Volvo Duett 1961, B18.
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Har sett etter bilder fra det siste året bilen var i drift, uten hell Så jeg har dessverre ikke så mange bilder som illustrerer hvordan den så ut før vi startet prosjektet. Legger her ved noen bilder som viser hvordan det så ut etter vi hadde demontert skjermene.
Siden på bilen, den som blir skjult av forskjermen når den blir montert, ble først sprayet med Ferro-Bet rustfjerner. Må si meg fornøyd med den, resultatet ble etter min mening meget bra. Her er et bilde etter behandling. Etterpå ble flaten, grunnet og lakkert samtidig med bilen. Skal se om jeg får tatt noen bilder under iløpet av dagen.
Gulvet inni bilen bar preg av at det til tider har stått vann i bilen, da pakningene ikke holdt tett. De gamle gummimattene gikk i oppløsning. støydempingsmattene var noe vanskelige å få bort på førersiden. Vi startet med å skrape for løs rust, deretter stålbørste. Så sprayet vi på et godt lag med Ferro-Bet rustfjerner, og skrapte med stålbørste etterpå. Noe av gulvet måtte skjæres ut da det ikke kunne reddes. Det ble sveist i nytt samtidig med hjulbuene bak. Vi avsluttet med et strøk Owatrol, deretter to strøk Arcanol. Skal prøve å få tatt et etter bilde også.
Hjulbuene bak ble byttet. Ellers var lakken begynt å flasse av. Og noe elendig lakkarbeid fra tidligere, gjorde den ikke noe penere å se til.
Bilen er tidligere behandlet med en form for undrestellsmasse. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om den. Det virker som om at den har vært effektiv frem til den begynner å løsne. Da har den sluppet fra underlaget, og lagd et hulrom som det samler seg vann, skitt og salt i. Andre plasser sitter den godt enda og den er vanskelig å skrape bort. Der har jeg valgt å la den være og behandle oppå den igjen. Alt det løse under bilen er skrapt bort og behandlet med Owatrol, og senere understellsmasse fra biltema. Slik ble også forskjermene behandlet før montering. Noen som har erfaring med biltemas understellsmasse?Siden på bilen, den som blir skjult av forskjermen når den blir montert, ble først sprayet med Ferro-Bet rustfjerner. Må si meg fornøyd med den, resultatet ble etter min mening meget bra. Her er et bilde etter behandling. Etterpå ble flaten, grunnet og lakkert samtidig med bilen. Skal se om jeg får tatt noen bilder under iløpet av dagen.
Gulvet inni bilen bar preg av at det til tider har stått vann i bilen, da pakningene ikke holdt tett. De gamle gummimattene gikk i oppløsning. støydempingsmattene var noe vanskelige å få bort på førersiden. Vi startet med å skrape for løs rust, deretter stålbørste. Så sprayet vi på et godt lag med Ferro-Bet rustfjerner, og skrapte med stålbørste etterpå. Noe av gulvet måtte skjæres ut da det ikke kunne reddes. Det ble sveist i nytt samtidig med hjulbuene bak. Vi avsluttet med et strøk Owatrol, deretter to strøk Arcanol. Skal prøve å få tatt et etter bilde også.
Hjulbuene bak ble byttet. Ellers var lakken begynt å flasse av. Og noe elendig lakkarbeid fra tidligere, gjorde den ikke noe penere å se til.
Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Her har dere gjort masse, og gjort det bra!
Bilen skal være glad for å være i slike trygge hender.
Bilen skal være glad for å være i slike trygge hender.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Utgangspunktet her var jo tilnærmet rustfritt vil jeg si. Duetter pleier å være nesten "borte" i dørken. Denne har tydeligvis blitt pusset opp en gang før. Så at den også hadde B18 frontboks. Om da hjelpesnekka er festet på rammevangen og ikke på bærebrua er ombyggingen til B18 motor gjort skikkelig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Ja, det var ikke mye som måtte sveises! Kunne se at den var sveist tidligere også.
Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Det er bare en ny innfesting til hjelpesnekka som ikke er på B16 ramma. Dvs at du har en forsterket forstilling som passer B18 motoren. Her er det meste gjort riktig! Og det er bra.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Så bra! Leste om det i en annen tråd, der det var snakk om biltilsynet og problemer med de....
Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Etter som rengjøringen av tanken er ferdig, lurer jeg på hvilken bensin jeg bør fylle. Om noen har noen synspunkter da. Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til 95 oktan, etter at de har begynt å blande etanol i den. Har dette noe for seg?
Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Har kjørt 95 oktan i 17år. No problem, men en må ha bensinslanger som tåler etanol. Dvs at en kjøper bensinslanger av god kvalitet. Og IKKE bruk blyerstattning. Det ldelegger eksosventilene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
På tide med en oppdatering.
Har nå byttet rotor, kondensator, bryter justert 0,4 mm åpning, plugger og pluggledninger. Samt jording til blokk da den desten var av og ny membran i forgasser. Den går ganske jevnt nå, men føler jeg ikke får den til å gå på lavt nok turtall. Kommer også litt pottesmell ved tomgang etter litt rusing. Fylt 95 okt. Har også fått montert hovedlyktene, eneste som mangler før EU nå er å få tak i blink/park lys framme, Jørgenrud opplyser om mulig produksjon i 2021 så ser for øyeblikket litt mørkt på det. Må også sette i bakdørene.
Har nå byttet rotor, kondensator, bryter justert 0,4 mm åpning, plugger og pluggledninger. Samt jording til blokk da den desten var av og ny membran i forgasser. Den går ganske jevnt nå, men føler jeg ikke får den til å gå på lavt nok turtall. Kommer også litt pottesmell ved tomgang etter litt rusing. Fylt 95 okt. Har også fått montert hovedlyktene, eneste som mangler før EU nå er å få tak i blink/park lys framme, Jørgenrud opplyser om mulig produksjon i 2021 så ser for øyeblikket litt mørkt på det. Må også sette i bakdørene.
Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
For mager blanding altså.. Har du digitalt skyvelære slik at du kan få et riktigst mulig mål? Det jeg tenker på er hvor langt dysa er montert ned i forgasseren. Det vil si hvor langt messingdysa under stempelet med membran er nedenfor aluminiumen i forgasseren. Ytterkanten på messingen skal være 1,45mm nedenfor kanten her. Neste er da temperaturkompensatoren på framsiden av forgasseren. Den med det hvite plastlokket. Enheten er festet med to skruer. Sjekk at det er pakninger på denne. Skal være en på den delen som stikker inn i forgasseren, og en O-ring inne i forgasseren. Legg også ut et bilde av den delen som stikker inn i forgasseren. Gjerne litt skrått slik at jeg ser hvordan enden ser ut. Dessverre er ofte enden på det innvendige stempelet her svidd i tuppen slik at hele delen må skiftes. Denne er svindyr dessverre.
En siste ting du kan sjekke er det nummeret som står på nåla i stempelet med membran. Ta med en god lupe og dra i nåla. Da skal nummeret komme tilsyne. Har du et 2,5 mm bor kan du også sjekke at dysa som jeg nevnte først er i riktig størrelse. Dette skal passe ned i dysa. Dysa skal være 2,54 mm. Prøv med den glatte delen av boret. Sånn da var helgen reddet tenker jeg...
En siste ting du kan sjekke er det nummeret som står på nåla i stempelet med membran. Ta med en god lupe og dra i nåla. Da skal nummeret komme tilsyne. Har du et 2,5 mm bor kan du også sjekke at dysa som jeg nevnte først er i riktig størrelse. Dette skal passe ned i dysa. Dysa skal være 2,54 mm. Prøv med den glatte delen av boret. Sånn da var helgen reddet tenker jeg...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Det skal jeg sjekke opp i! Forresten skal det være kobberskive sammen med proppen på bensintanken?
Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Etter hva jeg husker er den proppen konisk. Dvs at det er gjengene som tetter, og proppen går ikke helt inn.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Nettopp! Grunnen til at jeg spurte er dette:
Tørket litt rundt selve proppen, ser ut til at den er tett. Men til min store fortvilelse ser det ut til at det er litt mer komplisert. Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan tette. Er det sveising som gjelder her?Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Oi. Sveising er livsfarlig. Ny tank er nok det beste, men når det er sagt har jeg et par tre ganger sett en løsning som holder tett noen år. En stor karosseriskrue (den typen med skive og 6 kant hode) settes inn med kjemisk metall og skrus fast i hullet der det lekker. Det pleier som sagt å bli helt tett og holder noen år, evt til det ruster hull et annet sted...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Klarer ikke helt å se om det er et lite hull eller en sprekk.
Sveise bensintank er det flere som har gjort med lite hell. Opptil flere er nok ikke blant oss mer.
Ny tank er selvfølgelig best.
Min tank var lekk i en skjøt ca 2/3 opp på tanken. Jeg demonterte tanken og skylte den godt med såpevann. Fikk plassert den slik at sprekken kom på det høyeste punktet og fylte tanken med vann. Deretter brukte jeg en stor gammel loddebolt og tinn, og fikk smeltet tinnet på plass. Grundig rens og epoxylim innvendig og utvendig kan også være et alternativ, men som sagt; Nytt er best.
Sveise bensintank er det flere som har gjort med lite hell. Opptil flere er nok ikke blant oss mer.
Ny tank er selvfølgelig best.
Min tank var lekk i en skjøt ca 2/3 opp på tanken. Jeg demonterte tanken og skylte den godt med såpevann. Fikk plassert den slik at sprekken kom på det høyeste punktet og fylte tanken med vann. Deretter brukte jeg en stor gammel loddebolt og tinn, og fikk smeltet tinnet på plass. Grundig rens og epoxylim innvendig og utvendig kan også være et alternativ, men som sagt; Nytt er best.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen