Pirkete jeg? Vell, siden du er inne på det og er pirkete selv, så legger jeg ut et bilde til som bekrefter at jeg kankje ikke er mindre pirkete enn deg jangu:
Det var noen bitte små rustporer igjen som jeg tenkte jeg skulle overlate til sinkgrunningen, men så kom jeg til å tenke på at jeg hadde et "pirkeverktøy" som jeg fikk av tannlegen en gang. Fant det fram og et par tykke briller og pirket i rustprikkene for å sjekke om porene var dype?

Det var de heldigvis ikke!
Så da er innsiden klar for sinkgrunning. Videre beskyttelse er ikke bestemt... Men foreløbig tenker jeg på på Biltemas tynnstoff uten løsemidler og tykkere karosserimasse inblandet 5% olje over....?
For videre evt. full behandling avventer jeg svar fra forskningssenteret på Grefsen....
Grunnen til at det har opstått rust her er nok at det var et stort flak av gammel understellsmasse som hadde løsnet mer elelr mindre og da vann kommer på baksiden vil det jo ligge der å "gjære". Dette er jo noe man har sett opp igjennom årene, at den "lovpriste" originlbeskyttelsen slippet taket til overflaten og det oppstår såkalt "spalterust". DA kan man jo skjønne at noen sverger til oljebehandling, som f.eks, Eivind Laag i Buskerudavdelingen og andre veteranentusiaster.
oljebehandling kantrolig redde halveis løsnet belagg, da olje trekker inn og til dels opptar fuktghet.
Kan også fortelle at min Renault Dauphine fra 1961 ikke hadde rust i hulrom, som kanaler, rammevanger eller i bunn av dørene, da den var beskyttet med BP-fett. Det var kun i skjerminnfestingene og i frontplata det var rust!
Noen smarte den gang varmet opp fett og sprøytet inn i hurommene og det har jo ikke tørket, bare blitt tykkere!