445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
Torbo2

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Torbo2 »

Den løse fjæra sa en ting til, som man normalt ikke tenker på og det er "gapet", som det står i den svenske boka. Toleransen er ca. 0,5 mm og det så ut til at det var mye større da vi tok de andre målene. Det indikerer at fjærene er slitt, kombinert med sylinderslitasjen... Opratørene/kirurgene sitter på målene her...
Men når det gjelder sylinderslitasjen er tillatt grense 0,25 til 0,30 mm, ifølge "boka", så her er gutta godt innenfor med 0,14 mm. Eller 0,15 som jeg trodde den var... men der bomma jeg på en hundrendel gitt... fillern....
Tør nesten ikke si det, men da er motoren nærmere halvslitt?...
Men den har nok 200 000 km eller mer igjen, om det kan rette opp i forrige nedslående setning...:)
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Har et tips på fjerning av sot på ventiler, men det er mekanisk. Men det er skånsomt allikevel. Man trenger rettsliper ala trykkluft eller Dremel. Denne utstyres med en kantstålbørste. Ventilen setter en forsiktig inn i en bormaskin på stativ eller en benkebormaskin. Bruk gjerne maskeringstape på delen som settes inn i bormaskinen. Deretter starter en bormaskinen og drar greit av belegget på ventilen med stålbørsten. Husk maks turtall på stålbørsten og lavt turtall på bormaskinen(Ventilen). Ikke bruk krefter, men la maskinene gjøre jobben. Stålbørste med liten diameter passer utmerket i "svingen" mellom stamme og ventilhode. For ordens skyld en pusser på tvers av rotasjonsrettningen på ventilen fra stammen og ut mot kanten av hodet. Fordelen med denne metoden er at den er rask og ikke spiser materiale. En kan jo da la seg inspirere til å utvide denne metoden til slipehylser og videre polering av ventilen, men det er en annen historie som krever litt innsikt i trimming. (Sliping senker vekten og polering øker bruddstyrken bla)
Ellers godt å se at dere nå snart påtar dere oppdrag for proff overhaling av B16 hehe. Kommentar til slutt. Jeg hadde skiftet bære og rådelager med det samme motoren er oppe, selv om den er under makstoleransene. Dette også fordi en honing og nye stempelringer vil øke motstanden i sylinderne. Hvordan var forresten oljepumpa og klaringene der. Sier også noe om livet som motoren har hatt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Takker for sotfjerningstips, skal ikke se bort fra at vi omsetter det i praksis! Er det stålbørste som gjelder også når det gjelder selve ventilsetene?

Bære- og rådelager står på innkjøpslista.

Oljepumpa har vi så langt ikke demontert - det skjer muligens tirsdag kveld.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
jangu1@hotmail.com

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg kommer med min B 16 når jeg har kjøpt den jeg hlyshaug. Så kan du og 445 overhale den også når dere først er i gang. Det synes jeg var veldig lurt. Så kan jeg heller sveise rust ikke det at jeg er så flink til det men jeg kan hvertfall trene masse på det. :D

Mvh Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2

Post by Torbo2 »

Da blir nok ventilene fine, pusset og polert osv.
Så er det spørmål om dere skal vippe av de andre topplokket og kanskje finne litt bedre ventiler inni der, og så bruke de beste vetlilene man finne gode mål på.
De målte ventilene var jo også litt slitt i annleggsvatene mot setene, trolig slipbare, som sagt, men det beste er vel godt nok?
Jeg har litt 0,6 mm kobberfilm til å sette på ventilstammene for å beskytte i chucksen om det er ønskelig. Jeg kjører forbi Storo i nitiden i dag, om det kan være et møtested, er nok litt stress, for jeg må innom jobben og så videre.... Ellers kan jeg ta det med neste gang jeg komme, om jeg får lov til å beskue prosessen videre?
Litt mer sikkert enn tape vil jeg tro?

Ellers må dere sjekke med myndighetene ang. utslipp av sotpartikler! Nox vet jeg ingenting om her, men har registrert at NOX-reglene ikke gjelder i egne rekker hos myndighetene. Det kjøper nemlig en haug med dieselbiler til politiet for tiden... Men de skal vel ikke kjøres så mye, i hvert fall ikke i rushtiden? De skal vel bare ha noe å sitte å speide i midt i byen?

Så da blir det vel pustemaske m. partikkelfilter og vernebriller?
Ang. speide, går det også greit å fjerne sota med speiderkniven og vanlig stålbørste. Da unngår dere finfordelt sotstøv/karbon/partikler på ting og tang og på det fine epoxygulvet. Kjenenr en, skal ikke si noen navn, men han står med kosten og feier mens han høvler støpejerntopplokk for ikke å få sotsverte på epoxygulvet. Støpejernstopplokk inneholder nemlig mye kull/karbon (ca. 4-6%), som bla. gjør det stivt/stabilt og porøst... Og litt lettere enn rent jern...
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Da forsøker vi oss med en billedmessig oppsummering av gårsdagen:
Her er det tidligere omtalte pakningssettet. Mye moro i metall, papp, papir, kork, filt og tre. Dessverre er det nok en stund til vi får bruk for dette...
Her er det tidligere omtalte pakningssettet. Mye moro i metall, papp, papir, kork, filt og tre. Dessverre er det nok en stund til vi får bruk for dette...
hpl_111012_3378L_400.jpg (119.99 KiB) Viewed 9157 times
Takket være Torbo2 sitt generøse forhold til utlån av presisjonsinstrumenter, kunne vi leke Mikro-Midas  og produsere tabeller av samme type som 445 viste i et tidligere innlegg.
Takket være Torbo2 sitt generøse forhold til utlån av presisjonsinstrumenter, kunne vi leke Mikro-Midas og produsere tabeller av samme type som 445 viste i et tidligere innlegg.
hpl_111012_3379L_400.jpg (130.3 KiB) Viewed 9157 times
De gamle ventiltetningene i gummi var harde som stein, og brakk i flere deler da de ble fjernet med skrutrekker. Heldigvis er det nye i pakningssettet.
De gamle ventiltetningene i gummi var harde som stein, og brakk i flere deler da de ble fjernet med skrutrekker. Heldigvis er det nye i pakningssettet.
hpl_111012_3386L_400.jpg (64.68 KiB) Viewed 9157 times
Et annet nyttig verktøy vi fikk til låns: En ventilfjærklemme. Svært hendig. Plasseres med den ene enden over ventilen, og den gaffelformende enden over fjæren. Men allerførst et kakk med hammeren på ventilfjæra for å "løsne fast" det hele...
Et annet nyttig verktøy vi fikk til låns: En ventilfjærklemme. Svært hendig. Plasseres med den ene enden over ventilen, og den gaffelformende enden over fjæren. Men allerførst et kakk med hammeren på ventilfjæra for å "løsne fast" det hele...
hpl_111012_3382L_400.jpg (157.54 KiB) Viewed 9157 times
Nærbilde av ventilfjærklemma i arbeid. Når denne ble strammet, var det lett å fjerne de to koniske bitene som låser fjæra (aner ikke hva de kalles) med en tang.
Nærbilde av ventilfjærklemma i arbeid. Når denne ble strammet, var det lett å fjerne de to koniske bitene som låser fjæra (aner ikke hva de kalles) med en tang.
hpl_111012_3385L_400.jpg (188.57 KiB) Viewed 9157 times
Fortsettelse følger så snart bikkja har vært på kveldstur... :)
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote: Så da blir det vel pustemaske m. partikkelfilter og vernebriller?
Ang. speide, går det også greit å fjerne sota med speiderkniven og vanlig stålbørste. Da unngår dere finfordelt sotstøv/karbon/partikler på ting og tang og på det fine epoxygulvet. Kjenenr en, skal ikke si noen navn, men han står med kosten og feier mens han høvler støpejerntopplokk for ikke å få sotsverte på epoxygulvet. Støpejernstopplokk inneholder nemlig mye kull/karbon (ca. 4-6%), som bla. gjør det stivt/stabilt og porøst... Og litt lettere enn rent jern...
Har ofte støvsugeren stående på og suge like ved der slipingen skjer. Det fanger opp veldig mye slipestøv.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Regnet med at dere hadde kontroll... Da mangler det ikke mye. Heller ikke tid, uvanlig nok, da det er lenge til våren...
Da blir det nok løpetid for flere hester fra stallen til hlyshaug.......
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Framhaldssoga held fram:
... og så er fjæra x8 - og det jeg ikke kan navnet på - ute. Et lite skritt for menneskeheten, osv...
... og så er fjæra x8 - og det jeg ikke kan navnet på - ute. Et lite skritt for menneskeheten, osv...
hpl_111012_3387L_400.jpg (126.43 KiB) Viewed 9154 times
Ventiler ute og sortert i riktig rekkefølge. Vi har fått med oss at det er viktig å putte riktig ventil tilbake i riktig hull i topplokket. Hvis ventilene blir brukt om igjen, da. Som torbo2 nevte, er det et alternativ å bruke godsakene fra den opprinnelige motoren. Eller å dra på seg spandérbuksene og kjøpe nytt...
Ventiler ute og sortert i riktig rekkefølge. Vi har fått med oss at det er viktig å putte riktig ventil tilbake i riktig hull i topplokket. Hvis ventilene blir brukt om igjen, da. Som torbo2 nevte, er det et alternativ å bruke godsakene fra den opprinnelige motoren. Eller å dra på seg spandérbuksene og kjøpe nytt...
hpl_111012_3389L_400.jpg (86.04 KiB) Viewed 9154 times
Et sett ventiler manglet på forrige bilde. Men her er de! 445 lekte "den lille kjemiker" i går, og forsøkte det meste som ikke virket. Blir det mekanisk sotfjerning, mon tro?
Et sett ventiler manglet på forrige bilde. Men her er de! 445 lekte "den lille kjemiker" i går, og forsøkte det meste som ikke virket. Blir det mekanisk sotfjerning, mon tro?
hpl_111012_3421L_400.jpg (132.06 KiB) Viewed 9154 times
Ventilløfterne er også sortert. Disse skal være vanskelig å få tak på nye, så her blir det nok til å slipe anleggsflaten (nederst) lett, slik at sår og hakk forsvinner. Glemte selvfølgelig å ta bilder fra den viktigste vinkelen - vi får se om hukommelsen holder til neste mekkekveld.
Ventilløfterne er også sortert. Disse skal være vanskelig å få tak på nye, så her blir det nok til å slipe anleggsflaten (nederst) lett, slik at sår og hakk forsvinner. Glemte selvfølgelig å ta bilder fra den viktigste vinkelen - vi får se om hukommelsen holder til neste mekkekveld.
hpl_111012_3416L_400.jpg (48.95 KiB) Viewed 9154 times
Mer følger...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
hlyshaug

Post by hlyshaug »

En liten kikk opp i topplokket. Vi har nok av sot og avleiringer. Er det stålbørsten som må frem her også?
1.
1.
hpl_111012_3405_400_syl1.jpg (197.68 KiB) Viewed 9153 times
2.
2.
hpl_111012_3404L_400_syl2.jpg (188.93 KiB) Viewed 9153 times
3.
3.
hpl_111012_3406L_400_3.jpg (165.9 KiB) Viewed 9153 times
4.
4.
hpl_111012_3398L_400.jpg (184.61 KiB) Viewed 9153 times
Etter å ha sett på hva jeg har selv har skrevet på bildet, er jeg litt i stuss om jeg har brukt riktig ord. Er dette ventilsetet (-setene), eller er jeg på feil jorde?

-Mer kommer!
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Så er tiden kommet for å snu motoren og fjerne bånnpanna.
Bånnpanna er av, og 445 virker begeistret over resultatet. I likhet med hlyshaugs opprinnelige motor, er det også her brukt rikelig med pakningssement/silikon for å få det tett. Men her er det i hvertfall gjort i tillegg til original pakning. På den andre motoren var det KUN tettet med guffe...
Bånnpanna er av, og 445 virker begeistret over resultatet. I likhet med hlyshaugs opprinnelige motor, er det også her brukt rikelig med pakningssement/silikon for å få det tett. Men her er det i hvertfall gjort i tillegg til original pakning. På den andre motoren var det KUN tettet med guffe...
hpl_111012_3414L_400.jpg (157.13 KiB) Viewed 9153 times
Ikke så lett å få noe inntrykk fra bildet, men det var atskillig mindre ekkel gjørme her. Nesten ikkeno' faktisk!
Ikke så lett å få noe inntrykk fra bildet, men det var atskillig mindre ekkel gjørme her. Nesten ikkeno' faktisk!
hpl_111012_3411L_400.jpg (91.81 KiB) Viewed 9153 times
Torbo2 fant frem nok et mikrometer, og så ble veiva målt ved første sylinder. Tallene gjemmer seg i 445 sin laptop, så her trenger jeg suffli!
Torbo2 fant frem nok et mikrometer, og så ble veiva målt ved første sylinder. Tallene gjemmer seg i 445 sin laptop, så her trenger jeg suffli!
hpl_111012_3434L_400.jpg (195.66 KiB) Viewed 9153 times
I neste - og kveldens siste - illustrerte innlegg, er det måletråden som tas frem.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Da er det måletrådens tur. Ettersom vi hadde tatt ut stempelet og råden fra sylinder nr 1, var det nr 2 som ble målt, under kyndig overoppsyn fra torbo2. Målet er da at vi skal klarer brasene selv med de gjenstående.
Her er rådelageret fjernet, og måletråden på plass på veiva.
Her er rådelageret fjernet, og måletråden på plass på veiva.
hpl_111012_3446L_400.jpg (138.77 KiB) Viewed 9151 times
Så dras det til for konge og fedreland, dog ikke mer enn momentet som står oppgitt i reparasjonshåndboka. Vi ble litt pysete her, og trodde først at momentnøkkelen var ødelagt, fordi vi måtte trekke til så innmari hardt. Men så var det riktig moment likevel, og måletråd har vi foreløpig nok av.
Så dras det til for konge og fedreland, dog ikke mer enn momentet som står oppgitt i reparasjonshåndboka. Vi ble litt pysete her, og trodde først at momentnøkkelen var ødelagt, fordi vi måtte trekke til så innmari hardt. Men så var det riktig moment likevel, og måletråd har vi foreløpig nok av.
hpl_111012_3454L_400.jpg (170.8 KiB) Viewed 9151 times
Her er resultatet. Ikke så ille gæli, og vel innenfor toleransene, men når vi først er i gang, blir rådelagrene byttet. Igjen er det 445 som har måleresultatene på PC'n...
Her er resultatet. Ikke så ille gæli, og vel innenfor toleransene, men når vi først er i gang, blir rådelagrene byttet. Igjen er det 445 som har måleresultatene på PC'n...
hpl_111012_3463L_400.jpg (141.35 KiB) Viewed 9151 times
That's all, folks! Det vil si, som nevnt i andre innlegg tidligere i dag, målte vi også gapet i stempelringene med en kombinasjon av skyvelære og bladsøker. Dette er fotodokumentert, men redigeringen av de bildene får komme senere.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2

Post by Torbo2 »

hlyshaug wrote:Framhaldssoga held fram:
hpl_111012_3387L_400.jpg
hpl_111012_3389L_400.jpg
hpl_111012_3421L_400.jpg
hpl_111012_3416L_400.jpg
Mer følger...
Setene er riktig forklart, de store sirklene nedi der. De mest blanke er innsugsventilsetene og de andre eksos (med dårlig tetning).
Nedi der kan man rense med en roterende liten stålbørste som ser ut som en liten malerpensel. Men man må bruke lett hånd for ikke å ødelegge de halvporøse ventilstyringene. Akkrurat rundt ventilstyringene kan man pille vekk sot med en skrutrekker. Det er også noe som heter sotskrape, som man kan bruke i kanalene i tillegg. Har minst en til rådighet om det ønskes...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Dette er vl å gå litt langt i oppgradering? Her må man nok tenke vinterføre på tørr asfalt, det sladder som på verste glattisen...
Godt å se at noen er verre enn oss.....

http://www.streetfire.net/video/1000hp- ... _34809.htm

http://www.streetfire.net/video/ridicul ... 153472.htm
.... Men det det er jo din bil hlyshaug.... Tror du vil merke masse mer futt og nyyyydeli gange etter dine valg uansett....
Torbo2

Post by Torbo2 »

445 og hlyshaug gjør ting de snart kan: Motoroverhaling :)

Vet ikke om dette er å gå for langt, men bruker man makro på kameraet kan man nesten få mikroskopisk oversikt over ventllsetene f.eks. før og etter sliping. Jeg brukte det rett og slett for å se bedre og fikk full kontroll ala dette:
Ganske nærme:
Image
Svært nærme:
Image

Henvisning fra tråden: viewtopic.php?f=10&t=495&start=15
Post Reply