Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Da er det foretatt en liten modifisering på B16 motoren med ny Weber forgasser.

IMG_0280.jpg

Greidde ikke å få VM34 forgasseren til å fungere optimalt, bestillte derfor ny Weber fra Skandix, da ble det andre boller slik at nå fungerer den fint.

IMG_0282 (1).jpg

Denne passet rett på, men trengte en liten modifisering av luftfilteret.

IMG_0281.jpg
Last edited by Siffen on Thu 01 Sep 2022 21:42, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Godt nytt år! Har hørt mye bra om disse Weber-forgasserne.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 »

Godt Nytt År :-). Har to av disse forgasserne. En fungerer og en ikke. Så her må en nok være forsiktig med hvor en kjøper forgasseren. Scandix i Nederland er nok lurt. Det 445 og jeg opplever med VN34 er at det er stor forskjell på flere av like forgassere. Noen fungerer bedre enn andre, selv med likt oppsett av dyser. Det vil si at forskjellen må være stigerøret inni forgasseren. Noe annet kan det ikke være. Dette røret ser en ikke og kommer ikke til.
En annen ting, er hvordan Weberforgasseren fungerer med det originale luftfilteret. Vi opplever at om en setter på en VN36 fra en B18, så soter motoren når en kommer opp i turtall. Forgassere er ikke lett, og bensinkvaliteten er mer varierende nå en tidligere da ddt er mindre marginer å gå på. Lykke til :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Godt Nyttår :D
Jeg opplevde også at to forgassere hadde forskjellige egenskaper med samme oppsett. Jeg har kjørt en del etter at den nye forgasseren kom på, blandt annet i bryllup til min yngste bror. Valget var mellom åpen Cadillac og min PV. Bruden var ikke i tvil, PV-en passet best til hennes image.

IMG_0557.jpg

Her var det klarkjøring med lett polering og tilpassing av "Nygift" skilt.

IMG_0493.jpg
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Et par bilder fra siste vask før vinterlagring. Har hatt noen turer i løpet av kjøresesongen og bilen går fint.

IMG_4111.jpg
IMG_4110.jpg

Ellers er jeg kommet en del lengre på P1800 64 modell. Karosseriet er ferdig sveist og tinnet og er klart for finish og lakkering. Jeg har rigget til lakkerings teltet som jeg brukte på PV-en, slik at det var relativt fort gjort, men brukte ny plast. Har gjort noen oppdateringer på bloggen for P1800. https://p1800s64.blogspot.com/

IMG_4506.jpg

Håper dere alle hadde en fin sesong i fjor og er klar for ny om ikke lenge :)
Last edited by Siffen on Wed 28 Feb 2024 13:19, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Flotte bilder! Her drukner vi i snø og det er minst 10 cm tykt islag i gårdsplassen. Kjøresesongen føles håpløst langt unna, men plutselig blir det vår i år også.
Ser ut til at du gjør minst like grundig jobb med P1800'n som du gjorde med PV'n.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply