444 pv

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: 57 og 58 mod pv

Post by pals »

jangu1@hotmail.com wrote:hvor får man kjøpt hagmans da?
Denne nettbutikken er anbefalt her inne i et annet innlegg:
http://www.odegard-lakk.no/default.aspx ... oduct=8224
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Da har jeg bestilt grunning. Så da er det bare og vente tålmodig på at den kommer da. Så for jeg pusse så lenge. Kanskje sette meg som mål og ha pussa ned hele bilen før de boksene kommer. Bestilte to bokser i første omgang så for jeg se hvor langt jeg kommer med de. Regner med at jeg må få tak i flere etterhvert.
Kanskje jeg kan bestille oransje lakk derfra også. Tiden vil vise. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 57 og 58 mod pv

Post by 445 »

Her går det unna!
Tror at jeg kjøpte min Hagmans på Torshov Rekvisita.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Torbo2 »

Jeg må bare spørre?
- How do you sleep? Sover du i det hele tatt om natta, eller sliper (sleep) du om natta også?
Spøk til side.. Det går jo unna her i tubofart... Tenker du som Hushovd? Har du et lite overskudd på lur, når sekundene med nedtapping kommer - for oss "de dagene som ikke skulle har vært" kommer, og ting ikke går helt på skinner. Det er i alle fall min erfaring, at jeg måtte tvinge på meg noen pauser. Jeg har restaurert fem biler, og har opplevd at noen dager ikke er som alle andre.... Bare et hint, godt ment, så du ikke tror at det er deg, bilen eller annet det er noen galt med, og du skulel oppleve tilsvarende. Det er rett og slett "tingenes tilstand" som kan gi litt oppbremsing. Måtte bare si det, da noe gamle tanker dukket opp.. Du kan jo da magnge ganger mer energi på lager enn meg.... Det tok meg et halvt liv å finne ut dette, men ellers vet jeg ikke så veldig mye om kroppen, bortsett fra at den setter meg ut av spill, av og til.... Har noen ledd og virvler som setter/låser seg før jeg får en anelse om det.... Men som det meste, det gå over...
I morgen er det pussing.... Så får vi se om jeg klarter å ta pauser selv? Eller om jeg må ta fri neste dag? Straffen!
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Håvard E Johansen »

Husk å få på grunninga fort som fy. jeg vil helst ikke at det står bart over nattan engang, spørs jo hvor fuktig det er da.
Kansje jeg er litt vel redd men. hehe
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Ja jeg skal forte meg og få på grunning når jeg får tak i den. Gjør det noe om jeg bruker pensel og smører den på med, eller er det definitivt best med sprøyte? Åssen flyter den ut lissom er litt spent på det jeg da. I dag tenkte jeg at jeg skulle pusse ned resten av taket. Med negerkusa jeg kjøpte hehe. Så skal jeg pelle av forstillinga tenkte jeg. Så jeg for pussa opp den og der den har vært på bilen. Kan jeg legge på sånn tjukk guffe som de har biltema som tørker og blir hard ser ut som tecktyl. Det var ikke tecktyl det jeg hadde på bensintanken. For denne blir hard og det gjør ikke tecktylen den blir bare seig. :D

Ha en fin dag alle sammen
Mvh Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Torbo2 »

Store flate bør sprøytes. På mindre områder kan grunningen males eller rulles på i to lag, sånn at man har noen å slipe på for å jevne ut ujevnheter. Skal du rulle på to lag grunning på hele taket, får du litt av en slipejobb.
På min sønns bil (R4) brukte jeg en liten rulle av kvalitetsmerke som ikke loet. hdde ikek tilgang på sprøyte der og da... To strøk og overkommelig våtliping ga en 100 % fin overflate. Bare på et sted måtte jeg sparle i tillegg.
Snaker man om hele bilen så er det ok sprøyting, som sagt, som gjelder.

Elelrs har jeg reristret at stålet er så rent og bra at det ruster ikek over natta. Det kan gå uker uten at det ruster om det er normal fuktighet. Ikke dermed sagt at det anbefales.. Men ingen grunn til stress.. Skulle man i verste fall få noe overflaterust fra sølesprut e.l. er det bare å pusse over som en bitte liten ekstra prosess.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Da ruller jeg den ut og sprøyter på grunning tror jeg. Men da må jeg vente med og skru av forstillinga litt. Til jeg får gjort det. Anngående soving så sover jeg veldig godt om natta og sliper ikke da. Men sleeping. Prøver og være effektiv når jeg først er og jobber på bilen. Så jeg for vel gjort endel da. Holder på ca en time om gangen og så en røykepause. Sånn går i grunn dagene. Og får unna litt jobb da når man holder på sånn ca 7 dager i uken enkelte uker. Som avveksling er jeg i skogen og skjærer litt ved til neste vinter, og da er traktor opp i skogen og skjære trær og kviste.

Men nå er det snart ut og jobbe litt igjen. Ha en fin dag alle sammen enten dere er på jobb eller hjemme.

Mvh Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Torbo2 »

Godt med en liten feriedag i dag. Så nå skaj ljeg også ut å slipe og pusse. Skal oppom en kompis først forresten, han trenger litt moralsk støtte og kanskje noen råd, da holder på med noen steinsprutskader og pusse ned for hellakkering.
Må jo ha kontroll med ting så det ikek oppstår uhumskheter....
Men om jeg får gjort så mye på egne biler i dag er et annet sprøsmål. Det er ofte det å komme i gang som er det høyeste trapptinnet....
Men når været er snilt, må jeg jo bare være grei jeg også.

Så forresten en hundeeier som gikk rundt rotløst uten bånd! Han kjente vel på friheten av å ikke ha en hund som dro han med overalt. I tilelgg klagde han på at bilen hans plutselig stod på fire bjørkekubber? Han satte altså ikke pris på å få ved til vinteren heller! Snakker om utakknemlighet... :D

Så da trenger du Jan-Gunnar å tenke mer på den karen. Det er sikkert samme person som ikke setter pris på at man er hjelpsom?

Så er det bare å konse på bilene. De ugreie blir som regel straffet av seg selv. Det ligger en automatikk i det å være ugrei, de har det verst med seg selv, og de lider nok jele dagen, så vi trenger ikke være misunnelige på sære folk uten sunne interesser... (de er trolig innesperret i sin egen verden, og da tåler man ikek noe, helerl ikke hjelpsomhet fra deg og andre). men heldigvis er det mange som setter pris på hjelpsomhet også! Det må vi ikke glemme...
Nå må jeg ut! Og før jeg får klage over upassende innlegg....
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Ja jeg kommer ikke til og slutte og hjelpe folk. Det har vært andre løshunder som vi har fått takk for at vi tok vare på og ga de mat og sånn. Så alle hunde eiere er ikke rasshøl heldigvis. I dag har jeg solgt B20 motoren min. Så da blir det mere deler tenker jeg. Jeg satte den inn på Finn.no på søndag og i dag er den solgt. Det er greit det synes jeg. Bare jeg kunne blitt kvitt RC bilen min nå så blir jeg veldig glad.
Det er viktig og være moralsk støtte også. Det er så kjekt for da regner jeg med at de stiller opp den dagen jeg trenger det. Jeg holder på og pusse og lakke delene til varmeapparatet. Det ble så kjedelig og pusse bare taket synes jeg så da fant jeg på noe annet og pusse på i steden. Men pusse det må jeg lissom synes jeg. Eller hvertfall gjøre noe med bilen så det skjer noe. For jeg gleder meg virkelig til og kjøre første turen med en av pb,ene. Jeg tror kanskje det blir 58 modellen som kommer først på veien.
Så for vi se hvor mye jeg får gjort i dag.

Mvh Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Har du fått gjort noe i garasjen i dag da? Eller ble det bare moralsk støtte?
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Atter en ny dag med nye muligheter. Nå er det snart ut i garasjen og skru og pusse litt igjen. Må bare våkne litt. I dag tenkte jeg at jeg skulle få skrudd av dørene og pussa de under og lakka under. Også må jeg en tur på biltema og kjøpe flere negerkuser. Og litt svart lakk. Også finner jeg sikkert masse annet nyttig også.
Men i dag tenkte jeg at jeg skulle overaske kjærringa med nykokt fårrikål når hu kommer hjem fra jobb. Men jeg kan ikke sitte og følge med hele dagen på at den koker da for jeg har en jobb og gjøre i garasjen. Ha en fantastiske fin dag alle sammen. I dag skulle visst sommeren komme tilbake eller bare komme og bli en dag eller to. Så nyt det i fulle drag alle sammen. For det skal jeg nemlig gjøre. Så tenker jeg det blir bilder av dagens økt utpå kveldinga en gang til de som vil se.
Som jeg har skrivd før så synes jeg dere alle sammen er fantastisk fin og hjelpsom gjeng.

Mvh Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Reodor57 »

Grunner du rett oppå stålet som har fått en runde med negerkusa? Den er så grov at underlaget bør ihvertfall slipes med minst 120, 180 og 240 papir før en har på noe som likner lakk/grunning. Lakken vil ellers koke opp senere. Grunnen for å "gå gradene" med papir er at en ikke blir kvitt ripene etter grovere papir på noen annen måte. Tror negerkusa tilsvarer ca 80 korning.
Ellers om en holder rundt 40% RF (Relativ fuktighet) eller under i rommet, så vil ikke stålet ruste.
Da var det visst nok natta...
Lykke til videre :-D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Ok da er det tut og kjør og få tak litt papir. Jeg tar ikke våtsliperpapir! Får da ruster hvertfall nå. I dag er det jo så tørt og fint at jeg tror jeg skal rulle den på utsiden og jobbe ute i dag. 8) Takk for tipset Reodor. Altid glad for råd og tips jeg. Det er ikke alt jeg vet jeg heller. :P
Jeg kjørte innom ett lakkverksted i Moss i går og spurte på lakk til 58 modellen. De kunne blande hvilken som helst farge det skulle være. Er det noen som har forslag til en fin farge på en pv som ikke det er veldig mange av. Eller så vil jeg gjerne høre om åssen farge du ville valgt hvis du skulle lakket en pv som skulle bli tøff (kul). Vil gjerne ha noen forslag. Han lakkereren mente jeg måtte ha ca 2,5 liter lakk til bilen. For og få dekkt den bra. Og den nette sum av 1000 kr literen sså blir ikke det heller billig. Jeg kunne dra andre steder og kjøpe men det var bare de i hele Østfold som hadde akkurat den lakken der av miljømessige grunner.
Også spurte jeg på ca pris på og lakke 57 modellen min. Det var heller ikke billig. Ca 15 til 20 tusen kroner. Da var det nesten så jeg gikk i gulvet. Jeg lakkerte en Volvo 142 i 1982 eller 83 sånn ca den ble hel lakkert og det skulle jeg ikke ha kvittering på men det betalte jeg 1,500 kr for den gangen. Tidene forandrer seg og prisene. I dag tenkte jeg at jeg skulle ordne grasrotandelen til pv klubbenMen nå er det ut i solen opp i trærne.
Ha en strålende fin dag alle sammen.

Mvh Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Torbo2 »

Det med glatt overflate før grunning, som Reodor mener, ville jeg tatt med "en klype salt". Snakk med et karosseriverkstet!
Under grunningen er det nok bare bra at overflaten er ru, for at grunningen skal få godt feste.
Jeg snakket med oppretterlæreren på Rud videregående skole om dettte, da jeg restaurette min Renault Daupnine i 1994, og han sa det var mer enn bra nok med grovrengjører før grunning!
Alt over en god tykkelse med grunning kan man "gå gradene med" fra f.eks. 240, 320, 400 og 800 på sluttes for å sikre fin lakkoverflate.
Jeg brukte grunning på langt grovere overflate enn det og lakken på denne bilen er fortsatt strøken etter 15 år....
Så hvorfor skulle man bruker en arbeidsdager på å "gå gradene" på ståloverflaten på hele bilen før grunning? Skulle gjerne visst hvor Reodor har dette fra? Eller om det er bare tatt rett ut av lufta?
Post Reply