Som rykende fersk veteranbileier og ny bruker på PV-forumet er jeg på utkikk etter noen gode råd og tips ifm oppstart/istandsetting av en 1957 444.
Tanken er i første omgang å få start på bilen, som nå har stått nærmere 25 år i garasjen, og ikke har vært startet de siste 15-20 årene.
Jeg ønsker også å gjøre bilen kjørbar til en "godværsbil" på hytta i sommermndene, så alt av dekk, bremser, elektrisk, mekanisk etc må settes i bruksstand.
Det hadde selvfølgelig også vært moro å få den restaurert helt, og det er også på sikt et ønske ettersom bilen har vært i familien hele sin levetid.
Lufter derfor spørsmålet om det er noen som tar på seg slike jobber på Østlandet. Tenker da på lakk, krom, seter +++.
Foreløpig har vi forsiktig prøvd å starte motoren, med et nytt 6V batteri og bensin direkte fra en kanne, men ga oss fort da motoren gikk relativt sakte rundt, og vi ikke oppnådde annet en et host eller to.
Planen fremover er å få tømt tanken for gammel bensin (den er full), bytte tennplugger, bytte olje (Biltema 20-50) og bremsevæske (Biltema DOT 4)... og der stopper min mekanikerkompetanse.
Det ser også ut til at laderegulatoren (?) mangler, så dersom noen har kjennskap til en slik er jeg interessert.
Bilen kjørte trolig inn i garasjen av egen maskin, så jeg tenker at det umulig kan være så mye som har gått galt de siste årene - men hva vet jeg.
Harde fakta;
Regnr: A-76879
Type: P-44434 - 1957
Chs.nr.: 171366
Farge utv: 48
Farge inv.: 48
Interiør: 16-138
Registrert 1. gang 1958
Registrert første gang i Norge 01.01.1961 (?)
Originalt 6V
Bilen står på Larkollen, ved Moss. Skal se om jeg får lagt ut noen bilder fremover.
Har lest en god del på forumet her allerede, men tar imot alle gode råd med glede
Vh
Erik Strand & Karoline Ihlen