445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
hlyshaug

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by hlyshaug »

Det ser bra ut! Gleder meg til å se nærmere på sakene i kveldinga. :)
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
hlyshaug

Post by hlyshaug »

På tide med en liten fotodokumentasjon av arbeidet med B16-motoren igjen. Alle bildene er fra onsdag 23. november.

Image
Innledende øvelser. Torbo2 oljer ventilstyringer, mens 445 arbeider med et lite sideprosjekt, fotodokumentert her: https://picasaweb.google.com/hlyshaug/VolvoM4Girkasse

Så en enkel skisse, for å vise fresingens gang:
Image
Torbo2 og Reodor57 har dessuten stukket hodene sammen og snakket om å frese unna noen skarpe kanter her og der, slik at gassene virkelig skal strømme friksjonsfritt (kan man si det i denne sammenheng?). Det aner meg at prosjektet er i ferd med å utarte... Helt greit!

Torbo2s metode for korrekt tilpassing av ventil til ventilsete - eller omvendt:
Image
Kunstoljemaling på tube i passende kontrastfarge spredd rundt ventilen for at avtrykket skal avsløre fresingens videre gang.
Image
Forsøksvis måling av anleggsflaten mot ventilsetet med skyvelæret.

Avtrykket i ventilsetet:
Image

Mer av det samme:
Image

Her har 75-graders fresen fått arbeide litt:
Image

Mer fres:
Image
Image

Og slik ser fresehodene ut:
Image

Ferdig med fresingen, er det tid for ventilsliping. Torbo2 var så fornøyd med vår og egen innsats, at vi gikk rett på den fine pastaen:
Image

Pastaen fordeles med fingeren på ventilen, uten å søle ned i ventilstyringen:
Image

Og med enkle håndgrep pusses det hele til:
Image
Vi har lært at det er viktig å skifte grep ofte, slik at man får slipt jevnt helt rundt, samt at man med jevne mellomrom "roter til litt" med fingertuppen i slipepastaen, slik at slipeeffekten bibeholdes. Lett å høre/føle når slipeeffekten avtar. Sikkert rutine for dere med øvelse og erfaring, men for oss nyfrelste konfirmanter er det stooort med slike taktile opplevelser :D

Torbo2 sin andre metode for å måle korrekt innslipte ventiler:
Image
Med sprittusj settes det merker rundt hele ventilen, som så føres ned i ventilstyringen og vris forsiktig rundt - ca en kvartsirkel, om jeg ikke husker feil.

Resultaten skal bli omtrent slik:
Image
- jevn slitasje av tusjmerkene rundt hele ventilen. Godkjent?

Et par ventilseter sånn noenlunde klare:
Image

Og et par ferdige ventiler:
Image

Et smykkeskrin til slutt:
Image
Reodor57 sin ventilslipepastaboks(!), et arvestykke i familien, såvidt vi har skjønt.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Men mer har skjedd. Jeg har lest at utendørstapetsering i sidevind er det mest nerveslitende man kan ta seg til i fredstid, men det spørs om ikke Reodor57 desimerer den øvelsen. Les videre, dersom du har valium innen rekkevidde...

Faste lesere husker at samtlige sylindre er utstyrt med solide slitekanter i overkant, der øverste stempelring ikke når, og det derfor blir minimal slitasje.

Slipekantene må bort, ellers er det stor sannsynlighet for at nye stempelringer vil knekke. Og stempelringbiter vil vi ikke ha i motorens indre organer. Sliping og honing må derfor til. Men først må det oljes, for anledningen med vaselinolje:
Image

Men så kommer det som har 18-årsgrense:
Image
Image
Reodor57 påstår at han er så stø på hendene at dette går "helt greit". Og så langt har det gått bra, tror jeg. Resepten er stø hender, godt håndlag, trykkluftdrevet slipemaskin og diverse korninger.

Og så er det tid for honing, med frihånd, batteridrill og raske bevegelser:
Image

Nærbilde:
Image

Soga held fram...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2

Post by Torbo2 »

Så må dere vel ha en gradeskive for å sjekke om den nye kammen holder mål, eller om den må kile den opp litt?
Her kan du jo ta en utskrift om du vil hlyshaug? Til senere bruk? Må vel ha full kontroll! :?:
Image
445

Post by 445 »

Sendte over litt info til Torbo2 om delenummer etc på den nye kammen.
Det var en isky-cam (ikke whisky-dram).
Forsto at det var en sportskam med godt bunndrag.
Det skal bli spennende å komme videre med prosjektet - etter jul.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Etter jul! :shock: Dere kan vel ikke bare spise i romjula!

Litt mer den fine kammen:
Så forresten på kammen (705161) i går: Det kan se ut som den har egenskaper som ligger mellom sportskammen C og standardkammen A til Volvo B18/20. Det er jo disse jeg kjenner best til.
Men den har en litt ekstra god løftehøyde i forhold til normalt, dvs. at den gir mer fylling enn normalt, og derved kan den betraktes som en sportskam, men godt bunndrag....
Summa summ: En allsidig halvsterk og snill kam.... med bra moment (TORQUE)... (takket være god løftehøyde på ventilene).
Image

Type Duarasjon og løftehøyde millimeter
Standard B20 kam A kam 248 8,9
B16 erstatningskam Isky kam 256 10,1
Sportskam B18 C kam 264 9,9
Trim B20 D kam 280 10,8
Durasjon er hvor mange grader innsugningsventilen er åpen, som regel like lenge som eksosventilen. Det gir et bilde av trimminsgraden.
En D-kam, som jeg har i Amazonen er vel det beste kompromiss som kommer opp mot de beste av dagens kammer....+

Vet ikke om jeg ville brydd med med å justere den fram? - da den skulle gi bra moment som den er, og i og at utvekslingen bakover ikke er gjort noen med?
Last edited by Torbo2 on Tue 30 Oct 2012 21:07, edited 1 time in total.
pals

Post by pals »

Dette er en h.. bra tråd. Bare så det er sagt. Masse gode bilder, nyttig informasjon, læring, og ikke minst gøy å se hva andre driver med i garasjen.
Jeg koser meg. Takk, gutter!
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2

Post by Torbo2 »

Så bra!, disse gutta har nok samme "ledetråd" å gå etter som deg, "kun det beste er godt nok!".
Vi kan nok bli beskylt for å ha dratt dette litt langt opp mot fineschmecker nivå, men det går jo an å "trekke i fra momsen" for de som vil det.
Går man mer etter de beste økonomiske løsningene kan ting forenkles eller bruke triks for å få gode tilpasninger uten å bytte ventiler f.eks.
Slik som her:
viewtopic.php?f=10&t=495&start=15 hvor kun en ventil ble byttet og nye foringer tilpasset med en presisjonsbor på 7,9 mm. ( den ble kjørt igjennom motsatt vei for å få sikker "retningsstabilitet"...

Men nå var det satt av penger til dette prosjektet av hlyshaug, så hvorfor ikke bytte ut disse delene, som er B16s svakeste ledd (tror jeg).. De Cosworth-tetningene vil forhåpentligvis fjerne denne svakheten til B16 - oljeforbruk langs ventilstammene? (og hvorfor skulle den ikke det?)
B20-pakninger ville nok gjort samme jobben, men jeg brukte de som var lett tilgjengelig i en skuff hos en kompis.

Det finnes en interessant iskykam med delenr. 705171 som er mer sportslig og gir mer kraft, men den har ikke VP, som jeg kan se? Kanskje den kan bestilles? Denne likte jeg best! (unnskyld hlyshaug)! Vell, vell, du blir fornøyd uansett! Garantert! :D
705181 er også nær D-kam til B18/20/22... - kanskje hakket "hvassere", men da kommer vi virkelig ut av kurs. Da det krever en del andre tilpasninger for å utnytte disse kammene, spesielt den siste 705181.
Det kan vi kanskje komme tilbake til senere på en annen motor i en annen tråd? Tankene og løsningene er der....

"Godiskammen! - 705171-kammen vil gi ytterligere mer futt enn 705161, og ha uproblematiske egenskaper ang. tomgang osv. Men den vil kreve litt mer av forgasser og eksosanlegget, høyere kompresjon osv. for å komme til sin rett. Men noe mer vil den jo gi uansett!
Og skyves den litt fram med kile på kamdrevet så skal den dra godt fra bunn og langt oppover...
Men dette er en sak som består av langt flere elementer og fineschmecker-løsninger.
Her ligger det an til forbedring av løfterne, ventilfjærene, forgasser(e) (bare her er mye å fintune), eksos, komp. tenning og mer....
og nå var det ikke plass til mer ....

Og så venter vi med spenning på pals sin videre framdrift! :roll: :)
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Vet ikke om jeg ville brydd med med å justere den fram? - da den skulle gi bra moment som den er, og i og at utvekslingen bakover ikke er gjort noen med?
Jeg tror ikke vi har kompetanse til å ytterligere justere en kam med kiler - selv om vi vet at du har!
Det er som du sier, vi har ikke gjort noe med de andre leddene i kjeden.
Regner med at bilen til hlyshaug blir helt super å kjøre med når den nye motoren er på plass.
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Det finnes en interessant iskykam med delenr. 705171 som er mer sportslig og gir mer kraft, men den har ikke VP, som jeg kan se? Kanskje den kan bestilles? Denne likte jeg best! (unnskyld hlyshaug)! Vell, vell, du blir fornøyd uansett! Garantert!
Det hadde vært interessant å sjekke hva denne koster i USA og sammenligne med priser i Norge / Sverige.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Slike ting er visst billig i USA, har jeg hørt. Jeg har selv brukt en USA-kam som vare ganske rimelig importert til Norge. Men detaljer her har jeg ikke...
Men det er nok god grunn til å sjekke?
lukeball

Post by lukeball »

Hello, I found this site tonight. I was actually looking to see if other people had used ISKY cams in the B16. I have a B16A, and I was looking at upgrading to a ISKY cam. A Swedish friend of mine had a B16B with B18 valves and the ISKY 705111 (VV-111) cam and it worked really great in rally situations. Hopefully you can read this; I had to translate this page with google translate. The ISKY 705171 costs $142 USD or 849 NKr. I would be happy to purchase it for you and ship to you, if you are interested. Please let me know. Luke.J.Ball@Gmail.com Are you building a B16A or B16B motor? Would you have any suggestions for a good comb with the B16A. Thanks.
Torbo2

Post by Torbo2 »

lukeball wrote:Hello, I found this site tonight. I was actually looking to see if other people had used ISKY cams in the B16. I have a B16A, and I was looking at upgrading to a ISKY cam. A Swedish friend of mine had a B16B with B18 valves and the ISKY 705111 (VV-111) cam and it worked really great in rally situations. Hopefully you can read this; I had to translate this page with google translate. The ISKY 705171 costs $142 USD or 849 NKr. I would be happy to purchase it for you and ship to you, if you are interested. Please let me know. Luke.J.Ball@Gmail.com Are you building a B16A or B16B motor? Would you have any suggestions for a good comb with the B16A. Thanks.
Thanks yourself lukeball! The enthusiast 445 and hlyshaug will maybe answer you more precise on your suggestions and questions, but this is interesting for more on this forum, myself included.
This is a B16 A engine to be upgraded a little bit.
But we have other engine/technical projects in the club.... PvKlubben.

Where do you live?
Have you any ide about transport cost to ship a cam from your country to Norway?

What do you think of this solution to valvecontrollers?
viewtopic.php?f=10&t=495&start=15
May ask you use Gooble Translate to read the text?
lukeball

Post by lukeball »

Torbo2 wrote: Thanks yourself lukeball! The enthusiast 445 and hlyshaug will maybe answer you more precise on your suggestions and questions, but this is interesting for more on this forum, myself included.
This is a B16 A engine to be upgraded a little bit.
But we have other engine/technical projects in the club.... PvKlubben.

Where do you live?
Have you any ide about transport cost to ship a cam from your country to Norway?

What do you think of this solution to valvecontrollers?
viewtopic.php?f=10&t=495&start=15
May ask you use Gooble Translate to read the text?
I live in Ohio, USA. The shipping costs are kind of expensive. Total cost would be $222 USD on lowest cost shipping, so $1330 NKr. I would probably ship the cam to my house, then ship it to you. Total time is about 15 days.

As for the article, there are a few things to remember. Firstly, the B16B engine is stronger than the B16A engine. The B16B has a forged crank with special alloy main bearings. Sometimes the B16A camshaft is cast, so it needs a cast distributor drive gear. If the use the ISKY cam, then you will need the drive gear from a B16B.

Are you running 6V or 12V? Before the engine was rebuilt, what was the major problem? My engine sounds just like it, but I have no oil consumption.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Thanks for info!
They are using 123 electronic ignition, so there is probably no problem.
Regarding the differences with wrought and cast, we have heard about it, but it is rather not any problem with the high oilqualities we have in our country. European oil standards are a cut above the U.S., and therefore we do not need additives in Norway for less tuniing and so on....
But we probably want to check this further with other engines if necessary.. :roll:

hlyshaugs vcar has 6 volt, and I have rebild from 6 to 12 volt....
The starter is still 6 volt, with al longer thinner startcable....
Post Reply