445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
445

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Har dere demontert ventilene?
Nei, har ikke demontert ventilene ennå. Kikket på toppen i et par minutter i går, og forsøkte å finne ut hvordan ventilene/fjærene skulle demonteres.
Hadde ikke tid til å sjekke noen klok bok, får ta det etterhvert.
I mellomtiden mottas tips med takk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Har måleklokke dem magnetfeste og dere vil måle styringene?
Er ikke helt sikker på om jeg forsto innholdet i denne stenografi-setningen. Kan du utbrodere for oss litt langsomt-tenkende?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Tror det er avbildet i manualen, men jeg vet ikke om jag klarer å forklare dette i en tråd?
Men først: Ventilene demonteres med en fjærtang som dere kan få lånt av meg f.esk. Når ventilfjærene er presset sammen ca. en halv cm, kan man pille ut to halvmånelåser som står på ventilstammen og så slippe opp tanga så ventilene løse.
Så kan man ved hjelp av et måleur på et magnetfeste, måle sideslakken på ventilene, altså kombinasjon av slitasje på ventilstamme og styringer. Dette er det maksmål på i manualen, men det er ikke det samme som direkte målt slitasje på ventiler og styringer. Ventilstammeme må måles med mikrometer.
Men om den første målingen er innenfor toleranse, er det en god indikasjon på at man ikke trenger å gjøre noen mer med dette. Og kun konse på ventilsliping.
Beklager om det blir litt skrivefeil og litt stakatospråk nå, men tankene gå nå i retning av ut i sola slipe PV. + + +
Ring gjerne om ting er for dårlig forklart, så kan jeg kan jeg får meg en pause i dag også ...
Resten får vi ta i forskningssalen på Grefsen..
Torbo2

Post by Torbo2 »

Rapport fra forskningsbasen på Grefsen:
Reodor, 445 og Torbo2 tok en kikk på ventilene i kveld, og målingene viste at sideslakken var noen over grenseverdien på 0,13-0,15 mm. På eksosventilene tillates 0,02 mm mer slakk.
V registrerte mye sot på ventilene. Spesielt på innsugningsventilene, som 445 og hlyshaug trolig kan vise bilde av. Utblåsningsventilen på syl. 1 hadde sot på anleggsflatene, ergo dårlig tetning. Dessuten varmefarge/antydning på stammen - med farge opptil blå - 300 grader... Ut fra fargene på stål kan man nemlig se hvor varmt det har vært (over 200 grader)...
hlyshaug skal gå videre her selv, så vil han nok ta en avgjørelse ut fra følgende alternativer:
1. Bytte kun ventilstyringer. (100 kr/stk - ca. 800 kr.)
2. Bytte ventiler og styringer. + 250 x 8... pluss 100 x 8 (dyr løsning)
3. Sjekke ventiler og styringer på den motoren som sitter i bilen og bruke de ventilene om de er bedre? (alternativ måte)
4. Evt. sjekke/bruke det topplokket som er i bilen?
men Reodor var inne på at det kunne være noen feil med vippearmsmeknaismen, så da må i så fall den sjekkes grundig eller ikke brukes...?
hlyshaug skal ta disse vurderingene så venter vi med spenning?
Mange valgmuligheter, men det er i alle fall gode muligheter for å få en god motor ut fra dette, men enkelte nye slitedeler. Trolig kan dette bli Norges billigste motoroverhaling med et holdbart resultat. Og lærerikt for oss som holder på og forhåpentligvis for andre også?
Det er også mulighet for å dreie ned toppen av nye styringer og sette på ventildeflektorer av moderne type, som på Volvo B20, f.eks... Da blir motoren tett som en potte.
Se tråd: viewtopic.php?f=10&t=495&start=15
Slik:
http://forumbilder.se/images/e52011102117A7d08.jpg
Sylinderslitasjen så ok ut, men det kan vel lønne seg med honing og nye stempelfærer, og så tar Reodor slitekanten øverst på sin måte... Har sier selv at han er stø på hånda.... Rapport på dette kommer etter at den jobben er gjort....
måtte bare notere ned dette mens det er ferskt...
Reodor og 445 har kanskje noe som jeg har glemt?
445 tok bilder og kommer nok med det og kommentarer.
Dette blir nok lekkert!
445

Post by 445 »

Takk for veldig hyggelig besøk av både Torbo2 og Reodor57!
Neste gang skal jeg sørge for at det er litt mer varme på verkstedet...

Det var svært lærerikt å være med på det lille vi gjorde i går. Å kunne lese så mye ut fra farge på ventilstamme, og sot på ventilene var spennende.

Tok bare ett bilde i går, men vet at hlyshaug alltid har med kamera, så ved neste korsvei blir det nok mer dokumentasjon.

Her er bilde av ventilene til sylinder 1:
IMG_0508.JPG
Torbo2

Post by Torbo2 »

Sot, spesielt på innsugsventinen, kombinert med sot i kanalene er en ufin effektbrems. Det kunne vært morsomt å målt hk før og etter overhaling, men jeg kan høre med Turbo Karlsen om dette. Han har jo gjort tusenvis av målinger, noen ganger flere ganger daglig, og sikkert hundrevis før og etter sotrensing?
Skal jeg gjette vil nok minst 5 hk våkne til liv etter bare rens i seg selv? Og med litt øket komp, litt høyere tenning (tilpasset dagens oktantall) vil nok hlyshaug ikke kjenne igjen den nye oppgraderte motoren. Minst ti prosent kan vel merkes? Så vi som holder på med dette må vel antakelig måtte dekke fartsbøtene hans?
omvendt: For noen år siden kunne det hende at Politiet og Biltisynet krevde dokumentasjon over hk på bilen da de fikk mistanke. Jo da, det skurkene gjorde da, var å sette ned tenningen mellom fem og ti grader, og den uanvhenginge testestasjonen kunne ikke annet enn å ta utskrift over hva de målte. Og målingene var da innenfor den akseptable 10 %-marginen for godkjenning. De hadde jo ikke fått beskjed om å optimalisere motoren først, det er jo en tilleggsjobb.
Har observert noen sånne målinger, og sett på pokerfjesene til eierne ... De visste selvfølgelig ingenting om hvorfor bilen gikk litt "skjevt" på tomgang ...

Den gang: (litt utenom - ingen trenger å lese dette, men det dukket opp noen utdrag fra gamle historier)
Det er jo lettere å huske galskapen til andre, mens vi andre "uskyldige" gjorde vel bare snill motortrim i god tro på 60-og 70-tallet. Helt uskyldig i dagens målestokk, vil jeg si ...
Selv en trimma motor den gang gikk ikke bedre enn dagens standard motorer, men lyden, lav vekt på bilene, turtallet og spensten i forhold til utgangspunktet var moro nok for sin tid ... Og noen ganger glemte vi at "ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd". Så var det å bytte deler av drivverket for tidlig, oppgradere kjøreegenskaper som ikke sto i stil med motoreffekten, gjøre forbedringer. Dynamoer som slapp viklingene innvendig på grunn av høye turtall og lukta godt, vannpumper som knakk og mye annet rart. Brente hull i stempler fordi vi glemte å legge inn smøresprut på undersiden av stemplene og manglende oljekjøler osv..... Motorsykkelmotorer gikk jo over 10 000 o/min, så hvorfor skulle ikke ikke bilmotoren gjøre det? Vel vel det fant vi ut etter hvert ...
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Litt malapropos, men likavælagitt: Hadde den tvilsomme gleden av å bli vinket inn etter radarkontroll på E18 nær Tønsberg en gang på 80-tallet. Men jeg sitter der - klam, blek og svett - og hører politimannens dom, vinkes det inn en knall orange 2CV. Eieren smeller opp sideruten, stikker hodet ut så langt det går, og vræler begeistret til onkel politi: - Får jeg pokal nå?!?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
445

Post by 445 »

Når vi nå skal i gang med rengjøring av sot, hvilken fremgangsmåte er best?
Er det noen kjemi som løser sot bra?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg bruker kniv og stålbørste, helst roterende, men sotet sitter som regel som fy, spesielt på eksosventilene. Så til slutt fint smergelpapir med forsikitghet slik at ikke stammen eller aneggsflaten på ventilen blir skadet/slitt.. Legges smergelpaitet rund en rundfil, får men en sikker bue når man pusser- uten å d´ødelegge annleggsfratene...
Og til slutt stålbørste igjen for å ta evt. tæreing i porene i stålet.
Reodor tar dem i drillen osv. men det kan han selv evt. forklare mer om....
Men vikitg her er å bekytte ventilstammen i chucksen med tynn metallfilm e.l.

Har er par andre råe sotfjerningsmetoder som jeg ikke tør å nevne her...
Det går på syre og oksygen....

Utenom til ettertanke...
Morsomt å sitte å høre på diesel/bensin- problematikken, samtidig her på tv, da myndighetene har gått skikleig i baret! De har selvfølgelig visst om dette i lang tid, men så har de blitt litt for mye indoktorinert med at diesel gir lite CO2 og glemt resten..
Endelig fant de ut som noen av andre har sagt før: "Rart at dieseleksos skal være så sunt - det som lukter så illle?

Skulle vært morsomt å kommet med en skikkelig slengbemerkning her.... :
Ikke vrak de ti år gamle bilene! De slipper ut minimalt med NOX i forold til en ny dieselbil! De har jo katalysator... Tenker noen hadde fått hakeslepp, eller blirtt vippa av stolen, da de fleste vil fornye bilparkern... Mye på gunn av utslipp! Neste år kommer det nok noe nytt og farlig ut fra bensinbilene igjen slik at det kan legge på litt ekstra "hjernesvinnavgift", da det kanskje kan være ting som påvirker hjernen på linje med løsemidler... Den som venter får se. Og virker ikke det kan det komme dekkstøyavgift, noe NAF har slakta en gang, men når diverse utgifter i statsadministrasjonen øker så må man jo fínne på noe.
Prate, prate , prate og mene og sette restriksjoner - jeg resignerer..... Bom bom, fortsatt dumpes bompengeavgifter fra landsdeøler i Sør-Norge etter jeg var der i sommer....
Aldri mer Norje, sa en svensk caravanlist jeg snakket med i sommer...
Last edited by Torbo2 on Mon 10 Oct 2011 22:21, edited 2 times in total.
445

Post by 445 »

Roterende stålbørste.....
Hmmm..... har jo en Dremel med diverse tilbehør. Må teste om den kan brukes til noe i denne sammenhengen.
Torbo2

Post by Torbo2 »

445 wrote:Roterende stålbørste.....
Hmmm..... har jo en Dremel med diverse tilbehør. Må teste om den kan brukes til noe i denne sammenhengen.

Mye går bra, men det meste andre krever forsikitghtet. Dynamitt fjrener nok også det meste, men hvordan finne ventilene etterpå?
FArlig, farlig....
Syre, f.eks. Ferrobet vl nok få sotet på ventilhodet til å koke, og gå i oppløsning.

Og så har du jo acetylenbrenner. Fyre opp, stenge acetylentet og la sotet brenne opp av seg selv kun med oksygentilførsel. Det må i så fall skje raskt, da faren er at ventilstammen kan bli for varm. da må den i så fall sitte i skrustikka men alubeskyttelse i kjeften for kjøling. Og så må man passe på at ikke stålet endrer farge. Blir det gult, mot ogange, fiolett og går mot blått, er det fare på ferde. Avkjøling må å så fall skje gradvis, ikke bruke vann, da stålet kan bli sprøtt.
Det kunne jo vært et eksperiment, laboratorieforsøk, med en ventil dere ikke skal bruke...?
Batterisyre kan også få sotet til å koke, gå i oppløsning, fjerne rust osv. ,men dette vil jeg ikke anbefale på så fine gjenstander.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Appropo 2CV: Ingen kjørte ut i svingene eller av veien med de bilene! Det ble forsket på dette. Noen som vet svaret? Eller forslag?

Svar her:
445

Post by 445 »

Vil syre ta soten?
I så fall kan man jo prøve med sitronsyre?
Leste på et båtforum om en som kjøpte inn en sekk med sitronsyre i pulverform, og tok "systemrens" på motoren sin.
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Appropo 2CV: Ingen kjørte ut i svingene eller av veien med de bilene! Det ble forsket på dette. Noen som vet svaret? Eller forslag?

Svar her:
Ingen turte å kjøre fort nok på grunn av krengingen, samt at veigrepet er forbausende godt!
Torbo2

Post by Torbo2 »

Rikitg svar!
Premie kommer...
Det er mange utrolige historier om denne bilen, men vi må vel holde oss til Volvo her...

Ang sitronsyre, høres det troverdig ut! Noen bruker det for å fjerne rust, både ved elektrolyse og reint bad. Jeg vet ikke, men jeg støtter alle smarte eksperment... Ingen har vel sagt at verden skal stå stille?
Vil det vikre over natten f.eks. kan dette bli et supertips!

og så slipper dere sotpartikler i lufta, som ifølge myndightene og andre skal være farlig... Det ligger kanskje an til pustemaske om man bruker drill o.a., jeg er vokst opp før det var farlig, så jeg har vel fått i meg dosene av det meste allerede.... løsemidler osv. - hva sa du forresten? :roll:
Post Reply