Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!
- Erik Strand
- Posts: 13
- Joined: Sun 06 Aug 2023 19:31
Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!
Noen flere bilder
Erik Strand
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
- Erik Strand
- Posts: 13
- Joined: Sun 06 Aug 2023 19:31
Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!
En ting til - er motoren en B4B eller B16? Hvordan ser jeg forskjell?
Erik Strand
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!
Godt for alt som er gjort! Motoren er en B16.
Det er en rekke ulike detaljer som skiller dem, blant annet luftfilter, manifold, oljefilter etc.
En original B4B er grønnmalt og B16 (og B18 og B20) er rødmalt.
Det er en rekke ulike detaljer som skiller dem, blant annet luftfilter, manifold, oljefilter etc.
En original B4B er grønnmalt og B16 (og B18 og B20) er rødmalt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!
Hva en skal bruke på tanken utvendig. Jeg ville ha vrukt kitt sinkspray som grunning og brukt litt bengalack utenpå det. Innvendig i tanken ville jeg brukt ferrobet. Det vil binde rusta langt bedre enn sitronsyre, og forblir en varig løsning der det er rust nå. Ser ut som tankmåleren har hatt bedre dager...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!
Som Reodor sier så ser tankmåleren litt sliten ut. Men, det kan tenkes at den fungerer likevel. Har du tilgang til et vanlig multimeter med motstandsmåling så kan du teste om det fungerer - forutsatt at tankmåleren ikke har satt seg helt fast....
Trenger du ny så har de hos Jørgenrud i Spydeberg.
Trenger du ny så har de hos Jørgenrud i Spydeberg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!
Bilmekking er gøy! Noen ganger skur man ting i stykker og da er det ikke like gøy, men så kan det meste repareres igjen.Erik Strand wrote: ↑Sun 13 Aug 2023 21:06 Jeg har aldri tidligere "mekket" på bil, men dette var moro selv om det tar utrolig mye tid...
Reodor pleier å si at "godt verktøy er halve jobben - derfor har jeg dobbelt av alt". Ting gjør seg likevel ikke selv, men godt og ikke minst riktig verktøy er viktig.
Vet ingenting om din bakgrunn eller hva du måtte ha av verktøy, men vi kan gjerne gi råd til noen basis-verktøy som kan være til stor nytte ved PV-mekking.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- Erik Strand
- Posts: 13
- Joined: Sun 06 Aug 2023 19:31
Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!
Tankmåleren er rustet i filler, og viste full tank selv om det var minimalt med bensin i tanken. Har bestilt ny (rustfri) + div deler til påfyllingen hos Jørgenrud.
Når det gjelder verktøy, så har jeg tilgang til det aller meste. Svigerfar var "vip-kunde" hos Jula og Biltema, så det er mengder av alle varianter...
Erik Strand
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
- Erik Strand
- Posts: 13
- Joined: Sun 06 Aug 2023 19:31
Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!
Har dere noen formening om hva rørbiten som stikker opp i bakkant av bagasjerommet er? Så den på bildet nå, har ikke fått sjekket ut hvor den ender opp.
Dette må vel være noe hjemmelaget - men til hva?
Dette må vel være noe hjemmelaget - men til hva?
Erik Strand
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!
Har ingen anelse(!) En vill gjetting kan være at den er koblet sammen med bensintilførselen for å ha en ekstra tank i bagasjen. Har hørt om noen som har gjort slikt, men aldri sett. PV-tanken er jo stusselig liten for langturer.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!
Har en idé. Kan være eget uttak til en bensinvarmer for eksempel. Eller om det er motsatt funksjon av å tappe tanken. Dvs rør til en ekstra tank på langtur. Skikkelig Reodor Felgen denne svigerfaren .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Erik Strand
- Posts: 13
- Joined: Sun 06 Aug 2023 19:31
Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!
Da har jeg omsider fått bunnproppen ut, etter å ha dratt og lirket i den frem og tilbake. Problemet nå er at det er samme issue med å få den skrudd inn igjen - bolten strammer seg litt, for så å gi etter. Gjengene på bolten ser i og for seg bra ut, så mistanken min er at det er gjengesporene i selve bunnpannen som er dårlige. Hvordan løser man dette? Er det problematisk å la bolten stå "delvis" stram, og bare fylle på ny olje og late som ingenting, eller burde jeg få gjenget opp på nytt med en større bolt?
Ellers er tanken nå ferdig renset, primet og lakket, dog med matt-lakk som jeg forstår ikke er like bra som glanset lakk (?)
Ny flottør, div pakninger og rør er også byttet ut.
Ellers er tanken nå ferdig renset, primet og lakket, dog med matt-lakk som jeg forstår ikke er like bra som glanset lakk (?)
Ny flottør, div pakninger og rør er også byttet ut.
Erik Strand
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!
Den bolten til bunnpanna er definitivt gåen, så her kan du trygt kjøpe en ny og regne med å få feste i bunnpanna. Gjengene på bolten lar seg ikke redde.
Ellers ble jo tanken super!!!
Ellers ble jo tanken super!!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Erik Strand
- Posts: 13
- Joined: Sun 06 Aug 2023 19:31
Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!
Takk Reodor, da håper jeg det løser problemet
Erik Strand
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!
Og hvis gjengene i bunnpanna skulle være ødelagt, så har jeg bunnpanne til B16 liggende
Håper du slipper å bytte den, for det er litt kronglete å komme til.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- Erik Strand
- Posts: 13
- Joined: Sun 06 Aug 2023 19:31
Re: Hjelp, jeg har arvet en 1957 Volvo PV 444!
En liten update fra meg...
Da har jeg omsider fått installert tank + påfyllingsrør, byttet oljefilter + bunnpanne-bolt, montert laderegulator (som tydeligvis ikke er den samme som var der tidligere, helt andre skruehull) og fylt opp alle mulige tanker.
Etter en god dose startgass, "fyrverkeri" i garasjen, mye rustavfall fra eksosanlegget, samt en sort sky av gammel moro, rullet bilen ut av garasjen for egen maskin!
Bremsene var veldig harde og ikke til å stole på, og høyre forhjul hang delvis fast. Byttet bremseslange på dette hjulet og fikk da kjørt bilen en forsiktig runde på egen tomt, selv om jeg stort sett kun hadde ok bremser på et hjul. Skal bytte resterende slanger når jeg får tid.
Motoren maler som en katt på tomgang nå, går helt jevnt, og starter på første forsøk. Sykt moro!
Bilen fikk også en god vask og ser meget bra ut selv om det finnes enkelte små rustflekker her og der. Fikk også vite av naboen at bilen tidligere har fått ny lakk, så det forklarer det relativt pene eksteriøret.
Et par spørsmål;
1. Hvordan får jeg luftet bremseslangene ordentlig? Finner en liten nippel på baksiden av tromlene som jeg tipper er for lufting, men det er nærmest umulig å få løsnet denne med fast- eller skiftenøkkel. Noen tips? Spesialverktøy?
2. Hvor kjøper jeg nye dekk med hvite ringer uten å blakke meg helt? Syntes 3500kr hos Jørgenrud var i stiveste laget..
Da har jeg omsider fått installert tank + påfyllingsrør, byttet oljefilter + bunnpanne-bolt, montert laderegulator (som tydeligvis ikke er den samme som var der tidligere, helt andre skruehull) og fylt opp alle mulige tanker.
Etter en god dose startgass, "fyrverkeri" i garasjen, mye rustavfall fra eksosanlegget, samt en sort sky av gammel moro, rullet bilen ut av garasjen for egen maskin!
Bremsene var veldig harde og ikke til å stole på, og høyre forhjul hang delvis fast. Byttet bremseslange på dette hjulet og fikk da kjørt bilen en forsiktig runde på egen tomt, selv om jeg stort sett kun hadde ok bremser på et hjul. Skal bytte resterende slanger når jeg får tid.
Motoren maler som en katt på tomgang nå, går helt jevnt, og starter på første forsøk. Sykt moro!
Bilen fikk også en god vask og ser meget bra ut selv om det finnes enkelte små rustflekker her og der. Fikk også vite av naboen at bilen tidligere har fått ny lakk, så det forklarer det relativt pene eksteriøret.
Et par spørsmål;
1. Hvordan får jeg luftet bremseslangene ordentlig? Finner en liten nippel på baksiden av tromlene som jeg tipper er for lufting, men det er nærmest umulig å få løsnet denne med fast- eller skiftenøkkel. Noen tips? Spesialverktøy?
2. Hvor kjøper jeg nye dekk med hvite ringer uten å blakke meg helt? Syntes 3500kr hos Jørgenrud var i stiveste laget..
Erik Strand
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss
1958 Volvo PV 444
Larkollen, Moss