445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Historien om bilen min starter 27. juli 1960.
Da kjøpte en mann med navn Jens Birkeland en skapvogn P-44505 M.
Den fikk registreringsnummer I-2727.
Hvor lenge han hadde denne bilen vet jeg foreløpig ikke, men i 1976 ble den solgt til min onkel Håkon Henriksen.
Han hadde den som sin året-rundt-bil i Vestfold inntil han dessverre døde i 1993.
I 1994 kjøpte jeg bilen av min tante, som ikke kjører bil.
I bilen lå original Garantibok, Servicehefte og Instruksjonsbok.
Da kjøpte en mann med navn Jens Birkeland en skapvogn P-44505 M.
Den fikk registreringsnummer I-2727.
Hvor lenge han hadde denne bilen vet jeg foreløpig ikke, men i 1976 ble den solgt til min onkel Håkon Henriksen.
Han hadde den som sin året-rundt-bil i Vestfold inntil han dessverre døde i 1993.
I 1994 kjøpte jeg bilen av min tante, som ikke kjører bil.
I bilen lå original Garantibok, Servicehefte og Instruksjonsbok.
På grunn av at jeg fikk meg kjæreste i Sverige ble det ikke gjort noe med bilen før i 1997.
Først ble den kjørt fra lagring i Vestfold til Oslo for egen maskin.
Med noe dårlige bremser foresvever det meg at turen burde ha foregått på tilhenger, men det gikk bra...
Vel plassert i et skur hos mine foreldre i Oslo: Det var diverse rust som måtte bekjempes og en demontering av fronten virket som det enkleste å starte med: Det var litt av hvert å finne: Nærbilde ved demontering: Og samme sted etter noe jobbing: Fortsettelse følger.....
Først ble den kjørt fra lagring i Vestfold til Oslo for egen maskin.
Med noe dårlige bremser foresvever det meg at turen burde ha foregått på tilhenger, men det gikk bra...
Vel plassert i et skur hos mine foreldre i Oslo: Det var diverse rust som måtte bekjempes og en demontering av fronten virket som det enkleste å starte med: Det var litt av hvert å finne: Nærbilde ved demontering: Og samme sted etter noe jobbing: Fortsettelse følger.....
Delene ble rengjort, slipt, sandblåst hvis nødvendig og grunnet med Hagmans 2-komponent grunning.
Jeg passet på å understellsbehandle etterhvert mens det var lettvint å komme til. Skjermene ble montert med små avstandsstykker slik at de ikke skulle klistre seg til de andre delene. De skulle jo demonteres på et senere tidspunkt for å få på plass listene.
Etterhvert kunne monteringen starte:
Frontstykket på plass.Jeg passet på å understellsbehandle etterhvert mens det var lettvint å komme til. Skjermene ble montert med små avstandsstykker slik at de ikke skulle klistre seg til de andre delene. De skulle jo demonteres på et senere tidspunkt for å få på plass listene.
Høsten 97 ble bilen klartgjort for ny vinterlagring i Vestfold.
Frontpartiet var nå ferdig rustfjernet. Men det var fortsatt mye som gjensto. Se for eksempel nederste delen av bakskjermen, eller rettere sagt der nederste delen skulle ha vært:
Klar for vintersøvnen:
I løpet av vinteren ble setene plukket fra hverandre og nye fjærer ble satt inn. Det var relativt lett å bøye til nye ved å se på de gamle. I mangel av nye setetrekk ble de gamle satt på igjen.Bilen ble hentet igjen sommeren 1998.
Nå skulle undersiden tas.. Det gikk med noen timer til rengjøring, skraping, børsting og sliping. Deretter ble hele undersiden dusjet flere ganger med Owatrol.
Etterpå var det tid for Owatropal grunning. En gyslig farge, men det ser ut til å holde bra. Nå var jeg kommet omtrent så langt jeg kunne, gitt at jeg jobbet delvis utendørs i et skur. Neste post var sveising, og her måtte jeg ha hjelp.
Nå skulle undersiden tas.. Det gikk med noen timer til rengjøring, skraping, børsting og sliping. Deretter ble hele undersiden dusjet flere ganger med Owatrol.
Etterpå var det tid for Owatropal grunning. En gyslig farge, men det ser ut til å holde bra. Nå var jeg kommet omtrent så langt jeg kunne, gitt at jeg jobbet delvis utendørs i et skur. Neste post var sveising, og her måtte jeg ha hjelp.
Jeg hadde den gangen ikke lært å sveise, og hadde heller ikke noe bra sted å stå. Bilen ble derfor kjørt til en sveiser jeg hadde fått anbefalt.
I tillegg til skjermkanter, kanaler, bjelke og reservehjulsbrønn, trengtes også gulvet innvendig litt lapping: Jeg kjøpte rustsveisedeler hos "Motoroldies" i Ørebro. Det var relativt lettvint å stikke innom når vi skulle kjøre til svigers i Stockholm.
Sveiseren gikk på med krum hals, og så gnistene føk... Bulker ble rettet ut: Og nye deler sveiset fast: Jobben skulle være ferdig til påske. Det var den også, men ikke den påsken vi hadde avtalt....
Da jeg hentet bilen var den ferdig rustsveiset, men heller ikke mer.
Jeg brukte noe tid på sparkling og sliping.
Tiden ble etterhvert prioritert annerledes enn først antatt, da vi fikk 2 barn i løpet av 18 måneder.
Videre sparkling og lakkering ble derfor også satt bort.
I tillegg til skjermkanter, kanaler, bjelke og reservehjulsbrønn, trengtes også gulvet innvendig litt lapping: Jeg kjøpte rustsveisedeler hos "Motoroldies" i Ørebro. Det var relativt lettvint å stikke innom når vi skulle kjøre til svigers i Stockholm.
Sveiseren gikk på med krum hals, og så gnistene føk... Bulker ble rettet ut: Og nye deler sveiset fast: Jobben skulle være ferdig til påske. Det var den også, men ikke den påsken vi hadde avtalt....
Da jeg hentet bilen var den ferdig rustsveiset, men heller ikke mer.
Jeg brukte noe tid på sparkling og sliping.
Tiden ble etterhvert prioritert annerledes enn først antatt, da vi fikk 2 barn i løpet av 18 måneder.
Videre sparkling og lakkering ble derfor også satt bort.
Hei! Flotte bilder du har lagt ut her, du har ihvertfall gått grundig til verks, virkelig imponerende,ser det har vært mye jobb ja, likte godt fargekombinasjonen på bilen din og.
Sitter her nå med den svenske PV matrikkelen og ser at bilen din må kansje være en av dei siste av modellen med delt rute, står og å lese her at "grunnlackerade bilar lackerades innvendigt och i motorrum med før tillfellet aktuell beige, gråbeige eller vit kulør". Ihvertfall kjempeflott, kommer kanske flere bilder av bilen din her.
MVH Ståle
Sitter her nå med den svenske PV matrikkelen og ser at bilen din må kansje være en av dei siste av modellen med delt rute, står og å lese her at "grunnlackerade bilar lackerades innvendigt och i motorrum med før tillfellet aktuell beige, gråbeige eller vit kulør". Ihvertfall kjempeflott, kommer kanske flere bilder av bilen din her.
MVH Ståle
Monterte nye eikelister i bagasjerommet da de gamle var helt fillete.
Valgte å beholde det litt slitne preget, slik at jeg tør å BRUKE bilen.
Har ingen skrupler med å laste inn et par sykler etter materialer.
Passer likevel på å ikke ha for mye tyngde der bak. Ved en bråbrems er det kun min rygg som stopper det som kommer bakfra...
Valgte å beholde det litt slitne preget, slik at jeg tør å BRUKE bilen.
Har ingen skrupler med å laste inn et par sykler etter materialer.
Passer likevel på å ikke ha for mye tyngde der bak. Ved en bråbrems er det kun min rygg som stopper det som kommer bakfra...
Det er Marchal-lykter som er montert.
Skal ta et nærbilde i løpet av kvelden.
Skal ta et nærbilde i løpet av kvelden.
Last edited by 445 on Tue 06 Jan 2009 20:24, edited 1 time in total.