Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
samaron
Posts: 19
Joined: Sat 15 Oct 2022 23:14
Location: Jæren

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by samaron »

Godt jobbet! På min 58-modell Amazon brukte jeg en fastnøkkel fra biltema når jeg luftet bremsene. Disse har en ekstra vinkel slik den kan tres på luftenippelen og ikke kollidere med bakplaten. Husker ikke i farten hvilken størrelse det var, men det vil nok avvike om det er et annet opphav på bremsesylinderen.

Angående dekk så er det bare å sjekke rundt med ulike dekkbutikker. Om du ikke bryr deg om merket, så er det flere rimelige dekk tilgjengelige til under tusenlappen, f.eks. disse.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by 445 »

Erik Strand wrote: Mon 25 Sep 2023 13:17 Et par spørsmål;
1. Hvordan får jeg luftet bremseslangene ordentlig? Finner en liten nippel på baksiden av tromlene som jeg tipper er for lufting, men det er nærmest umulig å få løsnet denne med fast- eller skiftenøkkel. Noen tips? Spesialverktøy?
2. Hvor kjøper jeg nye dekk med hvite ringer uten å blakke meg helt? Syntes 3500kr hos Jørgenrud var i stiveste laget..
Takk for oppdatering! Kjempegøy at det går så fint fremover.

Til spørsmål 1:
Hvis bilen har stått en stund er jeg redd for at bremsepumpene (de som trykker skoene ut mot tromlene) bør sjekkes/byttes. Det kan ofte blir mye rust i disse slik at stemplene ikke går som de skal. Noen ganger sitter det ene stempelet fast og bare det andre rører på seg. Det er bryet verdt å demontere, åpne og sjekke disse før du skal ha bilen på veien. Er det rustne inni så er det mulig å hone dem opp, men de fleste kjøper nye. Vedr. luftenipler så var de gamle 1/4-tom (6,25mm), mens dagens gjerne er enten 6mm eller 7mm avhengig av leverandør.

Til spørsmål 2:
Jeg har også dekk fra Vintage Wheels, dog ikke med hvite sider. Synes Vredestein Sprint dekkene er veldig gode å kjøre med, så har hatt dette i 2 omganger gjennom de siste 20 årene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by Reodor57 »

Hvite sider er bare pynt, men noen biler kler det jo. Selv har jeg malt hvite sider med spesiallakk. Samme som brukes på stoffinteriør. Grunnen til at den typen dekk er så dyre er rett og slett fordi de er dyre å lage. Mulig du kan finne noen på dekkonline.com, men da må du legge om selv. Ellers er jeg enig med 445. Bytt bremsesylindere.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!

Post by Reodor57 »

Kan en nøye seg med en smalere stripe med hvit kant, som også var mye brukt kan en greie seg med ca 1700 per hjul.
https://www.dekkonline.com/rshop/Dekk/R ... m/R-280049
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply