Frakoblet, betyr at slangen må klemmes sammen eller ta av og tette hullet....Ansgar445 wrote:OK her kom det frem en interessant detalj: "uten vakumregulatorslange/rør tilkoblet)". Da jeg kobler fra denne, så stopper motoren...
Vi har justert den til 7 grader (trodde vi) med slangen koblet til og da vet jeg jo heller ikke hvor høy RPM-tomgangen var.
Jeg sjekket akselerasjonspumpen og den så ut til å sprute inn bensin som den skulle.
Jeg er helt grønn når det gjelder mekking, så hva menes med "manuell rotering av motoren" Er det justering uten strobe?
Vakuumslangen virker hel i.o.m. den drastiske effekten det har å koble den fra.
Luftfilteret ser ut til å være likt med det som er illustrert i instruksjonsboka.
Det hullet som Reodor57 nevnte, ser ut til å være tett.
Sånn jeg ser det nå er det et problem at jeg har prøvd å justere tenning med slangen koblet til.. Jeg tolket det som sto i manualen litt annerledes, da det står:
Tändinnställning, (grundinnstälning) 87-97 okt ROT 2 - 4 f.ö.d
Stroboskopinnställning 1500 motorvarv/min, vakuumreg. bortkoplad 87 - 97 okt ROT 19 - 21 f.ö.d
Nå har jeg ihvertfall justert meg helt inn i granskauen da det smeller og hopper som aldri før
Justering av tenning B16
Re: Justering av tenning B16
Vet ikke hva som er mest forvirrende her. Dysevalg eller klemme sammen en slange for å justere tenning. Trodde dette kunne være nyttig...?
Forvirrende er i alla fall dette med dysevalg, her kan man i alle fall komme langt ut på vidda etter min mening.
Skulle gjerne visst hvilke CO/Hc-verdier motoren får om man putter inn dyser fra en 36VN- i en VN34-forgasser?
Fins det noen dokumentasjon på dette?
Kan du Anskar sjekke hva som står skrevet på forgasseren: 36VN eller 34VN, så blir det lettere å gi konkrete råd....
Forvirrende er i alla fall dette med dysevalg, her kan man i alle fall komme langt ut på vidda etter min mening.
Skulle gjerne visst hvilke CO/Hc-verdier motoren får om man putter inn dyser fra en 36VN- i en VN34-forgasser?
Fins det noen dokumentasjon på dette?
Kan du Anskar sjekke hva som står skrevet på forgasseren: 36VN eller 34VN, så blir det lettere å gi konkrete råd....
Poenget er å stenge for vakumet til fordeleren, men en må koble av slangen på fordeleren så membranen på fordeleren går tilbake til nøytral stilling og ikke blir værende på høy som en får med mye vakum. Da blir tenninga helt feil. Poenget med å klemme den sammen er også fordi motoren stopper om han tar den av.... Dette er en 34VN da den har skrudd bensintilkobling og ikke slange. Den skal ha 97 dyser. B18A har 36 VN og 117 hoveddyser. Co blir den samme med 117 dyser i en 34VN da den måles på tomgang, men blir feil oppover i turtallsregisteret da halsen i 34 forgasseren blir for liten. 34 mot 36 mm hull i flensen under. Men, jeg har ikke bedt han om å bytte dyser, bare sjekke om de er riktige. HC viser egentlig i all hovedsak hvor slitt motoren din er... (Oljeforbrenning = HydroCarboner) Det er uvanlig å bruke denne slangetilkoblingen til fordeleren også. Den minner meg mer om tilkobling for veivhusventilasjonen som gir høyere undertrykk. Det sitter da normalt en strupeventil i slangen mellom veivhuset og forgasseren. B16A har ikke denne tilkoblingen etter hva jeg kan se av papirene for PV. Det finnes selvsagt varianter av samme forgasser, noe denne vakumtilkoblingen viser.
Det som undrer meg litt er at turtallet øker når han spruter startgass på festebolten. Der er flensen som hovedregel tett. Det er på siden mellom boltene den lekker normalt. Men, bruk fremgangsmåten min i første omgang så skal jeg guide deg videre etter dette og oljepumpeøkt i kveld.
Det som undrer meg litt er at turtallet øker når han spruter startgass på festebolten. Der er flensen som hovedregel tett. Det er på siden mellom boltene den lekker normalt. Men, bruk fremgangsmåten min i første omgang så skal jeg guide deg videre etter dette og oljepumpeøkt i kveld.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Har du kommet noe videre med tenningsjusteringen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Hei igjen folks, var ute å grovjusterte litt ikveld. Nå kan jeg fjerne vakuumslangen uten at motoren stopper. Skal gå videre å få finjustert med stroboskoplampe senere denne uka. Jeg hadde litt dårlig tid, så justering av luft/bensin er for øyeblikket muligens litt off. Men skåpbilen går bedre enn på lenge
Fremdeles må jeg ha litt choke, men ikke så mye som før.
Jeg husker dessverre ikke hva det sto på dysene da jeg åpna kammeret forrige uke. Selvfølgelig måtte nysgjerrige meg skru ut dysene... Fikk litt vondt i magan da jeg så Reodor 57 skrev at dette var dumt... Jeg skal finne ut hva som står på dysene og om det er en 34VN eller 36VN (Hvor står dette?) Skal få satt inn ett bensinfilter før gasseren også. Takk for all hjelp så langt!
Jeg husker dessverre ikke hva det sto på dysene da jeg åpna kammeret forrige uke. Selvfølgelig måtte nysgjerrige meg skru ut dysene... Fikk litt vondt i magan da jeg så Reodor 57 skrev at dette var dumt... Jeg skal finne ut hva som står på dysene og om det er en 34VN eller 36VN (Hvor står dette?) Skal få satt inn ett bensinfilter før gasseren også. Takk for all hjelp så langt!
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Var ute igår for å justere tenningen med tenningslampe, men denne viste seg å være kaputt.. Jeg fant ihvertfall ut at det hullet som vakuumslangen er koblet til har null sug på tomgang og suget øker ved økende turtall. Dette virker helt motsatt av slik jeg trodde det skulle være med slike vakuumslanger (mest sug på tomgang). Bør jeg bytte hull slik at slangen står på den vanlige plassen?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Som sagt så kan ikke jeg stort om dette.
Går tenningslampen din på strøm? Er det i så fall 6V eller 12V?
Mener at jeg så Reodor brukte en tenningslampe, men tilkoblet denne til et løst 12V batteri når han skulle bruke den på en 6V B16.
Mener at jeg så Reodor brukte en tenningslampe, men tilkoblet denne til et løst 12V batteri når han skulle bruke den på en 6V B16.
Hei, meningen var at vi skulle bruke et eksternt 12V batteri men det var uladet og holdt bare 9V, så vi fikk en lys ide og kobla tenningslampa på en batterilader. Mulig det var det som tok rotta på den, uten at jeg forstår hvorfor..445 wrote:Som sagt så kan ikke jeg stort om dette.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Vet ikke hvor følsomme slike saker er for korrekt spenning.
En batterilader lader ofte med ca 14,2V spenning. Mulig at det ble i høyeste laget?
En batterilader lader ofte med ca 14,2V spenning. Mulig at det ble i høyeste laget?
Jeg bruker ofte en prøvelampe til 20 kroner. Setter motoren på 5 grader fortenning - jeg bruker 6-7 grader før øvre dødpunkt eller tenningsmerket som er 5. Vri kun en vei på motoren, eller vri et godt stykke til bake om du har rotert for langt, slik at det ikke er slakk i drevene. Så kobler du prøvelampa mellom lavspentkontakten til fordeler og gods.
Har du fordeleren litt løs fra motoren slik at du kan vri den så vrir du til lampa akkurat lyser. Da er tenningen riktig justert. Hold litt i mot på fordelerakslingen slik at det er "tett" forbíndelse på tennene på drevet til fordelerakslingen. Vet ikke om det var så bra forklart, men pass på slakken mellom tennene altså...
Tenningslampa gikk nok "heden" på grunn av rippelspenninger fra laderen...
Kan være bare selve lampa/pæra.... ET forsøk verdt?
Har du fordeleren litt løs fra motoren slik at du kan vri den så vrir du til lampa akkurat lyser. Da er tenningen riktig justert. Hold litt i mot på fordelerakslingen slik at det er "tett" forbíndelse på tennene på drevet til fordelerakslingen. Vet ikke om det var så bra forklart, men pass på slakken mellom tennene altså...
Tenningslampa gikk nok "heden" på grunn av rippelspenninger fra laderen...
Kan være bare selve lampa/pæra.... ET forsøk verdt?
Biltema stiller sikkert opp med ny tenningslampe..
Det jeg lurer på nå er koblingen av vakuumslangen, her er hva jeg skrev tidligere:
Det hullet som vakuumslangen er koblet til nå, har null sug på tomgang og suget øker ved økende turtall. Dette virker helt motsatt av slik jeg trodde det skulle være med slike vakuumslanger (mest sug på tomgang). Bør jeg bytte hull slik at slangen står på den vanlige plassen?
Det jeg lurer på nå er koblingen av vakuumslangen, her er hva jeg skrev tidligere:
Det hullet som vakuumslangen er koblet til nå, har null sug på tomgang og suget øker ved økende turtall. Dette virker helt motsatt av slik jeg trodde det skulle være med slike vakuumslanger (mest sug på tomgang). Bør jeg bytte hull slik at slangen står på den vanlige plassen?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Kan hende det er noe som ikke stemmmer her. Det kan hende at den forgasseren er til en annen motor (B18 Amazon?) hvor vakumklokka i fordeleren drar motsatt vei. Har vært borte i fenomenet, men kan ikke si om det er det her. Hukommelsen er ikke alltid på plass.
Har du originalfordeler er det som du sier, at vakumet skal trekket opp tenningen. Men dette må sjekkes med lampe om du vil ha et sikkert svar... Man kan lett blir lurt her, da vakumet er litt variabelt ved forskjellige turtall og annet som jeg ikke har noen god forklaring på...
I første omgang kan du kutte ut hele vakumenheten og måle tenningen statisk (med motoren i ro eller på tomgang). Så få bilen til å gå pent på tomgang ved skru blandingsskruen til forgasseren helt inn og så halvannen omdreining ut. Når motoren går skrur du inn til motorturtallet faller en anelse. Evt. litt ut igjen. I det området er blandingsforholdet luft/bensin riktig.
Vet ikke om det er så smart å mase med tennningslampe på 6 volts anlegg?? Men et ekstra batteri er vel ikke farlig. I så fall kan du med fordel sette en startkabel mellom jordledningene på batteriene sånn at tenningslampa får en jordrefereanse, da noen trenger det....
En nødløsning er å kutte vakumreguleringen helt inntil videre og sette tenningen opp til ca. 8-10 grader....
Vakumen skal normalt være med på delbelastning av motoren for å redusere bensinforbruket. Ved pådrag skal tenningen settes ned - vakum ute av drift....
noen biler har det ikke i det hele tatt, som Fiater fra 70-tallet..... andre også, men det husker jeg ikke i farten...
Trenger ikke leses da det er litt utenom:
Ved trimming kutter man ofte ut vakumreguleringen, som på min Amazon med komp. på 10,5, borring 2,2, store ventiler, framvridd kam med høy løftehøyde og stor durasjon... Totrinns Weber o.a. To tommers anlegg ... Hester: Litt mer enn normalt...
Hadde jeg hatt vakumpådrag på den (ca. 20 grader) hadde nok stemplene smelta av selvtenning/tenningsbank, selv om det er Mahlestempler av ypperste klasse (med innstøpte stål/bimetall) for å unngå skjæring ved høy varme... Men det var litt ut på vidda....
Kjører jeg pent legger bensinforbruket seg på 0,75. Drar jeg på bir det mer enn doblet... Tredobblet om jeg ikke bruker vett... Men denne bilen bruker jeg ikke så mye, kun av og til for å få ut litt aggresjon, he,he....
Kan ikke anbefales! Kjøreegenskpene henger ikke med ved stor fart og innfestingen i bakakslingen er i svakeste laget og det går hardt ut over mellomakselkryssene, men de har holdt i ti år, så det går... Må bytte nå.... Eller kjøre foriktig om det er mulig?
Har du originalfordeler er det som du sier, at vakumet skal trekket opp tenningen. Men dette må sjekkes med lampe om du vil ha et sikkert svar... Man kan lett blir lurt her, da vakumet er litt variabelt ved forskjellige turtall og annet som jeg ikke har noen god forklaring på...
I første omgang kan du kutte ut hele vakumenheten og måle tenningen statisk (med motoren i ro eller på tomgang). Så få bilen til å gå pent på tomgang ved skru blandingsskruen til forgasseren helt inn og så halvannen omdreining ut. Når motoren går skrur du inn til motorturtallet faller en anelse. Evt. litt ut igjen. I det området er blandingsforholdet luft/bensin riktig.
Vet ikke om det er så smart å mase med tennningslampe på 6 volts anlegg?? Men et ekstra batteri er vel ikke farlig. I så fall kan du med fordel sette en startkabel mellom jordledningene på batteriene sånn at tenningslampa får en jordrefereanse, da noen trenger det....
En nødløsning er å kutte vakumreguleringen helt inntil videre og sette tenningen opp til ca. 8-10 grader....
Vakumen skal normalt være med på delbelastning av motoren for å redusere bensinforbruket. Ved pådrag skal tenningen settes ned - vakum ute av drift....
noen biler har det ikke i det hele tatt, som Fiater fra 70-tallet..... andre også, men det husker jeg ikke i farten...
Trenger ikke leses da det er litt utenom:
Ved trimming kutter man ofte ut vakumreguleringen, som på min Amazon med komp. på 10,5, borring 2,2, store ventiler, framvridd kam med høy løftehøyde og stor durasjon... Totrinns Weber o.a. To tommers anlegg ... Hester: Litt mer enn normalt...
Hadde jeg hatt vakumpådrag på den (ca. 20 grader) hadde nok stemplene smelta av selvtenning/tenningsbank, selv om det er Mahlestempler av ypperste klasse (med innstøpte stål/bimetall) for å unngå skjæring ved høy varme... Men det var litt ut på vidda....
Kjører jeg pent legger bensinforbruket seg på 0,75. Drar jeg på bir det mer enn doblet... Tredobblet om jeg ikke bruker vett... Men denne bilen bruker jeg ikke så mye, kun av og til for å få ut litt aggresjon, he,he....
Kan ikke anbefales! Kjøreegenskpene henger ikke med ved stor fart og innfestingen i bakakslingen er i svakeste laget og det går hardt ut over mellomakselkryssene, men de har holdt i ti år, så det går... Må bytte nå.... Eller kjøre foriktig om det er mulig?
Forvirringen er total...
Jeg fant denne nettsiden: http://www.oldengine.org/members/diesel ... thCarb.htm
Og utifra det som står der og zenith referansen ( C1777 ) på min forgasser har jeg en VN 36 til Ford Zephyr Mk III
Det som forvirrer i tillegg er at min forgasser er klin lik 34 VNN til SAAB, der har du vakuumuttaket på samme plass som på min forgasser og flottøren er også lik som på min.
Er det kanskje like greit å kjøpe en ny 34 VN?
Jeg fant denne nettsiden: http://www.oldengine.org/members/diesel ... thCarb.htm
Og utifra det som står der og zenith referansen ( C1777 ) på min forgasser har jeg en VN 36 til Ford Zephyr Mk III
Det som forvirrer i tillegg er at min forgasser er klin lik 34 VNN til SAAB, der har du vakuumuttaket på samme plass som på min forgasser og flottøren er også lik som på min.
Er det kanskje like greit å kjøpe en ny 34 VN?
- Attachments
-
- zenith referanse nummer.JPG (9.93 KiB) Viewed 12668 times
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Det var vel det jeg ante, at det var en VN36-utgave. VW har også brukt slike forgassere, brukte selv flottørhuset fra VW på en VN36, hvor akselerasjonsstempelet hadde beka seg fast...
Men jeg finner det litt rart at at vakumet stiger med høyere turtall. Det er ikke sikkert at vakumetundertrykket synker, men bare mengden luft, noe som kan oppleves som at undertrykket øker. Derfor ville jeg gitt forgasseren en sjanse til. Først kutte ut vakum, stille tenningen slik at den kommer på plass og så tenke på forgaservurderinger. Den originale VN34 er i det minste rikitg for vakumklokka og motoren forøvrig, men du vil kanskje miste to til fire hk om du bytter fra VN36 til VN34? ikke noen merkbart på lave turtall vil jeg tro?
Får du tak annen fin forgasser så er trolig det en god eller beste løsningen?
Men jeg finner det litt rart at at vakumet stiger med høyere turtall. Det er ikke sikkert at vakumetundertrykket synker, men bare mengden luft, noe som kan oppleves som at undertrykket øker. Derfor ville jeg gitt forgasseren en sjanse til. Først kutte ut vakum, stille tenningen slik at den kommer på plass og så tenke på forgaservurderinger. Den originale VN34 er i det minste rikitg for vakumklokka og motoren forøvrig, men du vil kanskje miste to til fire hk om du bytter fra VN36 til VN34? ikke noen merkbart på lave turtall vil jeg tro?
Får du tak annen fin forgasser så er trolig det en god eller beste løsningen?