Sprekker i ratt
Sprekker i ratt
På gamle biler med bakelittratt har det lett for å være krakeleringer, sprekker og sår i rattet. Så lenge rattet for øvrig er helt, har vel dette lite å si for sikkerheten, men utseendet lider. Spørsmålet blir da: Hva er trikset for å få rattet vakkert igjen? Er det så banalt som sparkel, puss og lakk?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Sprekker i ratt
Dette problemet hadde jeg på min Renault Dauphine 61-modell. Det jeg gjorde var å file opp sprekkene til store fuger på ca 5 mm og renset ekstremt godt underveis. Rettet opp til 5 mm, skrev visst 5 cm... uff uff... Godt at noen er våkne her inne....
Så renset jeg igjen med lynol, silikonfjerner og all den kjemien jeg hadde.
Så blandet jeg ut epoxy, med et lite overskudd av herder for å få en viss eastisitet, som jeg la i fugene. Pakket det inn med maskeringstape for at det ikke skulle renne bort. Måtte legge på minst to ganger om jeg ikke husker feil. Så var det å file, slipe med div. slipepapir og så grunne og lakke i hele omkretsen.
Det ble bra, og holdt i ti år og rundt 50 000 km før jeg kunen se et par nye sprekkdannelser. Om det var nye eller gamle "synder" har jeg ikke forsket på, da det dukket opp et nytt (helt ubrukt!) ratt i Renaultklubben som jeg monterte. Om ikke det hadde skjedd, hadde jeg ikke brydd meg, da det var bare jeg som kunne se de små antydningene til sprekker. Det er jo stålring som kjerne i rattringen, sannsynligvis også på PV, så det er jo ufarlige greier, skulle jeg tro....
Så renset jeg igjen med lynol, silikonfjerner og all den kjemien jeg hadde.
Så blandet jeg ut epoxy, med et lite overskudd av herder for å få en viss eastisitet, som jeg la i fugene. Pakket det inn med maskeringstape for at det ikke skulle renne bort. Måtte legge på minst to ganger om jeg ikke husker feil. Så var det å file, slipe med div. slipepapir og så grunne og lakke i hele omkretsen.
Det ble bra, og holdt i ti år og rundt 50 000 km før jeg kunen se et par nye sprekkdannelser. Om det var nye eller gamle "synder" har jeg ikke forsket på, da det dukket opp et nytt (helt ubrukt!) ratt i Renaultklubben som jeg monterte. Om ikke det hadde skjedd, hadde jeg ikke brydd meg, da det var bare jeg som kunne se de små antydningene til sprekker. Det er jo stålring som kjerne i rattringen, sannsynligvis også på PV, så det er jo ufarlige greier, skulle jeg tro....
Last edited by Torbo2 on Mon 24 Oct 2011 19:46, edited 1 time in total.
Re: Sprekker i ratt
For ordens skyld: Antar at du mener 5 mm og ikke 5 cm?Torbo2 wrote:Det jeg gjorde var å file opp sprekkene til store fuger på ca 5 cm og renset ekstremt godt underveis. Så renset jeg igjen med lynol, silikonfjerner og all den kjemien jeg hadde.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Sprekker i ratt
Å fytti katta... Retter det med det samme!!!
Tror ikke jeg bør skrive mer i dag!
Tror ikke jeg bør skrive mer i dag!
Re: Sprekker i ratt
Hei Whurt har et spoilerlim som herder på 3 minutter og tror det er mere egnet til å fylle sprekker,fargen er sort.
jeg har fikset mange spoylere med det.
jeg har fikset mange spoylere med det.
Re: Sprekker i ratt
Kan det slipes?
(Og hvorfor har jeg hvitt ratt når limet er sort - eller omvendt?)
(Og hvorfor har jeg hvitt ratt når limet er sort - eller omvendt?)
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Sprekker i ratt
Biltema har viss også noe tilsvarende PVC lim /epoxygreier til støtfangere og andre pvc liknende karosserideler/mykplast... Og det er hvitt!! En kamerat brukt dette nylig og jeg fikk æren av å pusse ned før lallering, og det beit godt fast i underlaget, vi lagde noen fuger for å få størst mulig limoverflate (bindeareal) og fikset støtfangeren hans (VW Caravelle, nyllakkert av en PV-eier i Østfold).... Tykt og godt. Fikk preset ham til å bruke 2K Akryllakk, uten met-jallaikk!hlyshaug wrote:Kan det slipes?
(Og hvorfor har jeg hvitt ratt når limet er sort - eller omvendt?)
Han inrømmet at det var dobbelt så bra som det som var fra før!
Og skaken på støtfangeren ble vakker og usynlig!
Re: Sprekker i ratt
Skal en tur på Biltema i morgen - får ta en titt i hyllene. Takk for alle tips!
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Sprekker i ratt
Litt silikonfjerner kan vel også være på sin plass? Du vet jo aldri hva forrige eier har tatt på før kjøreturene? Silikonfjerner frerner vel alt av fettstoffer, olje hudrester osv.? Ellers er jo lynol og Whitespirit en god start for å rense med. Men silikonfjerner til slutt, da det aldrig kan bli bra nok de her...
Skal du ta av rattet, så har jeg kanskje en avdrager til formålet, men den er til nyere pv/Duett/Amazon, så jeg vet ikke om den passer. Men den er jo lett å lage av litt tykt flatjern med en bolt i midten og et par hull og et par tommeskuer...
Skal du ta av rattet, så har jeg kanskje en avdrager til formålet, men den er til nyere pv/Duett/Amazon, så jeg vet ikke om den passer. Men den er jo lett å lage av litt tykt flatjern med en bolt i midten og et par hull og et par tommeskuer...
Last edited by Torbo2 on Sun 30 Oct 2011 23:30, edited 1 time in total.
Re: Sprekker i ratt
Silikonfjerner er også et godt tips!
Jeg har vel egentlig ingen fremdriftsplan for dette, men vinteren kan jo være en god tid for så mangt.
Før rattet går av, må rattsentrum med hornring av - noen idé hvordan dette er festet? Hornet virker ikke på bilen min, så kanksje sitter problemet i denne dingsen.
Jeg har vel egentlig ingen fremdriftsplan for dette, men vinteren kan jo være en god tid for så mangt.
Før rattet går av, må rattsentrum med hornring av - noen idé hvordan dette er festet? Hornet virker ikke på bilen min, så kanksje sitter problemet i denne dingsen.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Sprekker i ratt
Skrev ut verkstedshåndboken som omhandler dette på fredag. Vi kan kikke på dette på tirsdag. Var ikke innlysende hvordan ringen skulle av.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Sprekker i ratt
Kan ikke huske å ha tatt av rattet på de eldste pv/duett, men tror ikke det skulle være noen problem?
Det er flere metoder også ...
Det er flere metoder også ...
Re: Sprekker i ratt
Bruksanvisning for demontering av ratt på 444 og 445:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Sprekker i ratt
SVO 2101:
http://www.ebay.com/itm/NOS-Volvo-Works ... 2c6025fd6d
Er det to skruhull på hver side av sentermutteren som på senere modeller skal det være enklere. Ellers blir det "knemetoden"... Tar noe om den senere, den må vel helst vises...
http://www.ebay.com/itm/NOS-Volvo-Works ... 2c6025fd6d
Er det to skruhull på hver side av sentermutteren som på senere modeller skal det være enklere. Ellers blir det "knemetoden"... Tar noe om den senere, den må vel helst vises...
Re: Sprekker i ratt
Hvem Hva Hvor fra 1958 har svaret på hva rattet er laget av: "Kunstharts".
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444