra tidligere var det et bremserør som gikk fra den høyt monterte tanken ned til masterpumpa.
Her er tilkoblingen til pumpa:
Greit med en utskifting.
Så var det tilkobling på toppen.
Kappet av en bit av det gamle røret, og pusset det litt:
Siden dette røret var 4,9 mm og slangen var 5 mm så burde dette bli ganske tett, i alle fall med en slangeklemme.
Her er tilkoblingen til pumpa:
Greit med en utskifting.
Så var det tilkobling på toppen.
Kappet av en bit av det gamle røret, og pusset det litt:
Siden dette røret var 4,9 mm og slangen var 5 mm så burde dette bli ganske tett, i alle fall med en slangeklemme.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk
Alt ble montert sammen sent i går kveld.
Fylte en skvett bremsevæske på beholderen og lot det renne ned i slangen (og litt ut på gulvet) før jeg skrudde det modifiserte lokket helt til.
På den måten fikk jeg "luftet" den nye slangen.
Fylte beholderen nesten opp. Lot det stå igjen ca 1 cm, og satte en blyantstrek på beholderen.
Gikk innom bilen før kl 6 i dag tidlig, og død og plage hadde nivået sunket med 4-5 mm i løpet av 6-7 timer.
ÆSJ!
Lekkasjen er i det nye lokket. Det var utstyrt med en hard fiberpakning, og den lekker.
Kan jeg bruke en gummipakning i stedet, eller går det an å bruke pakningslim?
Fylte en skvett bremsevæske på beholderen og lot det renne ned i slangen (og litt ut på gulvet) før jeg skrudde det modifiserte lokket helt til.
På den måten fikk jeg "luftet" den nye slangen.
Fylte beholderen nesten opp. Lot det stå igjen ca 1 cm, og satte en blyantstrek på beholderen.
Gikk innom bilen før kl 6 i dag tidlig, og død og plage hadde nivået sunket med 4-5 mm i løpet av 6-7 timer.
ÆSJ!
Lekkasjen er i det nye lokket. Det var utstyrt med en hard fiberpakning, og den lekker.
Kan jeg bruke en gummipakning i stedet, eller går det an å bruke pakningslim?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk
Gummipakning høres bra ut. Fiberpakningen er trolig gammel og hard? (riktignok ubrukt, men den har vel ligget på lager i x antall år?
Slik pakning selges på biltema så det er bare å klippe til fint med saksa.
O-ringer fins jo også, men slike store er ikke så lette å få tak i.
Da må det ble en av de store leverandørene som stadig bytter navn...
Slik pakning selges på biltema så det er bare å klippe til fint med saksa.
O-ringer fins jo også, men slike store er ikke så lette å få tak i.
Da må det ble en av de store leverandørene som stadig bytter navn...
Last edited by Torbo2 on Tue 17 Apr 2012 16:00, edited 1 time in total.
Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk
Tar en tur til Biltema i dag. Sjekker om de har riktig dimensjon i sitt store O-ringsett.
I så fall blir det en stiv pris for 1 pakning, men da har jeg jo 425 ringer i 32 dimensjoner igjen i settet....
I så fall blir det en stiv pris for 1 pakning, men da har jeg jo 425 ringer i 32 dimensjoner igjen i settet....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk
De hadde riktig dimensjon i det store O-ringsettet.
Innvendig 41 mm, utvendig 47 mm.
Da har jeg et godt lager av O-ringer
Innvendig 41 mm, utvendig 47 mm.
Da har jeg et godt lager av O-ringer
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk
Bra på flere måter det....
Last edited by Torbo2 on Tue 17 Apr 2012 17:52, edited 2 times in total.
Re: Bytte masterpumpe og modifisere lokk
Da er pakningen på plass. Fant at 38mm passet bedre enn 41 mm. Nå håper jeg at dette er tett.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen