Hei
Hva "dekker dere til" Owatrolen med?
Min erfaring er at alene dunster Owarolen bort etter ett par år og det blir like tørt som før. Det er derfor jeg har gått over til sinkspray dekket til med understellsmasse som ikke stivner. Forsøkte en gang å blande litt owatrol i Tectyl, men det gjorde at den herdet og sprakk opp. Brukte linolje i kanalene på en Lancia 1988 mod som jeg har for en 4-5 år siden. Der var rusten godt i gang inne i kanalene, men den ser ut til å ha stoppet etter dette. Det har ihvertfall ikke brutt igjennom noe rust ennå.. (Åpner liksom ikke kanalene igjen for å sjekke hehe).
Jeg har snakket en del med en metalurg på jobben som jobber med rusthindring på oljeplattformer. Han sier at dersom bilen ikke kan dyppes i ett bad for kromatering/fosfatering/varmgalvanisering, og det kan jo de færreste, så er det god zinkcromatgrunning som dekkes med en god lakk og evt understellsmasse som ikke herder som gjelder. På bart stål er det etsegrunning som gjelder før lakking. Det gjelder å holde luft og fuktighet unna stålet. Er fuktigheten i lufta over 55% så ruster det...
Fordelen med å blande Owatrol i f.eks Bengalack er at malingen blir mer fleksibel slik at den ikke sprekker så lett opp og slipper luft til.
Rust har opptatt meg en del år, og jeg tror jeg har forsøkt det meste av "lurium" og påstått gode produkter uten at jeg har blitt helt fornøyd. Er det brunt belegg er min erfaring at det kommer igjen om det kan komme vann til. For meg har det blitt til at under bruker jeg mye sinkspray og tykk understellsmasse som ikke tørker. På flater som skal lakkes må all rust vekk og deretter bruker jeg en etsegrunning. Vanlig sinkspray er det vanskelig å få lakken til å sitte på (Som mange av "lurium" produktene(Les rustoppere, rustomdannere osv.)) . Deretter dekkes denne med tokomponent lakk. I kanaler og inni dører bruker jeg linoljebasert understellsmasse fordi denne kryper som Owatrolen men tørker meget sakte ut. Har brukt bare denne metoden i en tre fire år, så det gjenstår fortsatt å se om det holder i lengden. Uansett er det ingen enkel vei til rust og vedlikeholdsfri veteranbil, om noen. Håper noen kan ha nytte av min erfaring, men det er jo som kjent flere veier til Rom

.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").