"Ny" Favoritt på gang..

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Godt nytt år! Bare å glede seg til våren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Godt Nytt år til dwg også. Bilen er vel ikke helt kjøreklar ennå i mine øyne. Endelokk på kingboltene må klemmes skikkelig på plass, så da må begge hjulspindelene av. Hjulvinklene er heller ikke helt 100 så må finne ut av det. Spissingen er ok, men den er litt kalvbeint, og det får jeg ikke justert vekk. Er enten øvre bærearm eller armen mellom øvre og nedre bærebru som har fått seg en smell en eller annen gang i tiden. Ser ingen umiddelbar feil, så da er det demontering og måling mot deler en har liggende som gjelder. Samtidig må jeg gå en runde til med bremsene da de drar litt tross nye tromler og bånd. Planlegger å bytte til skivebremser, men først etter EU i april.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Ellers har jeg lest meg til noe nytt vedr Stromberg forgassere. Foruten et hav av nåler å velge mellom, så er guidene for dybdejustering av typen forgasser med faste dyser bare et utgangspunkt for justering. Noen steder står det at reguleringsskruen på disse skal skrues helt inn når motoren er innkjørt.DET ER FEIL. Den skal være to runder ut. En bruker spesialverktøy for å presse dysa som er grunnjustert til fet blanding oppover med CO måler tilkoblet. En har da 3 minutter på seg fra vanntermostaten åpner til CO er justert til 2,5. Så med to forgassere må en ha to sett med justeringsverktøy da de skal justeres samtidig. Dette har jeg nå forsøkt på en forgasser på en testmotor jeg har, men det er overhodet ikke noen lett sak å gjøre. Har testet med en Colortune og miljøbensin til nå, men her må det lages opplegg for CO måler er jeg redd for. Dessuten er dette noe ordentlig søl med bensin da verktøyet sitter tvers igjennom flottørkammeret. Men, noe skal en jo bryne innsiden av hodet på i disse Coronatider. Bølla er neste Justeringskandidat med to forgassere og blyfri 95 oktan. Denne er grunnjustert, men det skal ifølge boka gi for fet blanding, noe jeg har tro på at stemmer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Hørtes veldig tungvint ut å måtte justere forgasseren i løpet av en 3-minutters periode. Tenker med gru på logistikken hos datidens verksteder. De måtte antagelig bare gjøre så godt de kunne uansett temperatur.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Var nok ikke så ofte de trengte å justeres, og kravet til avgasser kom sent. Som regel holdt det sikkert å bytte membran, og eventuellt nål når de måtte repareres. Det en ser i dag er ofte at noen har tatt forgassere fra andre motorer enn de i utgangspunktet er ment for, og har brukt feil verktøy for å skifte deler. Da blir mye feil. Mine er fra en B30. Det betyr andre nåler og dyser med annet innpress. De er også et avstemt par, så det er ikke bare å bytte ut den ene. En kan heller ikke sette på to enkle..Men, jeg nærmer meg ihvertfall noe som er riktig. Det jeg også har lært her er at feil verktøy ødelegger dysa. Selv en ørliten deformering/stuking gir helt feil resultat på virkemåten.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Her har det ikke vært mye fortelling om hva som har skjedd siden sist, men noe er det jo. Strombergforgasserne gikk jeg litt lei av etterhvert da jeg ikke fikk til stabil tomgang. Det viser seg at det henger sammen med manifolden. Disse er laget for en manifold med egen tomgangsinnstilling med ekstra spjeld. Den enkle manifolden for SU forgassere er rett og slett for enkel. Derfor satte jeg istand to SU forgassere til formålet, og da ble ting bedre. Har kjørt med disse mesteparten av sessongen, og de har fungert bra. Lot til og med min sønn kjøre bilen på årets landstreff, og den fungerte bedre og bedre. Tar jo også noen tusen km å få kjørt inn en overhalt motor. Forgasserne skal få seg en omgang til hvor jeg skifter spjeldakslinger og evt setter inn nye foringer her da det er en ørliten slakk i dem. Med litt nærvøs motor, så er det detaljene som til slutt avgjør sluttresultatet. Ellers har det vært lite gjort i år, da pensjonisttilværelsen har blitt travlere enn antatt. I tillegg til egne gjøremål har andre fått med seg at jeg kanskje har tid til overs og kan hjelpe dem med deres prosjekter. Jeg forsøker å hjelpe der jeg kan, men har vel funnet ut at jeg må begrense meg til ett prosjekt i måneden for å beholde familiefreden. Hadde tenkt å gjøre et bremseprosjekt på Bølla på senhøsten, men ble avbrutt av at min bror trengte hjelp med en båtmotor som viste seg å være ihjelkjørt, og som det var vanskelig å finne deler til. Da blir det å vente med bremser en stund til. Da er det bare å satse på et bedre nytt år, og takke alle for det gamle :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Og sånn gikk no dagan..litt småfiks nå og da for å holde den gående, men ble ikke mye kjøring i 2022. Tror jeg allerede har slått fjorårets kjørekengde. Ble bare jobb i hele fjor uten sommerferie, og i vinter har bilen stått på låve. De nyoverhalte SU forgasserne fungerer bra, og bilen begynner å bråke litt mindre for hver dag ettersom den går seg til. Må bare endre bøyen over bakakselen litt da den tar borti panhardstaget når anlegget utvider seg. Har satt inn en fleksibel del mellom manifold og første potte for å ta opp spenninger der. Det begynte å knake noe vederstyggelig av og til når jeg kjørte meg en tur til Biltema her i dag. Viste seg at stabilisatorstaget som jeg har øket fra 17 til 24mm begynte å rive seg løs fra rammevangen foran, så da blir det å finne noe godt og tykt stål å sveise inn her. Godt de ikke så noe på EU kontrollen for en måned siden. Da var det hatten av og tommel opp på alt. Undersiden av rammevangen har nok iikke vært 100% rustfri nei, og ihvertfall ikke kraftige nok til det forsterkede stabilisatorstaget. Ellers har bilen fått ny tank, så nå er det bare radiator og bakaksel som ikke er gjort noe med...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Ble litt sveising under opp, men godt rengjordt og tilpasset sveisedel gikk det fint uten bilbrann.
Sånn så det ut
Sånn så det ut
Sveiseprimer
Sveiseprimer
Forsterket plate 1mm tykkere
Forsterket plate 1mm tykkere
Ferdig fikset
Ferdig fikset
Brukte lanolinspray inni og utvendig etterpå.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Christian
Posts: 96
Joined: Thu 11 Nov 2021 23:12

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Christian »

Det ble solide saker. Skal følge litt med på egne fester da det er tykkere stab stag på min også 👍🙂
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Sånn, da var "Bølla" ute av vinterhiet igjen. Ble 14 mil kjøring i går, nesten uten problemer. Dvs at bremsene på ene forhjulet henger. Blir aldri klok på disse trommelbremsene. På enkelte biler er de problemfrie, på andre virker det som de lever sitt eget liv. Her er alt nytt, men allikevel. Kjøpte inn alt nytt til Duetten, hvor de var på ca 3mnd før det ble byttet til skivebremser her. Deretter ble de montert i Bølla, hvor de nå har gått ca 5000km. Har hatt de oppe flere ganger, men trekker fortsatt solid til høyre. Første oppbremsing så er de helt "på tur" og hogger til.
Jeg har tilpasset et Amazonsett med tokrets skivebremser, men finner ikke en masterpumpe som passer. Fikk tips om en VW pumpe, men den er ment for å monteres i torpedoveggen, så det fungerer ikke.(Bomkjøp der altså). Fikk så tips om at Nordicar i Nederland hadde et sett som var "Bolt on" uten servo, men det kommer på drøyt 21000,- Alternativet er å kjøpe holdere, calippere og klosser til enkrets Amazon, men det er jo ikke gratis det heller. Jeg har overhalte 2 krets calippere og gode klosser om noen kan tenke seg å bytte....
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply