445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Torbo2 »

Dette er nok en definisjonssak. Men det jeg mener er å demontere såpass mye at man kan få kontrollert alle slitasjemålene i motoren. Noen velger å ikke røre kryssboltene i stemplene om den kjennes bra ut. Det samme med kamaksellagrene, og her man man sette på måleup på magnetfeste for å sjekke radial slitasje uten å ta ut kamakslingen. Men det hører vel med å ta ut kammen for å sjekke denne og ta en visuell kontroll på kamlagrene. Ved å sette inn kammen tørr i tørre lagre, så er det lettere å måle slitasje med måleur. Kamlagrene må evt byttes på motorverksted, da de er problematiske å skifte selv. Alle andre lagre er greie.
Sylinderslitasjen ville jeg målt, og er den mer enn 0,15 - 0,20 mm er det nok boring som må til. Spesifikke mål for b16, står vel i manualen?
Ellers er honing greit nok, men slitekanten må tas, eller bruke stempelfjærer med inndreid øvre kant.
Monterete en motor sammen med helt opp i 0,3 en gang og den motoren gikk i mange år uten oljeforbruk, men det var en bruksbil.
Det er helst tettningene på ventilstyringene som er problemet, og på b16 er det en noe forenklet løsning med kun gummibrikker på toppen. Det var her jeg modifserte å satte på tilsvarende deflektorer som på b20 i vår. Dette er kanskje å være for nøye, men...

Stusset litt på det med høyden på stemplene?
kan du si noe mer om det? Hvordan ble det målt?
Var det virkelig forskjell fra toppen av blokka og ned mot stemplene?
Kan det ha vært satt i feil stempel?

Og nå kan du 445 få sett den geniale tetningen i bakkant av veiakslingen, med delte filterringer og trepinner i lager-overfallet/-bukken.

Eller er det vel å sjekke med lykt og lupe...
Glem ikke aksliallagrene. Er det en gubbe som har hatt bilen som har brukt kløsjen mye, kan dise være helt utslitt og olja går forbi og trykket blir lavt.

Ellers blir det å sjekke kamdrevene visuelt evt måle. Sjekke løftehøyde på kammene og alt det andre som sikkert Reodor har sett allerede.

Lykke til! Og jeg kommer gjerne opp og kikker på saken, om ikke annet enn for nysgjerrighetens skyld.
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Stusset litt på det med høyden på stemplene?
kan du si noe mer om det? Hvordan ble det målt?
Var det virkelig forskjell fra toppen av blokka og ned mot stemplene?
Jeg tror at det er en begrepsforvirring ute og går.
Tror ikke det var ulik høyde på stemplene, men at det var en tydelig slitekant øverst i sylinderne. Har jeg feil hlyshaug?
Disse slitekantene bør vel hones bort, slik at ikke nye stempelringer "krasjer" i denne kanten?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Lykke til! Og jeg kommer gjerne opp og kikker på saken, om ikke annet enn for nysgjerrighetens skyld.
Du er hjertelig velkommen når det måtte være! Stort sett hjemme på ettermiddagene fremover.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Takk så mye! Jeg vil ikke blande meg inn i metoder osv., men det kan jo være fint med en kikk! Er litt travel denne uke, men mot slutten av uken hadde vært fint...Jeg har noen ferske erfainger og noen som ligger lengre bak i tid. Overhalte jo B16 nylig 90% - m. gjennomgang m. målinger mens motoren stod i.
Ellers har vi jo manualen, m. slitasjemåls osv. som er er god rettenor for denne motoren.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg leste nok litt for fort... Siden motoren står oppreist vanligvis, tenkte jeg feil ang. høyden her. Vanligvis regnes stempelhøyden mellom toppen av blokka og selve setemplet i øvre dødpunkt (maks opp) på motoren.
Skal ikke være for bomastisk her med bruk av muttertrekker til å løsne muttrene, men det er viktigpå motorer med aluminiumstopplokk at man skal trekke gradvis løs i motrsatt rekkefølge som når man trekker til. Det for at toppen ikke skal slå seg... Disse støpejernslokkene tåler jo litt mer, det går nok bra her vil jeg tro..
445

Post by 445 »

Rengjorde litt mer og tok noen bilder i kveld. Tar meg ikke tid til å starte PC og legge ut i kveld. Vekkerklokka starter om ca 6 timer, så dere får vente på bildene til i morgen.
445

Post by 445 »

Her er bilde av sylinder/stempel 1.
Legg merke til bokstav B på blokka og C på stempeltoppen.
Hva indikerer dette?
IMG_8157.JPG
445

Post by 445 »

Her er nr 2

Bokstav B på blokka og D på stempel.
IMG_8159.JPG
445

Post by 445 »

Her er nr 3

Bokstav C på blokka og D på stempeltoppen.
IMG_8160.JPG
445

Post by 445 »

Her er nr 4

Bokstav C begge steder.
IMG_8158.JPG
Målte langs kantene for å se etter om det var "slark" mellom stempel og sylinder.
Mente å huske fra forrige kvelden at det var god klaring, men i går så det veldig tett og fint ut.
Brukte bladsøker. Finnes det andre bedre målemetoder?
445

Post by 445 »

Tok også et par bilder av øverste del av sylinder, der vi kommenterte en slitekant:
IMG_8161.JPG
IMG_8162.JPG
Med disse bildene håper jeg at vi får mange kommentarer fra erfarne motorfolk!
pals

Post by pals »

Pilene viser hvilken vei stemplene skal stå. De skal peke fremover.

Når det gjelder bokstavene er jeg ikke sikker i dette tilfellet. Vanligvis er det tall som indikerer hvor stemplet hører hjemme. Sylinder 1= nummer 1 osv.
Kan det være overdimensjon som er indikert med bokstaver? A=0,01", B=0,02" C=0,03" osv? Men det rimer dårlig med bokstavene i blokka, så jeg tviler egentlig på det. Jeg kan ikke se at det står noe i manualen heller. Andre forslag?
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2

Post by Torbo2 »

Ikke lett å gjette slitasje ut fra bildene.. Men kanskje ca. 0,1 -0,2 mm, om jeg skal gjette ? (diameterforkjell) - Men man skal ikke tro og gjette, men kontrollere og vite...
Kan trolig frese den vekk eller bruke stemelfjærer med inndreid spor for å unngå at fjærene knekker.
Får å måle eksakt bruker man en justervar T som settes opp ned og ned i sylinderen for å måle slitasjen. Så måler man den horisontale lengden på T-en med et stort mikrimeter. En måling på de mest slitte området som sammeliknes med det minst slitte. Det er slitasjen. I bunn av sylindrene er det sjelden slitasje i det hele tatt.
En annen måle medtode er å sette inn en løs stempelfjær og måle åpningn i sporet oppe og nedre del av sylinderen. Det er forskjellen i omkretsen og så kan man regne ut slitasjen i diameteren og dele den på to så får man slitsjen i sporene. om jeg ikke gjør det for komlplisert for meg og andre nå...
Ender man opp på under 0,15 mm skal denne motoren går mange år til med det kombinert med nye fjærer.
Med det samme mikrometeret kan man måle stemplene, men de er sjelden utslitt i omkretesen, med der er det sporene for fjærene som er kritiske, og her er målene klare i manualen... her kan bladsøker brukes, men ikke i sylindrene så langt jeg vet.
Obs stempler er dyre...
Last edited by Torbo2 on Wed 05 Oct 2011 08:55, edited 4 times in total.
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Får å måle eksakt bruker man en justervar T som settes opp ned og ned i sylinderen for å måle slitasjen. Så måler man den horisontale lengden på T-en med et stort mikrimeter. En måling på de mest slitte området som sammeliknes med det minst slitte. Det er slitasjen. I bunn av sylindrene er det sjelden slitasje i det hele tatt.
Siden jeg ikke har så mange sperrer mot å stille dumme spørsmål. så kommer ett nå:
Hvorfor er det sjelden slitasje i bunn av sylindrene?

Torbo2 wrote: En annen måle medtode er å sette inn en løs stempelfjær og måle åpningn i sporet oppe og nedre del av sylinderen. Det er forskjellen i omkretsen og så kan man regne ut slitasjen i diameteren og dele den på to så får man slitsjen i sporene. om jeg ikke gjør det for komlplisert for meg og andre nå...
Denne forsto jeg faktisk, og har ikke noe problem med en slik utregning. Har dog ikke noen løs stempelring - ennå.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Da har dere kontroll med måling og utregning med denne geniale målemetoden. Tror kanskje det er maks forskjell på diameteren som er oppgitt i manualen, men det er bare å sjekke.
Med litt forsiktighet kan du lirke av en. Når det er rent for sot over fjærene skal det gå fint.
De bokstavene på stemplene skønte jeg ikke noen av. Hadde det enda vær a-c, så kunne a vært fremst?
Har dere demontert ventilene?
Har måleklokke dem magnetfeste og dere vil måle styringene?
Det dere kan gjøre nå er kanskje å måle slitasjen i sporene for stempelringene, maksmål står nok i manualen. Ellers er det rundt 0,05-0,1 mm.
Post Reply