445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Torbo2 »

Får nok det til en av dagene.. Ringer først...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Kanskje en slik kunne vært en god investering:?
http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat ... tsektnr=37
! Endret: Leveres også igjennom Industri Fokus f.eks. på Alna. De selger Lunaprodukter, og jeg får litt rabatt om det kan bety noe ...?
Det må i alle fall bety at jeg får låne den med mine fintfølende fingre om det skulle bli behov? Hvis ikke jøper jeg en selv – kjekt å ha vet du/dere! :)
Den som går fra 7,2 til 8 mm. Ved å kjøre denne igjennom ventilstyringene med svært små kutt kan trolig styringene tilpasses ventilene med stor presisjon.
Disse har kanskje også:
http://www.sletteboe.no/index.php?expan ... =HUN+K+WEB
Eller Luna I Sverige?

Ved brotsjing må man bruke svært små kutt og starte så langt inni styringene som mulig vil gi sikker linearitet igjennom hele styringene. Og alle skal ha samme diameter innvendig. Men eksosventilene skal ha et par hundredels mindre diameter, og det skal man ikke gjøre noe med. De skal større klaring på grunn av litt større varmeutvidelse.
Hvis valget blir nye ventiler, er jeg redd for at brotsj må til? Og så får man en tilfredsstillelse ved at man vet at alt blir 100. Men her skal man holde tunga rett i munnen ... Finmekanikk det her ...
Her kan man kjøre igjennom de mikroskopiske kuttene på alle styringene gradvis, altså ikke en og en, så slipper man å skru så mye på den justerbare bratsjen.
Det er jo ikke så mye som skal til, men det er viktig å bruke litt tid på prosessen, da det ikke er noen vei tilbake om man har tatt for mye!
Man kan f.eks. sjekke med en eksosventil i første omgang og stoppe litt opp når den går igjennom. Så kan kuttene reduseres ytterligere til man er i mål med de oppgitte dataene. Eksosventil er best å måle ut fra, da den er 0,02 mm tynnere enn en innsugsventil. Og da får man beskjed om at man nærmer seg mål litt før den magiske grensen til å avslutte brotsjingen – hvor riktig diameter er på plass ... Dette er jo spennende? :)
Så forresten at man skulle "avsote" disse motorene hver 30 000–40 000 km!
Hvorfor det? Det var dagens gåte?
Er jeg slem? Ikke bli skremt av alt det som er beskrevet over. Dette er ingen kunst, det handler mest om nøyaktighet og tålmodighet ...
Last edited by Torbo2 on Tue 08 Nov 2011 18:28, edited 3 times in total.
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Som backup for denne tråden er hlyshaugs bilder og bildekommentarer samlet på https://picasaweb.google.com/hlyshaug/B16Overhaling

Og så er handleliste formidlet til 445 for komplettering:

VP Autoparts 54970 Motorpackningssats B16 (innkjøpt tidligere)
VP Autoparts 659699 Kløtsjlamell B4B/B16 PV/AZ
VP Autoparts 181428 Urtrampningslager B4b/B16
VP Autoparts 403717 Ventilfjäder B4B*/B16/B30A
VP Autoparts 403486 Avgasventil B16
VP Autoparts 403390 Ventilstyrning B16
VP Autoparts 403110S Kamlagersats B4b/B16
VP Autoparts 276658 Vevlagersats B4B/B16 std.
VP Autoparts 276686 Ramlagersats B4B/B16 std
VP Autoparts 9434521 Motorfärg röd B16/B18/B20
VP Autoparts 150106 Mutter
VP Autoparts 1161037 Kampasta 50 gr
VP Autoparts 15181 Låsbricka kamaxel B16
VP Autoparts 403737 Kamaxel B16B
SVPV-klubb 403881 Insugsventil B16
SVPV-klubb 279705R Kolvringssats B16 std.dim
SVPV-klubb 672910R Oljetryckskontakt B16
SVPV-klubb 951684 Fläktrem B16
SVPV-klubb 403984R Oljefiltersats B16 m/ packning

Og nei, 445, det er IKKE lov å ta noe UT av listen :lol:

Det blir nok ingen julepresanger på kone og barn i år... :wink:
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Leveres også igjennon Proffpartner f.eks på Alna.. De selger Lunaprodukter, og jeg får litt rabatt om det kan bety noe...?
Det må i alle fall bety at jeg får låne den med mine fintfølende fingre om det skulle bli behov? Hvi ikke jøper jeg en selv - kjekt å ha vet du/dere! :)
Den som går fra 7,2 til 8 mm. Ved å kjøre denne igjennom ventilstyringene med svært små kutt kan trolig styringene tilpasses ventilene med stor presisjon.
Du kjøper, jeg betaler, du låner, jeg får hjelp (virker som en oppskrift på å bli fattig og lykkelig, dette her) :D
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
445

Post by 445 »

hlyshaug wrote:Og nei, 445, det er IKKE lov å ta noe UT av listen
Som sagt, er nesten sikker på at "Kamaxel B16B" ikke finnes på lager, så jeg tror ikke det er nødvendig å prøve en gang..... 8)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

VP Autoparts 403737 Kamaxel B16B?
Jeg synes de sa at det var den siste de hadde igjen da jeg handlet kam der sist? Men det tar vel ikke så mange måndedene før de får satt i gang nyprodukjson hvis det kan skje? Men man vet aldri hva som kan skje før våren kommer?

Men skal du være litt slem og ta igjen hlyshaug, tar du med deg den gamle kammen til ENEM i Sverige, http://www.enem.se/kamaxlar.asp#VOLVO, så kan de slipe den om til en rå "gatekam" med de mulighetene som en enkelt kam kan få! HK: Ukjent, og det er nok det beste for alle parter da....
Advarsel: Dekkslitasjen bak kan øke en del... Man får jo ikke både i pose og sekk...
Torbo2

Post by Torbo2 »

"Du kjøper, jeg betaler, du låner, jeg får hjelp (virker som en oppskrift på å bli fattig og lykkelig, dette her) "

Suverent!
Skal garantere at du ikke blir fattig! Spennende jobb det her - jobbe med hundredeler - det er nøyaktig det!
og siden dette er motorens "oljesluk", sorry, kan man nesten ikke få gjort god nok jobb her...

Og om jeg kan få låne brotsjen vil jeg mellomlagre den på et nyvasket tørt håndkle langt inne på arbeidsbenken og med en nyinnkjøpt tannbørste til rensing underveis mellom hver prøvetilpasning av ventil i styring! Litt papir over, om den skulle bli liggende mer enn ti minutter, for å hindre støvkorn!
Ja du vet man vet jo aldri...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Da har vi det gåande... Fine saker... :) .
Torbo2

Post by Torbo2 »

hlyshaug wrote:
Leveres også igjennon Proffpartner f.eks på Alna.. De selger Lunaprodukter, og jeg får litt rabatt om det kan bety noe...?
Det må i alle fall bety at jeg får låne den med mine fintfølende fingre om det skulle bli behov? Hvi ikke jøper jeg en selv - kjekt å ha vet du/dere! :)
Du kjøper, jeg betaler, du låner, jeg får hjelp (virker som en oppskrift på å bli fattig og lykkelig, dette her) :D
@

Industripartner er det visst.... Men jeg finner ut av det...
445

Post by 445 »

Neste skrukveld blir tirsdag. Demonterer det siste og rengjør etter beste evne. Klargjør for et lass med nye deler som kommer torsdag.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Spennende!
hlyshaug

Post by hlyshaug »

I skrivende stund har det ankommet et lass med deler til 445 sin adresse. Gleder meg som en guttunge på julaften til å fråtse i pakkehaugen. Men for å ha kronologien i prosjektet i orden, kommer det først litt om forrige kraft(vask)samling, som gikk av stabelen 1. november:

Image
Tid for delevask! Og ettersom dette liksom skal være et lavbudsjettprosjekt, er delevaskeren et stk betongtrau fra Bilema (Vi har oppgradert fra plastbøtte).

Image
Parafin tilsettes...

Image
Oppvaskkosten finnes frem. Til vår disposisjon står også en flaskebørste, en tannbørste og en messingbørste. Sistnevnte riper litt, så den bør vi nok være forsiktige med. Som man ser er også verneutstyret i orden - kjemikaliehansker fra Biltema.

Image
Slik ble topplokket! Nå gjenstår tørking med trykkluft, og så sier vi oss foreløpig fornøyd.

Image
Fra topp til bunn. Vi tok for oss toppdeksel, bunnpanne og kløtsjkåpe. Helt som nytt har det ikke blitt, men den værste gørra er borte.

Image
Nærbilde av bånnpanna. Her så det vesentlig hyggeligere ut enn i motoren som fremdeles sitter i bilen til hlyshaug. Der befinner store deler av lagrene seg i bånnpanna...

Image
Toppdekselet kan nok få en omgang til, ja...
Her viser det seg at dekselet er lakkert i sølvfarge. Men det er vel rødt - som blokka - som er korrekt, eller hur?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2

Post by Torbo2 »

Godt å se at ting blir rent og pent! :)
Rødt toppdeksel er jo originalt! Galvaisert er kanskje finere? Forniklet er vel det fineste?
Jeg har foreløpig metall med klarlakk.. men det har nok begrenset holdbarhet, og da det dukket opp ent fint brukt forniklet deksel på bruktmarkedet i Uddevalla til 200-300 kroner, hadde jeg ikke noe valg! :)
Brotsj til ventilstyringer er på vei!
Dor til å slå ut foriengene med må lånes, med da må jeg til Drammen. Men det kan vel ordnes? Eller så må vi dreie....?
Ventilslipeutstyr har dere, var det ikke sånn?
Og er jeg heldig så får jeg se på... :?:
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Godt å se at ting blir rent og pent! :)
Brotsj til ventilstyringer er på vei!
Dor til å slå ut foriengene med må lånes, med da må jeg til Drammen. Men det kan vel ordnes? Eller så må vi dreie....?
Ventilslipeutstyr har dere, var det ikke sånn?
Og er jeg heldig så får jeg se på... :?:
Joda, ting blir riktig rent og pent. Flott at du ordnet brotsj. Skal bli spennende å se hvordan dette gjøres i praksis.
For å slå ut de gamle ventilstyringene kan vi vel bruke en av de gamle ventilene, og et mellomstykke? Dette klarer vi!
Har ikke ventilslipeutstyr. Skal se hva som kan lånes.

Antar at disse ikke kan brukes?
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... ipepinner/
Torbo2

Post by Torbo2 »

De er til siste finish. Før det må det hardere redskap til!
Det kan går å bruke disse også og slite og svette litt, men det kan hende setebredden blir litt forskjellig, og sånt skal man vel ikke ha noe av?
Denne er bra om man tar lette og forsiktige kutt og er nøye med sentreringen!
Image
Selges ogs her:
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=245
Men den koster noen lapper...
Man kan spare noen kroner ved å velge løse deler og en "kutter" som er midt i mellom størrelsene på eksos- og innsugningsventilene. Da vil den dekke begge ventilsetene og penger spart...
Om om dere oppfører dere pent skal dere få et supertips for å tilpasse, men først må jeg se om det dukker opp vafler og kaffe i morgen :) ?
Post Reply