Eiriks PV 60-modell

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
Torbo2

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Takk for det!
Pirkete jeg? Vell, siden du er inne på det og er pirkete selv, så legger jeg ut et bilde til som bekrefter at jeg kankje ikke er mindre pirkete enn deg jangu: :)
Det var noen bitte små rustporer igjen som jeg tenkte jeg skulle overlate til sinkgrunningen, men så kom jeg til å tenke på at jeg hadde et "pirkeverktøy" som jeg fikk av tannlegen en gang. Fant det fram og et par tykke briller og pirket i rustprikkene for å sjekke om porene var dype?
Image
Det var de heldigvis ikke! :D
Så da er innsiden klar for sinkgrunning. Videre beskyttelse er ikke bestemt... Men foreløbig tenker jeg på på Biltemas tynnstoff uten løsemidler og tykkere karosserimasse inblandet 5% olje over....?
For videre evt. full behandling avventer jeg svar fra forskningssenteret på Grefsen....

Grunnen til at det har opstått rust her er nok at det var et stort flak av gammel understellsmasse som hadde løsnet mer elelr mindre og da vann kommer på baksiden vil det jo ligge der å "gjære". Dette er jo noe man har sett opp igjennom årene, at den "lovpriste" originlbeskyttelsen slippet taket til overflaten og det oppstår såkalt "spalterust". DA kan man jo skjønne at noen sverger til oljebehandling, som f.eks, Eivind Laag i Buskerudavdelingen og andre veteranentusiaster.
oljebehandling kantrolig redde halveis løsnet belagg, da olje trekker inn og til dels opptar fuktghet. :roll:

Kan også fortelle at min Renault Dauphine fra 1961 ikke hadde rust i hulrom, som kanaler, rammevanger eller i bunn av dørene, da den var beskyttet med BP-fett. Det var kun i skjerminnfestingene og i frontplata det var rust!
Noen smarte den gang varmet opp fett og sprøytet inn i hurommene og det har jo ikke tørket, bare blitt tykkere! :D
jangu1@hotmail.com

Post by jangu1@hotmail.com »

Det var en god ide og smelte fettet. Det kan jo prøves men vet ikke om det går med dagens fett da. Det er ikke sikkert for det var sikkert en miljøgift de måtte ta ut.
Men det koster ikke så mye og prøve da.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2

Post by Torbo2 »

Littt klargjøring i dag - for å montere skermer osv... Om noen sinkbrikker skal på plass:
Image
Torbo2

Post by Torbo2 »

To små bulker i den ene lykteringen - borte! :shock: :D
Image
Lykteringene er 100% rustfrie, laget i rustfritt stål som er forkrommet. De to småbulkene ble rettet opp som ved listene, men kun på hardt treunderlag, da jeg dunket bulkene forsikitig ut. Da de kom ut lot jeg de gå en anelse - utover - sett i motlys. Så var det litt på med en fin fil og slipepapir 800 til det ble jevnt.
Jeg registrerte at jeg slipte igjennom krommen, og ble litt bekymret over at dette kan bli synlig. Var vel heller ikke 100 prosent sikker på stålkvaliteetn under krommen, men tenkte at den som intet våger intet vinner... :?:
Så var det på med buffing-saken, poleringssskiva. Og så ble det praktisk talt usynlig det hele. Nikkel er 1-2 prosent mørkere enn krom, så om man går inntil 10 cm nærme, kan man ane en fargeforskjell. Men dette var på innsiden og i loddrett stilling blir det umulig å se! :D
Snakker om kvalitet! :shock:
Tar jeg feil her, vil det vise seg om et år eller to, men jeg har ikke tenkt å kaste buffering kit-et, og jeg har rikelig med både poleringspasta og rondeller igjen...
Kan noen som ser godt finne noe rusk på ringen, så si i fra, så tar jeg noen runder til med rondellen.
jangu1@hotmail.com

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg synes det ser veldig bra ut jeg Torbo. Kunne ikke gjort det bedre sjæl en gang. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:...noen sinkbrikker skal på plass:
Kan du beskrive hvor du plasserer dem hen?
Er det i tillegg til de vanlige skivene?
Gjør du noen tiltak for at disse skal komme i direkte kontakt med gods?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:De to småbulkene ble rettet opp som ved listene, men kun på hardt treunderlag, da jeg dunket bulkene forsikitig ut.
Hva brukte du å slå med? Det er vel ikke plass til din berømte jernstang i lykteringen?
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Ved å skure med et lite sinkstykke sammen med Ferrobet, biter litt sinken seg fast til reint stål og belegget. Så virker kjemien (galvanisering) og rustoppløsning i et jafs. Rusten blir myk og stålet grått, som jeg tolker som at sinken setter seg på overflaten.
Når du sier sinkstykke. Mener du da et stykke med ren sink, eller et forsinket metallstykke?
Kan se for meg at du f.eks bruker en sinkanode til båt.
Torbo2

Post by Torbo2 »

jangu1@hotmail.com wrote:Jeg synes det ser veldig bra ut jeg Torbo. Kunne ikke gjort det bedre sjæl en gang. :D
Takk for det! Er nå litt usikker på om du ikek hadde klart det bedre? Du er trolig modigere enn meg og da klarer du det minst like bra! Det det kan komme an på er tålmodigheten...? Den har jeg av og på..
Torbo2

Post by Torbo2 »

445 wrote:
Torbo2 wrote:...noen sinkbrikker skal på plass:
Kan du beskrive hvor du plasserer dem hen?
Er det i tillegg til de vanlige skivene?
Gjør du noen tiltak for at disse skal komme i direkte kontakt med gods?
Sinkbitene skal på skjermskruene innerst under de skivene som var der fra før.....
Jeg lagde dem enkelt ved å borre en masse hull ien plate og klippet ut etterpå.
Her brukte reine sinkplater (kapp) som jeg fikk av en blikkenslager i nærheten... De la ikke skjul på at sink var blittt dyrt, like dyrt som messing og kobber, men når det fikk greie på formålet, fikk jeg masse biter til litt av hvert...

På Jula har de sinkskiver (fullforsinket/tykt belegg) som også kan brukes. 10 stk for 19,- kr-
kjøpten noen sånne i tilelgg f.eks. om jeg ikke finner alle de gamle...
Last edited by Torbo2 on Mon 14 Nov 2011 20:08, edited 1 time in total.
Torbo2

Post by Torbo2 »

445 wrote:
Torbo2 wrote:De to småbulkene ble rettet opp som ved listene, men kun på hardt treunderlag, da jeg dunket bulkene forsikitig ut.
Hva brukte du å slå med? Det er vel ikke plass til din berømte jernstang i lykteringen?
Jo da den berømte stålstangen som elelrs har fungert som dor og mye annet... Men nå dunket jeg loddrett, og den har en fin bue på den ene enden.

Ikke så intersant kanskje, men...
Den har forresten sittet inni en girkasse fra Fiat 238, som spiste klørsjer og om ikke disse utsløserstenegene til kløsjen (inni girkassen) ble skiftet. Og så ble de også skiftet for sikkerhets skyld... Og da falt det en gratis på meg.... :)
Last edited by Torbo2 on Mon 14 Nov 2011 20:06, edited 1 time in total.
Torbo2

Post by Torbo2 »

445 wrote:
Torbo2 wrote:Ved å skure med et lite sinkstykke sammen med Ferrobet, biter litt sinken seg fast til reint stål og belegget. Så virker kjemien (galvanisering) og rustoppløsning i et jafs. Rusten blir myk og stålet grått, som jeg tolker som at sinken setter seg på overflaten.
Når du sier sinkstykke. Mener du da et stykke med ren sink, eller et forsinket metallstykke?
Kan se for meg at du f.eks bruker en sinkanode til båt.
Ren sink, det jeg har, eller et utskiftet sinkstykke som det som regel er mye igjen av og er kastet på båtplassen... Resirk. vet du....
Man kan jo ikke kaste noe.... :D :roll:

Kjenner denne kaldforsinkingen fra et firma som sprøyta på sinkpulver på diverse bildeler i nærheten av Hokksund, tror jeg det var. Her brukte de et svært stort sprøytetrykk, men nærmere detaljer husker jeg ikke så mye av. Jeg fikk kaldforsniket tilhengerfestet mitt og det var rustfritt i ca. ti år... Og da mener jeg uten er rustprikk! :D

Ikke helt det samme, men prisnippet er det samme.... tror jeg. Har prøvd det på ting før og det funker....
Men tykkelsen på sinken er ikke på høyde med den jobben firmaet gjorde.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg forbereder montering av skjermer, og det meste er klart. Jeg mangler noen klips og skruer. Har noen tilfeldigvis slike?
Image
Jeg fant skruer på Biltema "franske treskruer", som kan gå. Det har litt større gjengestigning, så det blir ikke eksakt tilpasning, men jeg har ikke tenkt å skru så fast at det kan bli noe problem, men klips er det verre med. Ikke å oppdrive på de vanlige stedene....
Skruene skal slipes av i tuppen...

Tips mottas med takk!
Skruer og klips kjøpes......

Listeklipsene er nå sinkgrunnet...
Last edited by Torbo2 on Mon 14 Nov 2011 20:29, edited 2 times in total.
Torbo2

Post by Torbo2 »

I verste fall må jeg ty til noe slikt! :roll:
Image
(det man ikke haver må lave)... :)
Foreløpig laget jeg noen i sink, men blir det for svakt, må jeg lage dem i 1 mm stålplate, uherdet, men i så fall sinkgrunnet.
Så får vi se hva som dukker opp og hvor tålmodog jeg er ...
Som med brikkene borret jeg hull - 6 mm og slo noen hakk på hver ende som på originalklipsene. Og smakk så passet de nye skruene.
Når skruen trekkes til får man en slags stolpe-/støtte-effekt ved at metallet er bikket opp på motsatt side av skruhodet. Ergo kan det ikke bøye seg ut mot skruhodet på vanlig måte.. :?: :idea:
Torbo2

Post by Torbo2 »

Husk Brenner kl 2015! :D
Post Reply