445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
For drøyt tre år siden makta ikke hlyshaug presset, kjøpte en overhalt 57-modell 444 og meldte seg inn i PV-klubben.
Nå viser det seg at den overhalte motoren kanskje ikke var helt fagmessig istandsatt. Blant annet har en feilmontert oljepumpe ført til at nye rådelagre er i ferd med å ende opp som ekkel gjørmeguffe i bunnpanna.
Men depper vi over det? Langt i fra! Endelig har barndomskompisene 445 og hlyshaug en gylden sjanse til å lære motoroverhaling. Mens den gamle, nye motoren langsomt begår harakiri foran i "Svarten", har hlyshaug kjøpt en ny, gammel B16. 445 stiller med verkstedkapasitet. Sammen har vi et lønnlig håp om at PV-klubbens kompetente medlemmer kan bidra med fyndord og nyttige tips underveis, mens vi med tekst og bilder forteller hva vi har gjort, og hva vi planlegger å gjøre.
Først noen bilder fra anskaffelsen.
Selger stilte med solid trekrybbe, som i første omgang er modifisert med hjul, slik at den kan flyttes på i verkstedet. I neste omgang venter et ordentlig motorstativ, som en fersk Duett-eier har ymtet frempå om at han kan låne ut...
Førstkommende torsdag braker det løs med avfetting og vask, før vi begynner å ta det hele fra hverandre. Hvor grundige vi skal være, avhenger av hva vi finner. Alt vi vet er at motoren ble startet før den ble plukket ut av en kassert PV for et par år siden. Etterpå har motoren stått trygt og tørt i en garasje.
Måtte hell og lykke følge oss på ferden. Læringskurven blir så bratt at vi kan trenge kjetting og knipetak...
Nå viser det seg at den overhalte motoren kanskje ikke var helt fagmessig istandsatt. Blant annet har en feilmontert oljepumpe ført til at nye rådelagre er i ferd med å ende opp som ekkel gjørmeguffe i bunnpanna.
Men depper vi over det? Langt i fra! Endelig har barndomskompisene 445 og hlyshaug en gylden sjanse til å lære motoroverhaling. Mens den gamle, nye motoren langsomt begår harakiri foran i "Svarten", har hlyshaug kjøpt en ny, gammel B16. 445 stiller med verkstedkapasitet. Sammen har vi et lønnlig håp om at PV-klubbens kompetente medlemmer kan bidra med fyndord og nyttige tips underveis, mens vi med tekst og bilder forteller hva vi har gjort, og hva vi planlegger å gjøre.
Først noen bilder fra anskaffelsen.
Selger stilte med solid trekrybbe, som i første omgang er modifisert med hjul, slik at den kan flyttes på i verkstedet. I neste omgang venter et ordentlig motorstativ, som en fersk Duett-eier har ymtet frempå om at han kan låne ut...
Førstkommende torsdag braker det løs med avfetting og vask, før vi begynner å ta det hele fra hverandre. Hvor grundige vi skal være, avhenger av hva vi finner. Alt vi vet er at motoren ble startet før den ble plukket ut av en kassert PV for et par år siden. Etterpå har motoren stått trygt og tørt i en garasje.
Måtte hell og lykke følge oss på ferden. Læringskurven blir så bratt at vi kan trenge kjetting og knipetak...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Gleder meg til å se den videre framdriften.
Lykke til.
Lykke til.
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Det gjør jeg også!Håvard E Johansen wrote:Gleder meg til å se den videre framdriften.
Har aldri hatt mulighet til å "forgripe" meg på en motor før, annet enn en gang som håndtlanger for Reodor. Dette skal bli veldig spennende og lærerikt.
Måtte hell, lykke og forummedlemmer følge oss!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
]Hva med å lage en arbeidsbok/journal?
Her kan man sette opp alt man finner av feil og antatte utbedringer som må gjøres.
Kanskje litt for strukturert, men andre kan kanskje ha glede av det?
Uansett kan det være en fin huskeliste når man kommer til tanker om utskiftning av deler. Det er lett for noen a oss å glemme detaljer.
Samtidig bør man vaske deler med whitespirit slik at man lettere finner evt. feil. Putte de renvaskede delen i tomme isbokser el.l. og merke med delenavn. Jeg ville faktisk målt veivlagrene og rammelagrene som noe av det første, noe som gir en ide om slitasjen i motoren. En sjekk av trustlagrene kan også si litt.
Journal: (eksempel) ikke lett å lage en liste hre inne men gjør sliK
Del ........................ feil/slitasje .......................... utbedring .............. forklaring
Bunnpanne ..................... bulk/rust .................. rette/slipe, grunne og lakke
Veivlagre ......................... slitt 0,08 .................. bytte
Rammelagr .................... slitt 0,06 .................. bytte uansett ................ viktig for lik oljefodeling
Veiv ......................... slitt 0,05 .................... ok ............... rense kanaler
Osv….
Dobbelsjekking og tenke metoder underveis skader vel heller ikke?
uansett må man sette opp liste over funn og måle på alel bauer og kanter... Se med lykt og lupe, som det heter...
Hva er planen? Full overhaling eller delvis?
Full anbefales herfra!
Og så langt tid og krefter strekker til så stiller jeg gjerne opp med mine små bidrag...
Det jeg ikke har er T for å måle sylinderslitasje.... Div. andre mikrometer ol. har jeg.
Dessuten ideer om å få av topplokket, men det er det nok flere som har...
Jeg brukte et spes firkantstål, noe som er beskrevet i en annen tråd og ventilsliping.
Mener Reodor også hadde noen tips her?
Her kan man sette opp alt man finner av feil og antatte utbedringer som må gjøres.
Kanskje litt for strukturert, men andre kan kanskje ha glede av det?
Uansett kan det være en fin huskeliste når man kommer til tanker om utskiftning av deler. Det er lett for noen a oss å glemme detaljer.
Samtidig bør man vaske deler med whitespirit slik at man lettere finner evt. feil. Putte de renvaskede delen i tomme isbokser el.l. og merke med delenavn. Jeg ville faktisk målt veivlagrene og rammelagrene som noe av det første, noe som gir en ide om slitasjen i motoren. En sjekk av trustlagrene kan også si litt.
Journal: (eksempel) ikke lett å lage en liste hre inne men gjør sliK
Del ........................ feil/slitasje .......................... utbedring .............. forklaring
Bunnpanne ..................... bulk/rust .................. rette/slipe, grunne og lakke
Veivlagre ......................... slitt 0,08 .................. bytte
Rammelagr .................... slitt 0,06 .................. bytte uansett ................ viktig for lik oljefodeling
Veiv ......................... slitt 0,05 .................... ok ............... rense kanaler
Osv….
Dobbelsjekking og tenke metoder underveis skader vel heller ikke?
uansett må man sette opp liste over funn og måle på alel bauer og kanter... Se med lykt og lupe, som det heter...
Hva er planen? Full overhaling eller delvis?
Full anbefales herfra!
Og så langt tid og krefter strekker til så stiller jeg gjerne opp med mine små bidrag...
Det jeg ikke har er T for å måle sylinderslitasje.... Div. andre mikrometer ol. har jeg.
Dessuten ideer om å få av topplokket, men det er det nok flere som har...
Jeg brukte et spes firkantstål, noe som er beskrevet i en annen tråd og ventilsliping.
Mener Reodor også hadde noen tips her?
Last edited by Torbo2 on Wed 28 Sep 2011 15:06, edited 1 time in total.
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Klør i finga nå gitt.. Alt etter hva jeg har fått rede på skal denne være i godt skikk som det heter. Ser den mangler starter, men det kan fikses. Trikset for å få av topplokket kan være å ta av støtstengene til eksosventilene og dra den rundt på starteren. En må da ikke løsne alle topploksmutterne helt, for det kommer med ett smell når det kommer. Jeg har normalt ikke hatt problemer med B16 topplokket fordi det er kobberpakning. Moderne toppakninger limer seg til underlaget, og kan være litt mer tricky. En kan også dunke langs kanten med en litt tung hammer med trekloss i mellom for ikke å skade støpejernet (Det tåler IKKE direkte slag). Ellers er det VELDIG viktig med renslighet når en holder på for ikke å få støv i motoren. Gjerne tykt gråpapir til deler og på gulvet under. Dette suger i tillegg opp noe oljespill.
Så, hvorfor ta opp en motor som tilsynelatende er i god form før en setter den inn? Nettopp derfor. Mye lettere når den er ute enn når den sitter i om det skulle ha oppstått noe under lagring. Dessuten får en renset alle stempelringer kanaler osv. osv. Trenger nødvendigvis ikke å skifte deler som har riktige mål, men den ser såpass svett ut på bildene, at litt nye pakninger her og der skader nok ikke.
Mulig jeg kommer på torsdag..
Så, hvorfor ta opp en motor som tilsynelatende er i god form før en setter den inn? Nettopp derfor. Mye lettere når den er ute enn når den sitter i om det skulle ha oppstått noe under lagring. Dessuten får en renset alle stempelringer kanaler osv. osv. Trenger nødvendigvis ikke å skifte deler som har riktige mål, men den ser såpass svett ut på bildene, at litt nye pakninger her og der skader nok ikke.
Mulig jeg kommer på torsdag..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Toppakningen er normalt ikke noe problem, men det hender at topplokksboltene ruster fast i topplokket. I vinter da jo tok opp en B16 moter, var det et problem.. Det løste jeg med et spesialverktøy (selvlaget),men det likevel ikke helt enkelt. Men man kan jo håpe at det går greit her....
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Muttertrekker . Gi den litt lite luft,så den står og slår en stund, så er dette ofte løst. Har skrudd ut lange tynne bolter som gikk igjennom vannpumpa på denne måten . Gjelder å få overført så mye vibrasjoner til bolten som mulig uten at den ryker. WD40 funker etter at en har tatt av mutterne. ("Sklir" nedover langs bolten).. En kan også benytte seg av en meiselhammer på mutterne etter at de er løsnet et par runder. Butt meisel eller et flattjærn i mellom og da på siden av mutteren. Eller en kan bruke en borhammer stillt på slag. Det bør riste bolten i grunnvollene.. Grunnregelen er jo selvsagt at en ikke drar topplokket oppover bolten til den sitter som støpt, men litt frem og tilbake og masse WD40. Bør funke FETT hehe
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
-
- Posts: 58
- Joined: Mon 03 Mar 2008 20:44
- Location: hokksund
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Hei.
Dette er et artig prosjekt som det blir morro å se underveis. Nå som dere har 2 motorer kommer det til å bli fart på den gamle P.V. en.
Etter at dere fikk tak i den motoren har jeg snoket litt og funnet ut hvor den kommer fra. Denne motoren har jeg kjørt før den ble tatt ut av en bil som
var helt opprustet og skrotet. Det som undrer meg litt er at hvorfor lete etter slitasjer og feil i en motor som går i stedet for å åpne den dere hvet
har en feil og finne ut av det. Dere må gjøre hva dere vil, men jeg hadde ikke skrudd på noe som fungerer.
Lykke til.
Hilsen E Laag.
Dette er et artig prosjekt som det blir morro å se underveis. Nå som dere har 2 motorer kommer det til å bli fart på den gamle P.V. en.
Etter at dere fikk tak i den motoren har jeg snoket litt og funnet ut hvor den kommer fra. Denne motoren har jeg kjørt før den ble tatt ut av en bil som
var helt opprustet og skrotet. Det som undrer meg litt er at hvorfor lete etter slitasjer og feil i en motor som går i stedet for å åpne den dere hvet
har en feil og finne ut av det. Dere må gjøre hva dere vil, men jeg hadde ikke skrudd på noe som fungerer.
Lykke til.
Hilsen E Laag.
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Jeg må vel si at det er en god ide å gå over denen motoren som man ikke kjenner fra før. Og når dette skjer på¨vintersesongen mister man heller ikke kjøreturer. Og ingen ting er bedre enn e motor som man kjenner og vet er bra fra innerst til ytterst!
Jeg ville også plukket den helt ned når det først var ute og ukjent. og hadde tid til det. Dessuten er dette lærerikt på toppen av det hele.
Spørsmål til Reodor: Hvordan setter di på muttertrekkeren når mutteren på toppen av bolten er av?
Jeg ville også plukket den helt ned når det først var ute og ukjent. og hadde tid til det. Dessuten er dette lærerikt på toppen av det hele.
Spørsmål til Reodor: Hvordan setter di på muttertrekkeren når mutteren på toppen av bolten er av?
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Før bolten er av og løsnet. Etterpå bruker man borhammer eller trykklufthammer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
I prinsippet enig med deg. Vi vurderer behovet for hvor mye vi skal ta den fra hverandre ut fra hva vi finner. I første omgang tar vi av bunnpanne og sjekker lagre, og letter på topplokket. Er alt ok, er det ingen grunn til å plukke motoren i molekyler I såfall blir det utvendig oppshining og et raskt motorbytte, og deretter blir den opprinnelige motoren plukket fra hverandre.Eivind Laag wrote:Hei.
Dette er et artig prosjekt som det blir morro å se underveis. Nå som dere har 2 motorer kommer det til å bli fart på den gamle P.V. en.
Etter at dere fikk tak i den motoren har jeg snoket litt og funnet ut hvor den kommer fra. Denne motoren har jeg kjørt før den ble tatt ut av en bil som
var helt opprustet og skrotet. Det som undrer meg litt er at hvorfor lete etter slitasjer og feil i en motor som går i stedet for å åpne den dere hvet
har en feil og finne ut av det. Dere må gjøre hva dere vil, men jeg hadde ikke skrudd på noe som fungerer.
Lykke til.
Hilsen E Laag.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Hvordan gjøres dette uten å ødelegge topplokksbolten? hvilken vinkel settes i så fall bormammeren?Reodor57 wrote:Før bolten er av og løsnet. Etterpå bruker man borhammer eller trykklufthammer.
Vet du noe om kjørelengden hlsyshaug?
-
- Posts: 58
- Joined: Mon 03 Mar 2008 20:44
- Location: hokksund
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Hei.
Etter mitt inlegg var jeg i garagen og sjekket hvor mye motoren hadde gått på instrumentet. Der står det 70000 km.
Bilen var en 61 mod. 544. Etter min mening så ser jeg ikke vitsen med å skru på denne,men heller bruke tid og nyskjerrighet på den motoren
som har en FEIL.
Hilsen E Laag.
Etter mitt inlegg var jeg i garagen og sjekket hvor mye motoren hadde gått på instrumentet. Der står det 70000 km.
Bilen var en 61 mod. 544. Etter min mening så ser jeg ikke vitsen med å skru på denne,men heller bruke tid og nyskjerrighet på den motoren
som har en FEIL.
Hilsen E Laag.
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Forsøler meg med to svar på en gang, kanskje det går inn...
Man slår aldi på en bolt uten at mutteren er på da.. Dvs man skrur mutteren på bolten til bolten kommer ut på andre siden. Dette gjøres for hånd. Deretter kan man "riste" bolten ved å slå på mutteren. Greit nok svar??
Så til nok et svar på HVORFOR man tar opp en motor som er i orden.. Motoren som jeg har hadde gått ca 60000 km. Den trengte overhaling pga stillstand, og en fabrikasjonsfeil. Husk at på den tiden motoren var ny ble de overhalt ganske ofte fordi det var dårlige oljer, og hvor ofte er den skiftet? (Har du serviceboka for bilen ogsåeller? Er motoren kjørt på Shell olje f.eks så bør den renses da den oljen vokser motoren innvendig. Ingen grunn til å legge penger i en motor en har som er "ferdig" og ikke skal brukes til annet enn deler. Kan være grei som moring tenker jeg. Det interessante med den er kanskje å finne hvor oljen lekker ut når den blir varm, slik at en ikke gjenbruker deler med defekter. Jeg regner med at skifte av rådelager og stempelringer samt alle pakninger vil gjøre den "nye" motoren tilnærmet som ny. Kanskje en skulle koste på seg en utbalansering av den også... Dette fordi vi kjører fortere i gjennomsnitt enn når motoren og bilen ble bygget.
Vi har alle våre egne måter å gjøre ting på. Dette er en blanding av læring og sjekking av aktuelle mål. Er det makstoleranser bør kanskje lagerne byttes, og det er definitivt lettere å gjøre dette nå på "nuværende tidspunkt" enn når den står i bilen på et senere tidspunkt. Sånn ære bare .
Man slår aldi på en bolt uten at mutteren er på da.. Dvs man skrur mutteren på bolten til bolten kommer ut på andre siden. Dette gjøres for hånd. Deretter kan man "riste" bolten ved å slå på mutteren. Greit nok svar??
Så til nok et svar på HVORFOR man tar opp en motor som er i orden.. Motoren som jeg har hadde gått ca 60000 km. Den trengte overhaling pga stillstand, og en fabrikasjonsfeil. Husk at på den tiden motoren var ny ble de overhalt ganske ofte fordi det var dårlige oljer, og hvor ofte er den skiftet? (Har du serviceboka for bilen ogsåeller? Er motoren kjørt på Shell olje f.eks så bør den renses da den oljen vokser motoren innvendig. Ingen grunn til å legge penger i en motor en har som er "ferdig" og ikke skal brukes til annet enn deler. Kan være grei som moring tenker jeg. Det interessante med den er kanskje å finne hvor oljen lekker ut når den blir varm, slik at en ikke gjenbruker deler med defekter. Jeg regner med at skifte av rådelager og stempelringer samt alle pakninger vil gjøre den "nye" motoren tilnærmet som ny. Kanskje en skulle koste på seg en utbalansering av den også... Dette fordi vi kjører fortere i gjennomsnitt enn når motoren og bilen ble bygget.
Vi har alle våre egne måter å gjøre ting på. Dette er en blanding av læring og sjekking av aktuelle mål. Er det makstoleranser bør kanskje lagerne byttes, og det er definitivt lettere å gjøre dette nå på "nuværende tidspunkt" enn når den står i bilen på et senere tidspunkt. Sånn ære bare .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling
Det var dette som skulle være lett å forstå?
”Før bolten er av og løsnet. Etterpå bruker man borhammer eller trykklufthammer”.?
Boltene står jo fast i blokka! Derfor måtte jeg spørre.
På B18 er det bolter med gjenger kun mot blokka, så her kunne det oppstå en forveksling. Og noen har jo også B18-motorer i PVene.
Om dette vil virke på topplokksbolter, som virkelig har satt seg (rustet fast i toppen), er en helt annen sak. At det kan virke på en vannpumpebolt med liten dimensjon, er vel et stykke unna denne jobben...
Og borhammer har vel de fleste?
Et annet spørsmål er vel om boltene tåler å bli dundret løs på med borhammer. I de senere årene er det blitt mer og mer vanlig å bytte bolter for sikkerhets skyld, som en bekreftelse på at topplokksbolter ikke tåler all verden.
British Leyland-verkstene (BLMC) på 70-tallet slet mye med dette da det også her var snakk om ”faste” bolter i blokka. Å bruke muttertrekker her er helt uansvarlig, for ikke å si bannlyst efra faglig hold, eller helt på ”felgen”, selv med lav styrke.
Boltene kan miste elastisiteten og sin materialstruktur.
Man må heller ikke glemme gjengene i blokka kan ta skade, og her snakker vi om støperjern. Det ville vært trist å knekke gjengene i blokka!
Men nå får vi håpe hlyshaug slipper fastrustede bolter.
”Før bolten er av og løsnet. Etterpå bruker man borhammer eller trykklufthammer”.?
Boltene står jo fast i blokka! Derfor måtte jeg spørre.
På B18 er det bolter med gjenger kun mot blokka, så her kunne det oppstå en forveksling. Og noen har jo også B18-motorer i PVene.
Om dette vil virke på topplokksbolter, som virkelig har satt seg (rustet fast i toppen), er en helt annen sak. At det kan virke på en vannpumpebolt med liten dimensjon, er vel et stykke unna denne jobben...
Og borhammer har vel de fleste?
Et annet spørsmål er vel om boltene tåler å bli dundret løs på med borhammer. I de senere årene er det blitt mer og mer vanlig å bytte bolter for sikkerhets skyld, som en bekreftelse på at topplokksbolter ikke tåler all verden.
British Leyland-verkstene (BLMC) på 70-tallet slet mye med dette da det også her var snakk om ”faste” bolter i blokka. Å bruke muttertrekker her er helt uansvarlig, for ikke å si bannlyst efra faglig hold, eller helt på ”felgen”, selv med lav styrke.
Boltene kan miste elastisiteten og sin materialstruktur.
Man må heller ikke glemme gjengene i blokka kan ta skade, og her snakker vi om støperjern. Det ville vært trist å knekke gjengene i blokka!
Men nå får vi håpe hlyshaug slipper fastrustede bolter.