Hei.
Eg har kjøpt et påbegynt prosjekt som skal ombygges til pickup. Hytte er ferdig ombygd og det meste er klart, men søknaden om ombygging må overføres til mitt lokale biltilsyn. Det vil si at eg må fylle ut en ny søknad men har fått forhåndssvar om at det skal gå greit. Problemet er at det i bilen står en B20A, motornr 1000214 å etter det eg finner ut blir den akkurat litt for stor.
Har noen litt meire info om desse der eg kan komme innafor kravene gitt i spec fra Volvo "Kode YVI A5 – Ombygging av Volvo Duett til Pick-up:" uten at eg må skaffe en B18 og sette i.
Har og felger 5,5x15 med 195x65-15 dekk. Er de innafor mål, eller må eg måle?
Kode YVI A5 – Ombygging av Volvo Duett til Pick-up:
Ved en slik ombygging er det en del forhold det må tas hensyn til:
Denne bilen bar en ramme som ikke på noen måte må kuttes, endres eller ombygges. Bakveggen i
førerhytta må ha tilstrekkelig styrke og være forskriftsmessig utført.
Ved påbygging av plan bør totalbredden, høyden og lengden beholdes som originalt.
Bilens vektoppgaver som totalvekt, akselbelastninger og togvekt blir uendret. Egenvekten og nyttelasten
henger sammen, og disse forandres med påbyggets art og tyngde. Den største tillatte motoreffekten er 82
hk DIN (maks. dreiemoment 16 kpm DIN). Maksimal sporvidde er 1310 mm foran, 1330 mm bak. Dette
tilsvarer en innpressing på 17,5mm.
Bilen bør, for den registreres, fremstilles på et Volvo-verksted for teknisk kontroll.
Orginalmotor, trur eg?
Motor som står i, trur eg?
Ombygging av Duett 210 til pickup
Re: Ombygging av Duett 210 til pickup
Spennende! Dette har Automania her inne gjort. Mener bestemt at han fikk godkjent B20.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Ombygging av Duett 210 til pickup
B20A med en stromberg har 82 hk din, så den er innafor. Du må imidlertid ha en B18 forstilling. Dvs at hjelpesnekka på høyre side sitter i rammevangen og ikke på traversen som på B16 utgavene. Dekk og felgdimensjon er innenfor. Mener Volvofelgene på 5,5 tommer har 17,5mm innpress.
Lykke til med prosjektet.
Lykke til med prosjektet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Ombygging av Duett 210 til pickup
Takker for svar.
Bilen har orginalt B18 så har hjelpesnekke på rammevange. Finnes det en tabell som eg kan linke til når det gjelder Din hk da det vel ikke kan direkte regnes om fra 90 hk SAE til 82 hk Din?
Finnes der og en tabell som sier mere om motor som står i? Ut fra motornummer, som eg regner med er det som er støpt inn på venstre side av blokk.
Sliter og litt med at de vil vite opprinnelse til motor, men den er satt i for lenge siden og ingen vet fra hvor så håper den sklir gjennom
Bilen har orginalt B18 så har hjelpesnekke på rammevange. Finnes det en tabell som eg kan linke til når det gjelder Din hk da det vel ikke kan direkte regnes om fra 90 hk SAE til 82 hk Din?
Finnes der og en tabell som sier mere om motor som står i? Ut fra motornummer, som eg regner med er det som er støpt inn på venstre side av blokk.
Sliter og litt med at de vil vite opprinnelse til motor, men den er satt i for lenge siden og ingen vet fra hvor så håper den sklir gjennom
Re: Ombygging av Duett 210 til pickup
Typenummeret står på siden av motoren. En blanding av støpte og innstansede nummer. Står midt på venstre side. Kan jo ha stått i flere volvo modeller. Vegvesenet bør uansett kjenne såpass til Volvo sine motorer slik at det ikke er noe problem. Våre biler har jo ikke normalt B20 installert, så en må inn i Amazon , P1800 eller 140 seriens arkiver for å finne den. Har du en eller 2 forgassere?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Ombygging av Duett 210 til pickup
Har ein forgasser, så antar at det er en B20A, som i tabellen i første post. Er innstøpt 1000214 ca over peilepinn.
Neste ting er da chassinr. Det står Ch nr på skilt høgre side torpedovegg, som og står i vognkort. Men står og et lite skilt på venstre side av torpedovegg som for meg ser ut til å være et annet nr. Hva er da dette? Mvh
Ove
Neste ting er da chassinr. Det står Ch nr på skilt høgre side torpedovegg, som og står i vognkort. Men står og et lite skilt på venstre side av torpedovegg som for meg ser ut til å være et annet nr. Hva er da dette? Mvh
Ove
Re: Ombygging av Duett 210 til pickup
Det lille skiltet er produksjonsnummeret på karosseriet. Har lite med chassinummeret å gjøre. Chassinummeret er også slått inn på torpedoveggen mellom varmeapparatet og sikringsboksen. Står det en 4 sifret kode med to tall slått inn i tillegg.
På motoren skal du finne et nummer på blokka helt oppunder topplokket. Der står det 49 innstøpt, og så er det slått inn etnnummerserie på hvert av de flate feltene. Det er typenummer og produksjonsnummer. Mener at det lange innstøpte nummeret er nummeret på støpeformen, eller støperiet.
På motoren skal du finne et nummer på blokka helt oppunder topplokket. Der står det 49 innstøpt, og så er det slått inn etnnummerserie på hvert av de flate feltene. Det er typenummer og produksjonsnummer. Mener at det lange innstøpte nummeret er nummeret på støpeformen, eller støperiet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Ombygging av Duett 210 til pickup
Supert, takker for hjelp så langt. Kommer nok til å bli mere
Skal og prøve å legge ut litt bilder når eg kommer så langt.
Mvh
Ove
Skal og prøve å legge ut litt bilder når eg kommer så langt.
Mvh
Ove
Re: Ombygging av Duett 210 til pickup
Ikke noe er bedre enn et prosjekt eller to å følge i mørketiden . Vi er klare for å svare på det meste .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").