Løsne bremsetrommel

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Bilgunnar
Posts: 22
Joined: Thu 06 Oct 2011 12:06

Re: Løsne bremsetrommel

Post by Bilgunnar »

Ansgar445 wrote:Hei, hvordan får jeg løsnet bremsebåndene med trommelen på? Det er "selvjustering" på mine bremser.
Vet ikke hvilken aksel du har men vanligvis sitter det et tannhjul innfor trommelen som du kommer
til ved å ta av en gummipropp på baksiden av bremseskjoldet og da kan du bruke et skrujern til å
justere bremsebåndene inn med.
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Løsne bremsetrommel

Post by Ansgar445 »

Hei, jeg har lest litt mer her nå og innser at jeg ikke har noen justeringsmuligheter siden jeg har den gamle typen. Spørsmålet nå er om jeg skal bygge om til ny type, deleprisene er forskjellig på før og etter 1958. Ser også ut til at jeg må klinke på bremsebelegget selv på den gamle typen.. Noen som vet om dette stemmer?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Løsne bremsetrommel

Post by Torbo2 »

Det gamle bremsesystemet er litt av et prosjekt å sette sammen. Man kan få limte bånd her også fra et bremseverksted, muligens også fra Jørgenrud eller VP Autoparts. Det er ikke det største problemet, men det er en rekke detaljer inni sysstemet med fjærer og en alu.kloss som føler på avstanden til bremseklossen og gir videre en automatisk justering av båndene. Og når dette får rustet fast må man være tryllekunstner for å få alt av igjen. Da man ikke uten videre får justert båndene innove utenfra.

Så i ditt tilfelle kan det bli vanskelig å få av trommelen på grunn av slitekant (evt) på trommelen, som holder igjen båndene, enten du tar trommelen av ved navet eller separat. "Separat" anbefales ikke på grunn av faren for urundhet, som nevnt tidligere...
Men med rå makt kan det hele trekkes av med litt banking på tromlene og ofre bremsebåndene.
med litt hard trekking kan det hende at justeringmekanismen gir etter og evt. fastrusteden stempler i hjulsylindrene går litt tilbake og med litt lirking og masse tålmodighet så løsner det - helt plutselig?
I verste fall må tromlene dreies og tilpasses nye bånd, og gjerne bygge om til nyere bremser, selv om det også er noen følsomt og "ruklete"...

Her kan det går med litt til til planlegging, helst mer enn tiden på selve jobben...
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Løsne bremsetrommel

Post by Ansgar445 »

OK, er det mye jobb å bygge om? Regner med jeg må skaffe nye bremseskjold og all innmaten, noe mer som dere vet om?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Løsne bremsetrommel

Post by Torbo2 »

Bremseskjoldene er vel det dyreste, men det går nok an å få ta i brukt. Om du annonserer i forumet kan det kanskje løse seg?
Bremsesko, -pumper og fjærer er jo greit å sette på nytt uansett. Så går det jo an å vaske hulllagrene med det samme med whitespirit og sette dem inn med nytt hjullagerfett ("langt", seigt og varmebestandig). Bremseslanger er trolig også smart å bytte, da de har en tendens til å gro igjen med alderen og da vil bilen skjene til bremseklossene faller på plass. Dessuten kan bremsene legge seg på med gamle slanger.
Ergo blir utgiftene for det meste nye/andre bremseskjold.

Og gjør du jobben selv, blir det jo tross alt en rimelig jpbb totalt.
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Løsne bremsetrommel

Post by Ansgar445 »

Hei, takk for svar! Jeg går for løsningen med å bygge om. Rimeligere deler er det jo også til den nye versjonen så langt jeg kan se. Jeg setter inn en annonse angående bremseskjoldene her på forumet.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Løsne bremsetrommel

Post by Ansgar445 »

Etter en runde i dreiebenken var avtrekkeren til Biltema stor nok til å kunne brukes på trommelene foran. Men jeg merket fort at trommelen hang igjen i noe der inne så jeg gav opp å bruke avtrekkeren. Satt isteden felgen på igjen og røska til og voila så fikk jeg demontert.
Fant ut at selvjusterende bremser er justerbare manuelt, det er to bolter i bakkant av bremseskjoldet som justerer bremseskoa.
Boltene var runde og fæle og hadde rusta fast for godt...

Nå har jeg fått tak i bremseskjold av den "nye" typen (og en hel del annet småtteri som man må ha i tillegg og som ikke er å få tak i fra Jørgenrud) :)
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Post Reply